صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مشهد از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری برای نخستین بار در جهان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی روز سه‌شنبه به نقل از دکتر قدیر رجب زاده گزارش داد: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک این موسسه با بخش خصوصی است.

وی افزود: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قند‌های کم کالری و تفاوت آن با ساکاروز، در این پروژه بعد از جایگزینی کامل ساکاروز با قند‌های کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قند‌های انتخابی طراحی و بهینه‌سازی شد.

رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در این پروژه برای اولین بار در جهان کریستال بزرگ رشد یافته به هم پیوسته از قند‌هایی غیر از ساکاروز و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.

وی گفت: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکاروز و قند‌های پرکالری می‌باشد.

مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی نیز با بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها تولید می‌شود، گفت: یکی از محصولات پرمصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می‌گردد و در جهان و به ویژه در ایران به میزان بسیار به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود، نبات است.

دکتر  سمیرا یگانه زاد  افزود: نبات کریستال رشد یافته ساکاروز می‌باشد که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال‌های درشت ساکاروز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می‌گردند.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: از آنجا که ساکاروز قند اصلی تشکیل دهنده این محصول می‌باشد، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر می‌باشد. این درحالی است که می‌توان با تولید نبات حاوی قند‌های کم کالری این مشکل را برطرف نمود.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.