ابزار جدید پیش‌فروش ارز رونمایی شد بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فروش نان کنجدی در نانوایی‌های مشهد و خراسان رضوی با دستگاه نانینو | قیمت گندم از شنبه ۲۴ خرداد تغییر می‌کند بازار طلای مشهد راکد است | سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر اخبار سیاسی هستند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیاتی تازه از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی | خرید برق خانگی سبز ۳۷۰۰ تومان صدور سند رسمی ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد تجاری دوغارون (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رئیس کل بانک مرکزی: تامین مالی ۳ میلیارد دلاری از طریق بازار پیش‌فروش ارز قیمت نهایی کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول وزارت صمت افزایش قیمت ایران خودرو را رد کرد مجوز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور صادر شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد شدید قیمت محصولات ایران خودرو در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۲ هزار تومان بانک جهانی: بهبود رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده اطلاعیه جدید ایران‌خودرو درباره قیمت جدید محصولاتش (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) قیمت جهانی طلا در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | مسیر طلای جهانی تغییر کرد جهش قیمت طلا در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۲ برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمد‌های نفتی مدیر کل صمت خراسان رضوی: یکی از محور‌های مهم در بخش صنعت، کیفیت کالا‌های تولیدی است ۹۵ میلیارد تومان برای دیه فوت‌شدگان بندر رجایی پرداخت شد | ارزیابی خسارات باربری هنوز ادامه دارد حذف ۳۵۰ میلیون حساب بانکی منجر به افزایش شفافیت مالی می‌شود قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | خربزه مشهدی به بازار آمد عملیات برداشت جو از اراضی شهرستان مشهد آغاز شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۷۰ درصدی قیمت برنج ایرانی طی یک سال ویدئو | اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار تومانی لوبیا چیتی در بازار و فروشگاه‌ افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بالاخره رسمی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) +جزئیات مهم‌ترین اخبار بورسی کدال (سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) بازگشت نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق سراسری| تولید سالانه ۷ میلیون مگاوات برق
سرخط خبرها

نیکوکاران اینستاگرامی در خدمت توسعه

  • کد خبر: ۳۹۲۵۳
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
نیکوکاران اینستاگرامی در خدمت توسعه
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
اگر در چند ماه گذشته با ما همراه بوده باشید، می‌دانید که در هر یادداشت به حوزه‌ای از فعالیت‌های زنان در اینستاگرام پرداخته‌ایم. از زنان بلاگر، اینفلوئنسر و سلبریتی گفته‌ایم تا مادران اینستاگرامی و زنانی که به کسب‌وکار در این شبکه مشغول‌اند. در این یادداشت زنان نیکوکار اینستاگرامی و فعالیت‌های آنان را به شما معرفی خواهیم کرد.

برخی از زنان، اینستاگرام را به محلی برای انجام کار‌های خیریه و انسان‌دوستانه خود تبدیل کرده‌اند. در صفحات خود کار خیری را تعریف می‌کنند و به کمک مخاطبانشان، اقداماتی را انجام می‌دهند. مثلا آن‌ها با اعلام شماره حساب، از مخاطبان خود می‌خواهند برای خرید مایحتاج افرادی در مناطق محروم، بازسازی روستا‌ها یا افرادی که در بلایای طبیعی گرفتار شده‌اند همراهی کنند. ایشان مبالغ جمع‌آوری شده توسط مخاطبان اینستاگرامی را به دست افراد نیازمند می‌رسانند و گزارش اقدامات انجام‌شده را از طریق صفحه خود در اختیار بینندگان و کمک‌کنندگان قرار می‌دهند.

زنان پیش از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی نیز در مقاطع مختلف تاریخی به شکل‌های مختلف به کار‌های خیرخواهانه مشغول بوده‌اند. در زمان جنگ در پشت صحنه، کار‌های داوطلبانه و خیرخواهانه برای جبهه‌ها انجام می‌دادند، در زمان وقوع بلایای طبیعی برای همنوعان خود اقلام مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کردند. کنشگری خیرخواهانه غیرانتفاعی اساسا نوعی کنشگری زنانه است که سابقه‌ای طولانی دارد. در این مقطع تاریخی، زنان فناوری‌های جدید ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی را در خدمت فعالیت‌های خیرخواهانه خود درآورده‌اند و نظم بیشتری به آن داده‌اند.

کار‌های خیریه زنان با نوعی مسئولیت‌پذیری زنانه و دلسوزی از جنس مادرانه همراه است. آن‌ها به فعالیت‌های خیریه خود مانند یک کار نگاه نمی‌کنند، بلکه آن را فرایندی همراه با عشق می‌دانند. با همان ظرافت و نکته سنجی زنانه به نیاز‌های کوچک و بزرگ افرادی که قصد کمک به آن‌ها را دارند فکر، و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین آن‌ها به دلیل شم مادرانه خود به مواردی توجه می‌کنند که ممکن است از نگاه نیکوکاران مرد دور بماند. به عنوان مثال، یکی از زنان نیکوکار اینستاگرامی فعالیت خیریه خود را جمع‌آوری اسباب بازی برای کودکان محروم قرار داده است.

استفاده از اینستاگرام برای کار‌های خیریه زنان ۲ مزیت دارد:
- اول، بصری شدن و دیداری شدن کار خیر:زنان خیر نتایج کمک‌های خیرخواهانه خود و مخاطبانشان را در اینستاگرام با تصویر و فیلم‌های متعدد به نمایش می‌گذارند. این نمایشی شدن و دیدنی شدن خوبی‌ها و خیر‌ها دیگران را نیز به مشارکت در کار‌های نوع‌دوستانه ترغیب می‌کند.
- دوم، استفاده از شبکه‌های افراد برای کار خیر: ویژگی‌های شبکه‌ای اینستاگرام باعث می‌شود افراد مختلفی از طریق شبکه دوستان خود به کار‌های خیر بپیوندند و این فعالیت‌های انسان‌دوستانه به شکل تصاعدی و شبکه‌ای گسترش یابد و افراد بیشتری را با خود همراه کند؛ بنابراین در صفحات زنان نیکوکار اینستاگرامی با یک نهاد مدنی تازه روبه‌رو هستیم که به صورت غیردولتی و مستقل فعالیت می‌کند. هرقدر صفحه فردی که کار خیر انجام می‌دهد دنبال‌کننده‌های بیشتری داشته باشد و سرمایه اجتماعی صاحب صفحه در فضای مجازی بیشتر باشد، فعالیت‌هایش کلان‌تر و بیشتر در راستای توسعه کشور خواهد بود.
 
برای مثال، صفحاتی در اینستاگرام زنان وجود دارند که به دنبال تحقق «روستا‌های بدون فقر» هستند و کمک‌های خیرخواهانه مردم را برای ساخت و آبادانی روستا‌های کشور به کار می‌گیرند. به زبان دیگر، فعالیت‌های مدنی خیرخواهانه زنان در اینستاگرام از سطوح فردی و کوچک آغاز می‌شود و تا فعالیت‌های بزرگ توسعه‌ای ادامه دارد. برخی از زنان از طریق این شبکه، در ایام وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله‌های چند سال اخیر، به کمک نهاد‌های دولتی آمدند و به بازسازی شهر‌ها و روستا‌های آسیب دیده پرداختند؛ لذا می‌توان این‌طور بیان کرد که صفحات زنان خیر اینستاگرامی به مثابه نهاد‌های مدنی خیرخواهانه تازه‌ای هستند که در خدمت مردم و توسعه کشور قرار می‌گیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->