صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ال ۹۰ با موتور پراید در راه بازار؟ | گزارشی از تجربه ساخت خودرو‌های بومی‌سازی‌شده در ایران

  • کد خبر: ۴۹۶۶۸
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
  • ۲۳
شرکت سایپا قصد دارد به داخلی‌سازی ال ۹۰ بپردازد، زیرا بعد از دور جدید تحریم‌ها در دولت ترامپ، تولید این خودرو با همکاری شرکت رنو در ایران متوقف شد. به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به خودروهایی که شرکت‌های داخلی آن‎ها را مهندسی معکوس کرده‌اند یا به‌صورت فیس‌لیفت (با تغییرات ظاهری و نه‌چندان اساسی) راهی بازار کرده‌اند.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ شرکت سایپا قصد دارد خودروی لوگان شرکت رنو را با تغییراتی و احتمالا با موتور پراید وارد بازار کند. جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا، گفته است: «تا ۱۸ماه آینده، تندر۹۰ بومی به بازار می‌آید و سایپا توانسته است با تغییر اجزای مختلف این سدان فرانسوی، بدون حضور رنو، تندر۹۰ را به داخلی‌سازی ۸۵درصدی برساند».
 
شرکت سایپا گفته است تغییراتی در برخی اجزای خودرو مانند موتور و گیربکس آن داده است. رسانه‌های خودرویی نیز گزارش داده‌اند که سایپا دانش تولید موتور رنو را ندارد و احتمالا از موتور تقویت‌شده پراید در این خودرو استفاده خواهد کرد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان، خودروی ال‌۹۰ را در کلاس و در گروه خودرو‌های مشابهش، بهترین می‌دانند. این خودرو اگرچه ویژگی‌های رفاهی زیادی ندارد، به‌دلیل کیفیت خوبش توانست نظر مشتریان ایرانی را به‌سمت خود جلب کند. اکنون، اما شرکت سایپا قصد دارد به داخلی‌سازی این خودرو بپردازد، زیرا بعد از دور جدید تحریم‌ها در دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام، تولید این خودرو با همکاری شرکت رنو در ایران متوقف شد. به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به خودرو‌هایی که شرکت‌های داخلی آن‎ها را مهندسی معکوس کرده‌اند یا به‌صورت فیس‌لیفت (با تغییرات ظاهری و نه‌چندان اساسی) راهی بازار کرده‌اند.
 

تیبا؛ تجربه تقویت پراید

سایپا در خودروی تیبا با کمک شرکت اف‌ای‌وی آلمان، موتور پراید را کمی تقویت کرد و توان آن را از ۶۰ به ۸۰اسب بخار رساند. سایپا یک‌بار موتور پراید را برای تیبا تقویت کرده بود و پس از این تقویت، دوباره با استفاده از توربوشارژ، قدرت این موتور را افزایش داد و به ۱۰۸اسب بخار رساند. البته این موتور فناوری قدیمی دارد و برای مثال هنوز هشت سوپاپه است؛ یعنی هر سیلندر آن به‌جای چهار سوپاپ، دو سوپاپ دارد؛ عاملی که سبب می‌شود راندمان موتور کم باشد.

در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا از خودرویی به نام مینیاتور، رونمایی کرد که به‌نوعی فیس‌لیفت پراید به‌حساب می‌آمد. این خودرو از ابتدای تولید در سال ۱۳۸۸ تا به امروز، بومی سازی شده توانسته است فروش خوبی را در بازار داخلی تجربه کند، با این حال مینیاتور نیز همان چالش‌های اساسی پراید را با خود به‌همراه داشت.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس در آبان ۹۸ گفت: خط تولید پراید به‌خاطر ناایمن بودن متوقف شد، ولی تیبا که به‌عنوان خودروی جایگزین از آن نام برده می‌شود، نیز امنیت چندانی ندارد. بهرام پارسایی آبان سال گذشته درباره گرانی پراید پس از انتشار خبر توقف خط تولید این خودرو، گفت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد قیمت‌گذاری خودرو شفاف نیست؛ چون در ماه‌های اخیر بدون معرفی خودروی جایگزین، حرف از توقف خط تولید پراید می‌زنند.
 

پی‌کی؛ کاریکاتوری از رنو

«رنو ۵» از افسانه‌ای‌ترین محصولات تاریخ شرکت فرانسوی «رنو» است. رنو۵ یک سوپرمینی جمع‌وجور شهری بود که از سال۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ توسط رنو به تولید رسید. این خودرو رکورد‌های زیادی از خود برجا گذاشت. رنو۵ نخستین خودرو با سپر‌های پلاستیکی در جهان بود. رنو ۵ از سال۱۳۵۵ به‌عنوان جایگزینی برای سیتروئن ۲ CV یا همان ژیان خودمان، وارد ایران شد. یک سال بعد، «سایپا» این خودرو را روی خط تولید خود برد. مدل‌های اولیه در دو نسخه پنج در و سه در عرضه می‌شدند.
 
در سال۱۳۸۰ پارس‌خودرو با همکاری سایپا، اتاق رنو را بر روی پلت‌فرم پراید قرار داد تا معجون پی‌کی از دل آن زاییده شود. عرض بیشتر متعلقات فنی پلت‌فرم پراید، طراحان سایپا را ناچار به ایجاد تغییراتی ظاهری در رنو کرد. به این منظور، بچه‌گلگیر‌های پلاستیکی به بدنه خودرو اضافه شدند تا طول بیشتر اکسل پراید را مخفی نگه دارند. لاستیک زاپاس خودرو هم به‌دلیل کمبود فضا از کنار پیشرانه به صندوق عقب انتقال یافت.
 
درنهایت نیوپی‌کی چندان دوام نیاورد و در سال۱۳۸۶ سرانجام به‌علت رعایت نکردن استانداردها، از خط تولید کنار گذاشته شد. درمورد شتاب خودروی پی‌کی باید بگوییم که با توجه به اینکه خودرو و شاسی آن برای موتور ضعیف رنو طراحی شده بود، با نصب موتور پراید، شتابش به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد، به‌طوری‌که به عامل اصلی تصادفات این خودرو تبدیل شد. در زمان تصادف، خودرو به هیچ‌وجه و توانایی دفع و جذب ضربات را ندارد. همچنین کمربند‌های خودرو به هیچ‌وجه استاندارد نیست.
 

پژو آردی؛ پیکان کت‌وشلواری

آردی، پیکانی بود که با لباس پژو وارد بازار شد و به همین دلیل، قیمت ارزانی داشت. در اواخر دهه ۸۰، زمانی که پژو۴۰۵ قیمتی برابر با ۹ تا ۱۰میلیون تومان داشت، پژوآردی صفر، زیر ۹میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. شاید در تصور هر کسی نگنجد که در آن زمان، ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت، بسیار زیاد به‌حساب می‌آمد.
 
البته طی چند دهه اخیر، پیکان و پراید هم جزو خودرو‌های ارزان‌قیمت کشور ما بوده‌اند، اما دلیل خرید این دو مدل خودرو، زیبایی ظاهری‌شان نبوده است. درواقع، دلایل متعددی منجر به تولید پژوآردی شد، اما مهم‌ترین آن‌ها، همانی بود که گفتیم؛ خودرویی ارزان با ظاهری جذاب‌تر از پیکان که دیگر برای همه تکراری شده بود.
 
پژوآردی اولین‌بار در سال ۷۸ به بازار آمد. مدلی که از سال۸۲ به بعد روانه بازار شد، اشکالات کمتری داشت و به لحاظ برخی امکانات، کامل‌تر از مدل‌های قبلی بود. شرکت سازنده یعنی «ایرا‌ن‌خودرو»، تغییراتی در این مدل‌ها به وجود آورد و آن‌ها را بهینه کرد. مدل بهینه‌شده، آردی‌آی نام گرفت. ازجمله تغییرات صورت‌گرفته در این مدل، مجهز کردن آن به سیستم موتور انژکتوری بود. این خودرو هم مثل پراید، خریداران بسیاری داشت، اما به‌دلیل ضعف فنی، محبوب نبود. درواقع مردم از سر ناچاری آن را می‌خریدند.
 
لرزش خودرو، انتقال صدا به درون اتاق خودرو، ناهماهنگی اتاق با موتور محور عقب، شنیدن صدا‌های غیرعادی از گیربکس، قدرت کم خودرو و هندلینگ نامناسب آن، کیفیت نامطلوب قطعات و پرمصرف بودن آن نسبت‌به خودرویی، چون پراید، از ایراد‌های پژوآردی محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
چقدر خوبه که خیلی از کارا دیگه اینترنتی شده.. حتی تو خدمات لوله بازکنی برچسب ها هم دورشون تموم شده و این خدمات رو هم الان میشه آنلاین دریافت کرد... خدمات اینترنتی تو این اوضاع کمک عالی ایه مثل خدمات خوب سایت شما
علی
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
باباچرا به ال۹۰ بیچاره موتور پراید میزارید اصلا ما این همه امکانات رو نمیخوایم چون خود ال۹۰ فرانسه همه ی امکانات رفاهی را دارد و یک امکانات مخفی هم داره که اسمش حالت selftest هستش که میتونین برید اینترنت سرچ کنید و یاد بگیرید وبا ال ۹۰ خود این کار رو بکنید ولی ما امکانات اضافه نمیخوایم عوضش خودتون رو به زحمت ندین از خارج یک موتور تنفس طبیعی v8 با ۱۸۰ اسب بخار بزارید روی ال۹۰ قیمتش اگه خواستید اضافه کنید ولی باز هم ارزش داره و با این کار خیلی خوب میشه
ناشناس
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
یعنی سایپا اگه پراید را نداشت دیگه هیچی نداشت حرفی هم برای گفتن نداشت حتی هواپیما هم نداشت
ناشناس
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
عالیه
صفش کجاس برم تو صف
ناشناس
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
سلام.کارشون فقط همینه موتور یه ماشین رو روی 40تا ماشین سوار کردن پراید،تیبا،ساینا،کوییک،131,132,155،111,یا ایران خودرو باموتور پژو405همین کارومبکنه،405,سمند،دنا،سورن و.... فقط این کار وبلدید موتورپراید.پژو روفرقون هم سوارکنید تو ساختمان سازی مشتری داره
ناشناس
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
درایران همه چی شدنیه
ناشناس
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
به به چه شود این نوزاد بدنیا آمده که حاصل ازدواج فامیلی خواهد بود،موتور پراید بدنه ال ۹۰،یعنی با احتساب وزن و بدنه نیمه اس یو وی خودرو ال۹۰و موتور بی جان و ضعیف پراید احتمال ۱۲۰درصد در ساعات اولیه آب بندی ماشین موتور گیر بکس پیاده میکند و نمایندگی قطعات ندارد و باز داستان کفشهای میرزا خودرو
ناشناس
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خدایی حرف نداره..فرداهم سایپا اعلام میکنه تریلی اف هاش تولید میکنیم .باموتورپراید ..به این میکن پیشرفت توخالی کردن جیب مردم .پرایدبجای ال نود
امیر
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
بهتره این کارو نکنن چون مثل پژو آردی پشیمانی به بار میاره، اخه پراید کجا وال90کجا
رضا
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
همه رو به جلو حرکت میکنند و ما روبه عقب؟؟؟!!!!! تا تولید انحصاری باشه و رقابت نباشه ازاین بهتر انتظاری نیست چون همه به فکر سود هستند و این مردمند که فدای مظلومیت خودشان میشوند
قدرت طهماسبی
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
به فکر ملت باشید ،تا کی تولید غیر علمی و بی کیفیت و گران
مجید
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
این همه تبلیغ درمورد ال90ایرانی کسی هست جواب سوال بده قیمتش چند برای مصرف کننده آب می‌خورد یا فقط بدرد قشر پولدار جامعه میخورد
ناشناس
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اگر موتور پراید به درد ال90میخورد.کارخانه فرانسه روش میذاشت....امان از کارهای من درآوردی
بهرام
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
هنرخودروسازان ایرانی در بالابردن کیفیت خودروهاشون نیست چون چیزی توچنتشون نیست فقط جابجایی موتوروبدنه و...فقط جابجایی
ناشناس
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اتفاقا کارخوبی هستش چون موتورپرایدکم هزینه هستش واگرقیمتش رانجومی نکنند.خوبه..
حسین
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
همون یه بار که تیبا رو ابتکار به خرج دادین بسه
سلطان
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اقا براچی همش قطعات ماشینهاروقاطی میکنن یک ماشین اشغال سر هم میکنن میدن دست مردم جون مردمو میگیرن بیخیال بشین باباارتش وسپاه این همه زره پوش تانکوموشک نفربر درست میکنن خوب بدین دست ارتش یا سپاه یک ماشین استاندارد درست کنن مردم بگن خداخیرتون بده والا مردم ایران خیلی خوبن بخدا دارین ظلم میکنین دوتاخودرو ساز مثل سایپا یاایران خودرو ۰۰۰۰۰
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اردی تجربهونداشتن وواقعا ضعف شدید مهندسان ایرانخودروونداشتن هیچ ارتباطی بایک استانداردقطعهروی خودروبودچراکه هرچی داشتی بایدخرج این بیصاحب اردی میکردی باز ایرادداشت ولی خیلی خیلی مکانیک ها ولوازم یدکی ها راضی۱۰۰درصدی داشتندازاردی چراکه مشتریلوازم زیادشده بوداتاق سنگین شاسی پیکان دوام نمیابردهمش صافکاری موتورضعیف بودسربالایی فشاربیاری بایدسرسیلندبازکنی زیادترفشاربیاری دیسک وصفحه میسوزند یایاطاقان میزدیمقدارکارکردش زیادترمیشددرکیر دف ودنده بیرون زدن یاصداافتادن شدیدمیشد همش بایدیاگیربکس بازکنی یادف بعداگه سهچهارتادست اندازمپریدی یاسگدست میشکند چرخ توه جاپایی بودیاپوسته کمک پیکانی ضعیف بودکمک میشکوندش یافنش قطع میکردیاپوسته ترمزخرابمیشد ترمزم بینهایت ضعف داشت وسرعت ۸۰به بالااگر خدایاری میکردوسرپایینی بود راه میرفت دیگه خدانگهدارت باشه وگرنه ازاردی بخاری نبودباترمز بتونی نکه داریش بیچاره اونی که جلواردی بیاد خدابیاموزبشه بهتراز اردی سرراهت بیادمطمین باشید که میخوره یابعلت لرزش گاردان وموتورپرلرزش ووووباعث بازشدن درب موتورمیشدوتصویر رنگ وقیافه دربموتورمیشد وبازبدبدخت صاحب اردی اگه جایی نمیزد بازبایدکلی خرجش میکرددرواقع اردی مصرف کنندهازمالک بود نه مالک مصرف کننده خودرو باداشتن این همه مخارج سرانگشتی حسابمیکردی میدیدی دوبرابرقیمتش خرجششده وهرجابغیرازاوراقی کسی طالب خریدش نیست دم ایرانخودرو باز گرم هرکی اردی خرید واقعاجوان نموندش پیرشدویمکانیک حرفهای اردی حالابمان بازوبست بخاری که موتورپیکانی کلی رسوب مدادبه رادیاتور بخاری یاوووووبقیشم بگم ۳روزبایدتایپ کنم دریک جمله واقعا......
وحالااریسان جااردی باهمون مشکلات ++ اما یمشگله کاملامنحصربه فرداساسی کا شاسی وکمرماشین ازوسط دوتیکه میشه ومیشکنداینم شدمنتاژکاری یایایا
حیدر
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
رو تانک شیفتن موتورپرایدجواب داده روال ۹۰هم جواب میده رو اف هاش ۶۶۰ هم جواب میده اصلابذاریش روموتور بوینگ شایدجواب داد
ناشناس
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
همسایه هایاری کنید تامن خودرو داری کنم
ناشناس
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
واقعا متاسفم برای وضعیت ایران
ناشناس
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
پراید خودش چی بود که موتورش چی بشه
ناشناس
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
حالا باهاش شاسی بلند هم می خوان تولید کنند .موتور پراید اتاق ام وی ام