وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار
سرخط خبرها

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

  • کد خبر: ۱۴۷۷۲۶
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
  • ۲
مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس
سایپا P۹۰، جدیدترین محصول بومی‌سازی شده سایپا در ایران است که بر اساس رنو تندر ۹۰ طراحی و ساخته می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز - بعد از خروج رنو و سایر شرکای خودروسازان از ایران بعد از شروع تحریم‌ها، اکنون راهکار دیگری که برای جایگزینی خودرو‌های خط تولید در پیش گرفته شده، تغییر ظاهری آن‌ها و استفاده از لوگوی شرکت ایرانی و یا حتی تغییرات فنی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود است.   سایپا P ۹۰ به عنوان یک سدان جمع و جور، خلأ این کلاس در محصولات سایپا را پر خواهد کرد. البته باید دید که این خودرو قادر است محبوبیت دور از ذهن تندر L ۹۰ را در بین خریداران ایرانی تکرار کند یا خیر.

نگاهی کلی به مشخصات سایپا P۹۰

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

سایپا P ۹۰ نسخه ایرانیزه و باز طراحی شده رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است. درواقع تندر ۹۰ ایرانی با نام داخلی سایپا P۹۰ شناخته می‌شود. طبق گزارشات، نام سایپا کادیلا برای نسخه جدید درنظر گرفته شده و در دهه فجر از آن رونمایی می‌شود.

سایپا کادیلا به پیشرانه ME۱۶ مجهز خواهد شد. این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۱ نیز معرفی شده بود. موتور ME۱۶ در واقع همان موتور TU۵ پلاس است که در برخی بخش‌ها، تفاوت‌هایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME۱۶ بیش‌تر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد.

این پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سلیندر ۱۶ سوپاپ می‌تواند حداکثر ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا همان VVT را نیز دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.  لازم به ذکر است که قبلا اعلام شده بود که تندر ۹۰ ایرانی با پیشرانه شاهین به بازار می‌آید. اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این محصول به‌روزتر خواهد بود.

ظاهر و طراحی

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

سایپا P ۹۰ در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال۹۰ دارد و ویژگی‌های به روزتری در آن دیده می‌شود.

در بخش جلوی پی ۹۰، طراحی متفاوتی از ال۹۰ اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده می‌شود. کاسه چراغ‌ها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال۹۰ دارند.

چراغ‌های روشنایی روز، لنز پرتاب نور و… از جمله تغییرات ساختاری در کاسه چراغ‌های جلوی P ۹۰ نسبت به نمونه خارجی است.

همچنین طراحی جلوی P ۹۰ با توجه به اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیر‌ها نیز سبک کاملا جدیدی از طراحی را بر روی پلفترم B ۰ گروه رنو-نیسان نشان می‌دهند.

طراحان مرکز تحقیقات سایپا هم در این پروژه سعی کرده اند تا P ۹۰ مانند سایر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استاندارد‌های جهانی، چون ECE و استاندارد حفاظت از عابر پیاده به بازار بیاید. لبه دار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایه‌ای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی ال ۹۰ ایجاد شده تا P ۹۰ با قواعد به روزتری همراه شود.

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

در بخش طراحی عقب نیز می‌توان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی‌شود و بخشی از اجزای چراغ‌های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیر‌های جلو و عقب، قالب درب موتور و سپر‌ها داده شده می‌تواند ظاهری جوان‌پسندتر را در P ۹۰ مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خط‌های تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P ۹۰ دیده می‌شود.

طراحی کابین

از داخل کابین P۹۰ تاکنون تصویری منتشر نشده، اما گمان می‌شود که داخل کابین و خصوصا داشبورد خودرو تغییرات زیادی نسبت به خودروی اصلی یعنی تندر ۹۰ پیدا کرده و داشبورد به مراتب جذاب تری را شاهد خواهیم بود، اما از نظر کیفیت متریال کابین احتمال زیادی وجود دارد که P۹۰ سطح پایین تری نسبت به تندر ۹۰ داشته باشد و دوام آن‌ها کمتر باشد.

زمان رونمایی از پی ۹۰ سایپا 

محمدعلی تیموری در نشست «رفع موانع و بررسی راه‌های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» با بیان اینکه بازار این کشور برای ما بسیار مهم است، افزود: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور، تولید خودروی ال ۹۰ است که این پروژه هم در ایران و هم روسیه قابل احیا است.

وی گفت: امروز زنجیره تامین قطعه سازی که زمانی در پروژه ال ۹۰ فعال بود، قراردادش با پروژه پی ۹۰ نهایی شده است.

مدیرعامل سایپا، افزود: مشکل تولید ال ۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو ۴ داشت و امروز به یورو ۵ ارتقا یافته است که می‌تواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد و مقرر است در مدرن‌ترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.


وی با اشاره به تولید ۵۰ دستگاه پی ۹۰، از رونمایی از نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس خودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

 

مشخصات فنی و ویژگی‌های سایپا «پی 90» (P90) + عکس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
1
0
مدیران طرح اعلام کنند با توجه به هزینه های انجام شده این طرح چه مزیتی نسبت به دنا دارد؟ قبلا بعلت موتور و گیربکس ال ۹۰ خریداری می شدو بدنه ان مورد علاقه نبود الان مزیت آن حذف شده است. این طرح با صرفه است یا طرحی برای بیشر پر کردن جیب مدیران سایپا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
1
انصافا طرح خوبی شد وهم موتور ام ۱۶موتور به روزی است فقط قیمت را لطفا بالا نکشید ما یک عمر آرزوی زندگی مدرن را داریم اما افسوس که جوانی مان رفت وهنوز آرزو به دل ماندیم لطفا قیمت را انصاف داشته باشید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->