صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عاشقان غذای چرب بخوانند و عذاب وجدان بگیرند!

  • کد خبر: ۴۸۲۶۳
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
یک ساندویچ همبرگر که با پنیر گودا و ناچو حسابی چرب‎و‎چیلی شده، اغواکننده‏‌تر است یا یک بشقاب ماکارونی که از ته‎دیگ‎های سیب‏‌زمینی‎اش روغن می‏‌چکد؟
به گزارش شهرآرانیوز؛ یک ساندویچ همبرگر که با پنیر گودا و ناچو حسابی چرب‎و‎چیلی شده، اغواکننده‏‌تر است یا یک بشقاب ماکارونی که از ته‎دیگ‎های سیب‏‌زمینی‎اش روغن می‏‌چکد؟
 
خب احتمالا تصمیم سختی است. چون هر غذایی در چرب‎ترین حالت ممکنش محبوب‎تر و مدهوش‎کننده‎تر است. ۴ آبان‌ماه روز جهانی غذای چرب در دنیا بود. روزی که برای ترغیب مردم به خوردن غذا‌های چرب‌وچیلی بدون عذاب وجدان و استرس در نظر گرفته شده است. در این مطلب با شگفتی‎های دنیای چربی‎ها بیشتر آشنا می‎شویم.

یکی از چرب‎ترین خوراکی‏‌های دنیا نه کباب است، نه پنیر پیتزا، بلکه یک میوه است. آووکادو برخلاف میوه‎های دیگر که سرشار از کربوهیدرات هستند، مملو از چربی است. این میوه ۷۷ درصد چربی دارد.

شکلات تلخ غیر از طعم فوق‎العاده‎اش و خواصی که دارد، از چرب‎‏ترین خوراکی‎هاست. ۶۵ درصد از کالری این شکلات‎ها به‌سبب وجود چربی است.

یک تخم‎مرغ حاوی ۲۱۲میلی‎گرم کلسترول است که ۷۱درصد مقدار نیاز روزانه را تأمین می‎کند. علاوه بر این، ۶۲درصد کالری موجود در تخم‌مرغ کامل از چربی‌هاست. زرده تخم‎مرغ یکی از چرب‏‌ترین خوراکی‏‌هاست.

آجیل‏‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی سالم‏‌اند. در عین حال، مقدار بسیار زیادی چربی‏‌های مفید، فیبر و پروتئین‎های گیاهی دارند.
روغن نارگیل غنی‎ترین منبع چربی اشباع روی کره زمین به حساب می‎آید. این چربی با بقیه چربی‎هایی که می‎شناسیم، تفاوت دارد و بعد از ورود به بدن مستقیم به کبد می‎رود و به ترکیبات کتونی تبدیل می‎شود.

اسید‌های چرب در بدن مسئول حفظ سلامت پوست، رشد و تکامل بدن و ترشح هورمون‌های مهم و ضروری هستند.

ساختمان اصلی چربی‎ها از کربن و هیدروژن تشکیل شده است. اگر تمام پیوند‌های شیمیایی کربن با هیدروژن پر شده باشد، چربی ایجادشده، «چربی اشباع» نامیده می‎شود که همان چربی‎های جامد است. چربی‏‌های اشباع‎نشده چربی‏‌های مفیدی هستند که در عروق رسوب نمی‎کنند و در فعالیت‎های مغزی نقش مهمی دارند.

گوشت قرمز، سس‏‌ها، چیپس و پفک، شیرینی‏‌جات، روغن‎های جامد و کره و خامه پر از چربی اشباع هستند که مقدار زیادش برای بدن ضرر دارد. برای همین از رژیم‎های غذایی حذف می‎شوند.

۶۰ درصد از مغز ما انسان‏‌ها از چربی تشکیل شده‎است.

ویتامین‌های E، D، A و K در چربی حل می‌شوند و برای جذبشان در بدن به مصرف ۳۰ گرم چربی در هر روز نیاز داریم.
فشارخون بالا، دیابت و سیگار عواملی هستند که از تجمع چربی‎ها در بدن به نفع خودشان استفاده می‎کنند و مسیر عروق را با ساختن دیواره‎های چربی می‎بندند.

به گفته شورای ورزش آمریکا، درصد چربی بدن عادی (دارای تناسب اندام) در محدوده ۲۱تا۳۱ درصد برای زنان و ۱۴تا۲۵ درصد برای مردان قرار دارد.

چربی‎ها در سلول‎های بافت چربی ذخیره می‎شوند. زمان جمع شدن چربی، این سلول‌ها متورم هستند و پس از سوزاندن چربی، آن‏‌ها به‌صورت چروکیده درمی‎آیند. در افراد چاق تعداد زیادی از این سلول‎ها وجود دارد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.