صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اما مشکل فراگیرتر هوتگ‌ها نه موضوع تلخ و مهم گاندو‌ها و نه تعداد زیاد غرق‌شدن کودکان در آن، که کیفیت آب شربی است که از این محوطه‌ها برداشت می‌شود. کافی است ویدئوی حدود یک‌دقیقه‌ای نماینده شهرستان چابهار در مجلس را نگاه کنیم، وقتی که در رفتاری نمادین در حضور وزیر نیرو یک بطری آب را که بیشتر به مخلوطی از گل‌ولای با کمی آب می‌ماند، بلند کرد و یک لیوان برای خود خالی کرد و نوشید.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ هرچند هفته یک‌بار، ویدئویی از یک کودک یا زن و مرد سیستان‌وبلوچستانی در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود که با دستی مصنوعی یا با آستین پیراهنی تا زده، روبه‌روی دوربینی روایت قطع دستش به‌وسیله «گاندو» هنگام برداشتن آب از «هوتگ» را تعریف می‌کند. در جمله پیش ۲ کلمه وجود داشت که به‌احتمال برای خیلی از شما غریب جلوه می‌کند. این غریب‌بودن کلمه برای نگارنده هم وجود داشت و برای دانستن دقیق اینکه این واژه‌ها دقیقا به چه چیزی اشاره می‌کنند، به جست‌وجو در اینترنت مجبور شدم، اما هوتگ و گاندو برای بعضی اهالی سیستان‌وبلوچستان و به‌ویژه شهر چابهار و روستا‌های اطراف آن واژه‌های آشنایی هستند.
 
هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی یا طبیعی به‌نسبت بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها به آن هدایت و در آن جمع‌آوری می‌شود و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد. این حیوانات وحشی، شامل گاندو‌ها یا تمساح‌های پوزه‌کوتاه هم می‌شوند. حیوانات وحشی و خطرناکی که وقتی یکی از اهالی بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی شهرستان چابهار برای برداشت آب به هوتگ‌ها می‌روند، به آنان حمله می‌کنند و اتفاقی که نباید را رقم می‌زنند.
 
اما مشکل فراگیرتر هوتگ‌ها نه موضوع تلخ و مهم گاندو‌ها و نه تعداد زیاد غرق‌شدن کودکان در آن، که کیفیت آب شربی است که از این محوطه‌ها برداشت می‌شود. آبی به وضوح غیربهداشتی که برای اثبات ناسالم‌بودن آن لازم نیست آزمایش‌های خاصی انجام شود، کافی است ویدئوی حدود یک‌دقیقه‌ای نماینده شهرستان چابهار در مجلس را نگاه کنیم، وقتی که در رفتاری نمادین در حضور وزیر نیرو یک بطری آب را که بیشتر به مخلوطی از گل‌ولای با کمی آب می‌ماند، بلند کرد و یک لیوان برای خود خالی کرد و نوشید.
 
 
 
 
آقای معین‌الدین سعیدی بعد از نوشیدن آب از وزیر نیرو می‌خواهد که یک لیوان از آن را بخورد و آن را به جلسه چهارشنبه دولت در پاستور ببرد و از هیئت‌وزیران و رئیس‌جمهور بخواهد که یک لیوان از آن آب را بخورند و بعد هم به جلسه سران قوا برده شود تا محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس، و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه، هم از آن بخورند! این رفتار نمادین باعث شد که فیلم آقای نماینده با سرعت همه فضای‌مجازی را درنوردد و بسیاری از مردم آن را ببینند.
 
کنشی که اگر به سیاق معمول در یک سخنرانی عادی و با چینش کلمات حساب‌شده انجام می‌شد، این تأثیرگذاری را نداشت، اما وقتی به یک پرفورمنس (اجرا) تبدیل شد، به‌سرعت عواطف بیننده را درگیر و او را برای تماشای ادامه ماجرا تشویق کرد و در ادامه هم درخواست جالب این نماینده از وزیر نیرو باعث شد که این ویدئوی کوتاه بیش‌ازپیش جلب توجه کند.
 
 
البته آقای سعیدی از وزیر نیرو در دوره جدید مسئولیتش تشکر کرد و اقدامات اردکانیان را در بعضی موضوع‌ها راهگشا دانست، اما همان‌طور که این آقای نماینده هم اشاره کرد، برای شهری مثل چابهار که مورد توجه بسیاری از مقامات بالای کشور است و می‌تواند قطب اقتصادی مهمی در ایران باشد، جای شرمساری است که حتی در تأمین آب شرب که بعد از اکسیژن مهم‌ترین نیاز یک فرد برای زندگی است، درمانده باشد. سرانجام دیر یا زود این مشکل مهم و غم‌انگیز حل خواهد شد و اعتراض‌ها و حرکات این‌چنین هم تأثیر خود را خواهد گذاشت و چه بساپس از مدتی از یاد خواهد رفت. اما بعضی چیز‌ها تا ابد در یاد مردم آن دیار خواهد ماند؛ وقتی به دست‌هایی که نیست نگاه می‌کنند و به‌یاد کودک ازدست‌رفته شان جرعه آبی شفاف می‌نوشند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.