سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد به دام افتاد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله یک شرور با قمه به خودروی پلیس در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود؟ هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قصه تلخ مرگ کودکان سیستانی که برای آب ‌برداشتن غرق می‌شوند

  • کد خبر: ۴۰۶۹۲
  • ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
  • ۱
قصه تلخ مرگ کودکان سیستانی که برای آب ‌برداشتن غرق می‌شوند
سرم را محکم تکان می‌دهم تا صحنه‌های وحشتناک تداعی‌شده در ذهنم، بپرد بیرون. «حوا»، ولی سر جایش مانده است. خواهرش «آسیه» هم همین‌طور، خواهری که سال گذشته وقتی گاندو‌ها لب آب خواهرش را طعمه کردند، ناجی او می‌شود و با کمک دیگران او را از دهان مرگ نجات می‌دهد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ جفت دست‌هایم را می‌گذارم روبه‌رویم و نگاهشان می‌کنم، به ناخن‌هایم، به خط کف دست‌هایم که می‌گویند خط عمر آدم است، به بندبند انگشتانم که خم‌وراستشان می‌کنم، با آن‌ها می‌نویسم، می‌خورم و موهایم را شانه می‌زنم. حالا، ولی دست‌های حوا می‌آید در ذهنم، دست‌های نحیف و کوچکی که نشسته است روی دامن پر از نقش‌ونگارش. دست‌هایی که حالا یکی از آن‌ها بی‌جان است و حتی رنگش با دیگری تفاوت دارد. دوباره به دست‌های خودم نگاه می‌کنم. اگر یکی‌شان را نداشتم چه؟ اگر مجبور می‌شدم یکی‌شان را قطع کنم، اگر باید زور می‌زدم تا کارکردن با دست چپم را یاد بگیرم، اگر وقتی رفته بودم لب هوتگی تا سطل و پیاله‌ای را از آب پر کنم، غذای یک تمساح می‌شد چه؟ می‌ترسم.سرم را محکم تکان می‌دهم تا صحنه‌های وحشتناک تداعی‌شده در ذهنم، بپرد بیرون. «حوا»، ولی سر جایش مانده است. خواهرش «آسیه» هم همین‌طور، خواهری که سال گذشته وقتی گاندو‌ها لب آب خواهرش را طعمه کردند، ناجی او می‌شود و با کمک دیگران او را از دهان مرگ نجات می‌دهد. حالا این ۲ خواهر نشسته‌اند روبه‌روی مجری برنامه تلویزیونی و وقتی به آن‌ها گفته می‌شود: «نمی‌شه نرین آب بیارین؟» به یک چشم به‌هم‌زدن هم‌زمان می‌گویند: «آب نداریم، چه کار کنیم؟ مجبوریم.»
 
قصه‌ای که البته فقط مختص آسیه و حوا نیست، سر درازی دارد و هر از گاهی یقه یکی از کودکان معصوم سیستان‌ و بلوچستان را می‌گیرد. یکی می‌شود مثل حوا که باید در سن ده‌سالگی معلولیت را تجربه کند و از آن به بعد فقط باید با یک دست زندگی کند. دیگری می‌شود فاطمه و یحیی و یسنا و مریم و منیره و علی‌اصغر و کودک‌های دیگر. ماجرای غرق‌شدن فاطمه و یحیی و یسنا همین ۲ روز پیش در فضای مجازی پیچید.

تیر ۹۵ هم در روستای کشاری راسک کودکی ده‌ساله وقتی می‌خواست آب بردارد، داخل هوتگ افتاد و طعمه تمساح شد. خرداد ۹۸ در روستای کموبازار پلان چابهار ۳ دختر سر همین قضیه جان خود را از دست دادند. در مرداد ۹۸، همین اتفاق باعث شد زکریای هشت‌ساله پای چپش قطع شود.
 
کودکانی که در خطه سیستان‌وبلوچستان، در جوار هامون و سد‌هایی زندگی می‌کنند که به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سیستان‌وبلوچستان در روز‌های آغازین سال ۹۹، حجم آب سد‌های این استان نسبت به سال آبی قبل ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است. اما با این حال، مشکل آب‌رسانی همچنان حل‌نشدنی باقی مانده است. آن‌قدر که فرایند آب‌رسانی باید با تانکر انجام شود. تازه همین تجهیزات آب‌رسانی هم کفایت نمی‌کند.
 
فقط به‌صورت محدود و به ۱۳۰۰روستای بدون شبکه این استان با ۲۵۱هزار نفر جمعیت و با تانکر‌های آب‌رسانی سیار آب می‌رساند. حجم زیادی از روستا‌ها هنوز شبکه آب‌رسانی ندارند. حالا فقط از سال ۹۷ تاکنون دست‌کم خبر جان‌باختن ۱۸ نفر در هوتگ‌ها که به‌طور عمده زن و کودک هستند، رسانه‌ای شده است، کودکانی که برای آب‌آوردن باید به‌سراغ هوتگ‌هایی با عمق ۱۵ متر بروند. آب‌های گل‌آلودی که هم جایی است برای بازی کردن، هم برای شست‌وشو و تمیزکاری، هم آبشخوری برای احشام و همچنین جایی برای زندگی گاندوها.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Baluch
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
0
با سلام وعرض ادب به نطر بنده نویسنده مطلب خانم محبوبه عظیم زاده روی مطلب نوشته شده چندان اشراف اطلاعاتی خوبی نداشتند چرا که نکته اول حوا وآ سیه در بلوچستان زندگی می‌کنند نه در سیستان و نکته دوم هیچ هوتکی در ناحیه سیستان وجود ندارد وهوتک ها مخصوص نواحی جنوب بلوچستان مثل دشتیاری هستند ونکته سوم حتی یک تمساح پوزه کوتاه یا همان گاندو در اطراف تالاب هامون وجود ندارد چون زیستگاه آن در بلوچستان ودر شهرستانهای سرباز ، دشتیاری وقصرقند در بلوچستان هست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->