صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرصت تریلیون‌دلاری حمایت از زنان کارآفرین

  • کد خبر: ۴۸۵۸۵
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
هدی جاودانی-مترجم
این روز‌ها بحث‌های فراوانی درباره چگونگی حمایت از زنان کارآفرین جریان دارد. با اینکه عمده کسب‌وکار‌هایی که زنان عهده‌دار آن‌ها بوده‌اند اغلب شروع قدرتمندی داشته‌اند، اکنون بقای بسیاری از آن‌ها با خطر روبه‌رو شده است. پژوهش اخیر «گروه مشاوره بوستون» (BCG) نشان می‌دهد اگر زنان و مردان سراسر جهان به میزان برابری در حوزه کارآفرینی مشارکت کنند، میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان می‌تواند تا سقف ۳ تا ۶ درصد افزایش پیدا کند و اقتصاد جهان را تا ۵/۲ الی ۵ تریلیون دلار متحول کند.
 
با بررسی داده‌های «دیده‌بان جهانی کارآفرینی» (GEM) در بازه سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و تفسیر نرخ پایداری کسب‌وکار‌ها بر اساس جنسیت در ۱۰۰ کشور دنیا، درک شکاف موجود در میان کارآفرینان زن و مرد آسان‌تر می‌شود. برای نمونه، در سراسر دنیا، درصد مردانی که در سن اشتغال قرار دارند و کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند از زنان همتای خود فراتر می‌رود یا در همه مناطق دنیا به‌جز آمریکای شمالی، کسب‌وکار‌هایی که زنان مدیریت می‌کنند پایداری کمتری در مقایسه با کسب‌وکار‌های مردان دارند؛ بنابراین چطور می‌توانیم از کارآفرینی زنان پشتیبانی کنیم؟ اغلب در مواجهه با چنین سؤالی ۲ عامل دسترسی زنان به «سرمایه‌های مالی» و «ارائه آموزش» به آنان برای کسب مهارت‌های جدید (حوزه‌هایی که برای موفقیت زنان کارآفرین حیاتی است) مدنظر قرار می‌گیرند. با وجود این، یکی از فاکتور‌های کلیدی موفقیت، که به توجه بیشتری نیازمند است، دسترسی به سرمایه اجتماعی یا «شبکه‌های ارتباطی» است. مشاهدات دست‌اول از کار با مشتری‌های بخش دولتی و خصوصی در سراسر دنیا نشان داده است که این شبکه‌های ارتباطی تا چه میزان قدرتمند هستند و در عین حال، به‌راحتی قابل دسترسی نیستند.
 
برای نمونه، بر اساس پژوهش BCG، در کشور‌های کم‌درآمد یا با درآمد متوسط، شناخت دست‌کم یک کسب‌وکار دیگر تأثیر چشمگیری بر کسب‌وکار زنان داشته است. علاوه بر این، شبکه‌های ارتباطی قدرتمندتر و گسترده‌تر، اغلب به پایین‌بودن شکاف جنسیتی در پایداری کسب‌وکار‌ها و البته دسترسی به منابع مالی وابسته‌اند. هم‌چنین پژوهش گروه‌های مانند «بنیاد آسیا» نشان می‌دهد شبکه‌های ارتباطی‌ای که بر پایه ارتباط مستقیم ۲ طرف شکل می‌گیرد، زنان را به داشتن ایده‌های بلندپروازانه‌تر، برنامه‌ریزی برای پیشرفت و هم‌چنین استقبال از نوآوری سوق می‌دهد.
 
شرکت‌های بزرگ با توسعه شبکه‌های ارتباطی می‌توانند به زنان کمک کنند و به آن‌ها در بسیاری از حوزه‌ها از چگونگی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود تا چگونگی مدیریت دارایی‌های خود کمک کنند.
حمایت‌های این‌چنینی از کسب‌وکار زنان، در صورتی که به شیوه صحیح آن صورت بگیرد، می‌تواند به ایجاد زنجیره تأمینی متنوع و قابل اتکا بینجامد. همه سازمان‌هایی که از کسب‌وکار زنان پشتیبانی می‌کنند، با خلق و ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای زنان، اثرگذاری خود را نیز دوچندان می‌کنند.
از بین بردن شکاف جنسیتی در کارآفرینی و تلاش برای رشد کسب‌وکار‌هایی با مدیریت زنان به شکوفایی ایده‌ها، خدمات و محصولاتی نو در بازار‌های سراسر جهان خواهد انجامید و برای تحقق چنین تصویری، نیازمند آن هستیم که از بهره‌مندی زنان از همه اشکال سرمایه، از جمله سرمایه اجتماعی و برخورداری از شبکه‌ای قدرتمند از ارتباطات، اطمینان حاصل کنیم.
منبع: Harvard Business Review
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.