برقراری ۲ پرواز فوق‌العاده هما در مسیر مشهد به دبی و برعکس پیش بینی بورس (سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ اقدام نمادین وزیر نیرو برای نصب پنل خورشیدی +فیلم واریز مرحله دوم تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان تأمین اجتماعی (۹ تیر ۱۴۰۴) افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی ادامه یافت (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرومکس ۳.۵ میلیارد تومان بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۹ تیر ۱۴۰۴) | تارا اتوماتیک کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان شرایط فروش ۵ محصول کرمان‌موتور اعلام شد (تیر ۱۴۰۴) تدوین بسته ویژه حمایت از صنایع در ۵ بخش نیاز ۷۲ هزار مگاواتی مصرف کنونی شبکه برق کشور مصوبه واردات خودرو‌های لوکس با تعرفه ۱۹۰ درصد ابلاغ شد قیمت نهایی محصولات سایپا اعلام شد + جدول (۹ تیرماه ۱۴۰۴) مردم در صف انتظار وام بانکی، تسهیلات در انتظار بودجه سرخ‌پوشی بورس برای سومین روز متوالی | شاخص در سه روز اخیر ۷ درصد ریزش کرد (۹ تیر ۱۴۰۴) بازگشت وجوه بلیت پرواز‌های لغوشده به‌تدریج در حال انجام است قیمت جهانی نفت در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | کاهش چشمگیر قیمت طلای جهانی وزیر نیرو: کسری سوخت نیروگاه‌های برق در سال گذشته بر اثر اقدامات رژیم صهیونیستی بود قیمت دلار جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | دلار سقوط کرد خبری جدید از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت سال مالی ۱۴۰۲ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ تیر ۱۴۰۴) | جهش دلار به کانال ۸۹ هزار تومان قیمت طلا در مشهد در مدار رشد (۹ تیر ۱۴۰۴) قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ اعلام شد از بازار خودرو چه خبر؟ | جنگ ۱۲ روزه رکود بازار خودرو را عمیق‌تر کرد دلیل ریزش بورس پس از آتش بس چه بود؟ شرایط و نحوه بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیل آتشی به بازار مشهد آمد مصرف برق به ۷۶ هزار مگاوات می‌رسد | لزوم همکاری مردم در مدیریت مصرف شرایط کنونی بورس گذراست | حمایت ۵.۵ همتی از بازار سهام در دو روز گذشته
سرخط خبرها

قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟

  • کد خبر: ۵۱۲۷۳
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟
مجلس و دولت بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند، بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که در پاسخ به نارسایی‌های صنعت و بازار خودرو، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با محوریت عرضه خودرو در بورس به جریان انداخته و کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس نیز تصویب شده است، خبر‌ها حکایت از این دارد که دولت نیز همزمان دست به کار شده و طرحی را در این زمینه آماده کرده است.

اگر چه جزئیات کاملی از این طرح مشخص نشده، اما گفته می‌شود اساس آن، حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود.

در این باره فارس دیروز گزارش داد که وزیر صمت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور با قید فوریت با اشاره به تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌دهی، خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شده است.

بر اساس نامه رزم حسینی به نهاوندیان، رئوس بسته اجرایی فوق، تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه گری در آن است.

پیشتر دنیای اقتصاد گزارش داده بود که وزارت صمت با محوریت رزم حسینی به دنبال اخذ مجوز تعیین قیمت خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار است. طرحی که در دوره وزارت رحمانی (وزیر سابق صمت) مطرح شد، اما اجرایی نشد. با این حال گفته شده که طبق طرح فوق، قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل یا برای بخشی از محصولات حذف خواهد شد.
 

طرح مجلس چه می‌گوید؟

طرح دولت در شرایطی به جریان افتاده که چندی پیش کلیات طرح سامان دهی صنعت خودرو در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است.

طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودرو‌های پرتیراژ در بورس با قیمت‌هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. اما، نیمی از مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، صرف تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت به خودروسازان و ۱۰ درصد نیز صرف پاداش عرضه به آنان می‌شود. بقیه نیز به مواردی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج‌های جوان اختصاص خواهد یافت.
 

سیاه و سفید طرح‌های خودرو

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که هر دو طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال، تنها ۹۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد. دلیل اصلی این مسئله به بی‌انگیزگی خودروسازان برمی‌گردد، زیرا تولید در قیمت‌های تعیین شده کنونی، برای آن‌ها زیان آور است.

طبق آمارها، در شش ماه نخست امسال، زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم خودروسازان از آن، ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.

این رانت هم اینک از مابه التفاوت قیمت رسمی و بازار خودرو‌ها به وجود آمده است. اما در شرایطی که جزئیات زیادی تاکنون از طرح دولت منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که این طرح در مقایسه با طرح مجلس، در خصوص منافع حاصل از مابه التفاوت قیمت ناشی از هزینه‌های تولید و سود منصفانه با بازار آزاد چه تصمیمی گرفته است؟

منبع: روزنامه خراسان 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->