استاندار خراسان رضوی: ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر هستند مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام کرد: بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۳ افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در ایران قیمت امروز تلفن‌های همراه (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و دام سبک و سنگین (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ۱۳ تفاوت کفش ونس اصل و فیک که باید بشناسید! امکان تمدید و اصلاح پروانه‌های کسب از درگاه ملی مجوز‌ها انعقاد ۴ تفاهم‌نامه در سفر استاندار خراسان رضوی به پاکستان سبزپوشی بورس پس از ۴ روز متوالی منفی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) افت اندک قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو اعلام شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) علت افزایش قیمت سیب زمینی چه بود؟ (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | رشد ۲۰ میلیونی هایما S۵ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | ورود دوباره دلار به کانال ۸۴ هزار تومان قطع انشعاب غیرمجاز هزار باغ‌ویلای مشهد فقط در سال ۱۴۰۳ | آخرین سد تأمین آب شهرستان مشهد در آستانه خروج از مدار است افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | آریسان ۱۱ میلیون تومان ارزان‌تر شد راهکارهای کاهش وابستگی به دلار در گفت‌وگو با کارشناسان | توسعه تجارت با رهایی از یکه‌تازی دلار یک خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت ارسال و ثبت سفارش خرید سهام بعد از ساعت بازار ممنوع شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) تذکر بانک مرکزی به بانک‌هایی که ضوابط وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن را رعایت نمی‌کنند رشد قرارداد‌های سفیدامضا و زیرپله‌ای کارگران باوجود کمبود نیروی کار نمایشگاه بهاره از ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می‌شود + جزئیات تخفیفات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | پرتقال گران شد هجوم خریداران مسکن به شهر‌های شمالی + جدول قیمت یارانه نقدی خانوار‌ها در چه صورتی حذف می‌شود؟ بخشودگی جرائم مالیاتی ابلاغ شد+ جزئیات پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟

  • کد خبر: ۵۱۲۷۳
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟
مجلس و دولت بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند، بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که در پاسخ به نارسایی‌های صنعت و بازار خودرو، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با محوریت عرضه خودرو در بورس به جریان انداخته و کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس نیز تصویب شده است، خبر‌ها حکایت از این دارد که دولت نیز همزمان دست به کار شده و طرحی را در این زمینه آماده کرده است.

اگر چه جزئیات کاملی از این طرح مشخص نشده، اما گفته می‌شود اساس آن، حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود.

در این باره فارس دیروز گزارش داد که وزیر صمت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور با قید فوریت با اشاره به تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌دهی، خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شده است.

بر اساس نامه رزم حسینی به نهاوندیان، رئوس بسته اجرایی فوق، تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه گری در آن است.

پیشتر دنیای اقتصاد گزارش داده بود که وزارت صمت با محوریت رزم حسینی به دنبال اخذ مجوز تعیین قیمت خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار است. طرحی که در دوره وزارت رحمانی (وزیر سابق صمت) مطرح شد، اما اجرایی نشد. با این حال گفته شده که طبق طرح فوق، قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل یا برای بخشی از محصولات حذف خواهد شد.
 

طرح مجلس چه می‌گوید؟

طرح دولت در شرایطی به جریان افتاده که چندی پیش کلیات طرح سامان دهی صنعت خودرو در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است.

طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودرو‌های پرتیراژ در بورس با قیمت‌هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. اما، نیمی از مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، صرف تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت به خودروسازان و ۱۰ درصد نیز صرف پاداش عرضه به آنان می‌شود. بقیه نیز به مواردی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج‌های جوان اختصاص خواهد یافت.
 

سیاه و سفید طرح‌های خودرو

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که هر دو طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال، تنها ۹۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد. دلیل اصلی این مسئله به بی‌انگیزگی خودروسازان برمی‌گردد، زیرا تولید در قیمت‌های تعیین شده کنونی، برای آن‌ها زیان آور است.

طبق آمارها، در شش ماه نخست امسال، زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم خودروسازان از آن، ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.

این رانت هم اینک از مابه التفاوت قیمت رسمی و بازار خودرو‌ها به وجود آمده است. اما در شرایطی که جزئیات زیادی تاکنون از طرح دولت منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که این طرح در مقایسه با طرح مجلس، در خصوص منافع حاصل از مابه التفاوت قیمت ناشی از هزینه‌های تولید و سود منصفانه با بازار آزاد چه تصمیمی گرفته است؟

منبع: روزنامه خراسان 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->