اینجا هر روز پنج فیلم از بهترینهای سال را معرفی میکنیم تا درنهایت در پایان این سالِ فیلمگونه و آخرالزمانی فهرست ۵۰تایی برترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ کامل شود.
شهرآرانیوز - در سالی که سینماهای دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و هنوز هم کاملا سرپا نشدهاند، اکران خیلی از فیلمهای مهم به تعویق افتاد، خیلی از جشنوارهها تعطیل شدند و تولید بسیاری از فیلمها به بنبست خورد؛ اما فیلمهایی هم بودند که اولین نمایششان یا در جشنوارههای اینترنتی بود یا در شبکههای نمایش خانگی. امسال فرصتی بود که ما در ایران در مقایسه با سالهای پیش، زودتر از موعد به تماشای فیلمهای دنیا بنشینیم. در سالی که فیلمهای ابرقهرمانی و بلاکباسترهای پرخرج از ترس شکست مالی کنج استودیوهایشان خزیده بودند، فیلمهایی که سالهای پیش کمتر دیده میشدند و فروش چندان برایشان اهمیت نداشت شانس دیدهشدن پیدا کردند. ما اینجا هر روز پنج فیلم از بهترینهای سال را معرفی میکنیم تا درنهایت در پایان این سالِ فیلمگونه و آخرالزمانی فهرست ۵۰تایی برترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ کامل شود.
توضیح:
ملاک انتخاب در این فهرست، فیلمهایی است که امسال به صورت مجازی در شبکههای استریم یا به صورت حضوری در سینماهای دنیا اکران شدهاند.
این فهرست، ترتیب مشخصی ندارد.
مارتین ایدن | Martin Eden
پیترو مارچلو ایتالیایی این فیلم را با اقتباسی آزادی از رمان جک لندن ساخته است.
مارتین ایدن، دریانورد جوانی است که از طبقه متوسط جامعه محسوب میشود. او که با دختری از طبقه مرفه آشنا شده میخواهد شرایط مالی و زندگی خودش را ارتقا دهد و و با خودآموزی، جایگاهی در میان نخبگان ادبی جامعهاش پیدا کند. آنتونی لین، منتقد نیویورکر، درباره فیلم گفته است: «فیلم هم رمانتیک است و هم به شکل وحشیانهای ضدرمانتیک؛ و این نشان میدهد که شکاف بین فقیر و غنی برطرفنشدنی است. کیتی والش فیلم را دارای سنگینی و فخامتی سینمایی و فلسفی دانسته است.
زن گریان| LA LLORONA
فیلم دوم جایرو بوستامانته یکی از تحسینشدهترین فیلمهای ترسناک امسال است با داستانی درباره انتقام و نسلکشی. در گواتمالا، آلما و فرزندانش در یک حمله نظامی کشته میشوند. سی سال بعد، ژنرالی که دستور این نسلکشی را صادر کرده بود بیگناه شناخته میشود و آلما برای عذاب ژنرال به دنیای زندگان برمیگردد. مونیکا کاستیلو، منتقد سایت «راجر ایبرت» فیلم را نه تنها یک داستان ترسناک، بلکه بازتاب دردناک بیعدالتی معرفی کرده است. منتقدی دیگر درباره فیلم گفته است: «آفیلم بوستامانته سفری است به داخل حفرههای تاریک انسان تا یک کانون توجه روشن و درخشان را روی بدیهای ناپسند بتاباند؛ بدیهایی که هرگز نباید فراموش شوند.»
دادگاه شیکاگو هفت
The Trial of the Chicago 7
دومین فیلم فیلمنامهنویس مشهور،
آرون سورکین، باز هم یک درام خوشریتم از یک واقعه تاریخی است؛ او اینبار به گونهای که اولینبار به آن شناخته شد برگشته است؛ درام دادگاهی. در سال ۱۹۶۸ ریچارد شولتز، دستیار دادستان کل (با بازی جوزف گوردون لویت)، علیه هفت نفر به اتهام شورش و دعوت به آشوب در دادگاه شیکاگو کیفر خواست صادر میکند. در طرف دیگر ویلیام کانستلر (با بازی مارک رایلنس) و لئونارد واینگلاس (با بازی بن شنکمن) وکالت متهمین را بر عهده میگیرند. دادگاه به ریاست جولیس هافمن (فرانک لانگلا) تشکیل میشود. این دادگاه یکی از معروفترین و بدنامترین دادگاههای تاریخ است. اوون گلیبرمن، منتقد «ورایتی» درباره فیلم گفته است: «این فیلم آنقدر قدرتمند، معتبر و تکاندهنده است که این حس را در مخاطب به وجود میآورد که انگار این داستان در همین دوران کنونی رخ میدهد.»
ساندویچ ژامبون |Ham on Rye
اولین فیلم
تایلر تاورمینا نمایشی کاملاً ظریف، فوقالعاده جسورانه و عکاسانه از دوران گذاری است که نوجوانان در پایان دبیرستان تجربه میکنند. جان دفور از «هالیوود ریپورتر» فیلم را نگاهی گیجکننده، اما هنرمندانه به بیگانگی نوجوانان توصیف کرده است.
کالکتیو | Colectiv
در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵، کلوپ شبانهای در بخارست با نام Colectiv دچار یک آتشسوزی مهلک شد. در این حادثه ۲۷ نفر کشته شدند و بعد مردم اعتراضاتی خشونتآمیز برای این واقعه انجام دادند. برای کسانی که به خیابانها ریختند، این فاجعه آخرین دلیل بیکفایتی و فساد رهبری سوسیال دموکراتیک رومانی بود. در طول چهار ماه پس از آتشسوزی، ۳۷ بیمار دیگر با سوختگی در بیمارستان جان خود را از دست دادند، بسیاری از مرگها به دلیل عفونتهای باکتریایی بود که باید با ضدعفونیکنندهها کنترل میشدند. مستند پرتنش، ناامیدانه و عمیقا انسانی الکساندر نانائو درباره کلاهبرداری و فساد در مراقبتهای پزشکی این بیماران است. منتقد «رولینگ استون» درباره این مستند گفته است: «فیلم در لجنزار قدرت، فساد و دروغ عمیق میشود و شما مدام منتظر میمانید تا کسی بگوید: "فراموشش کن جیک! اینجا بخارست است. " منتقد سایت «راجر ایبرت» گفته است: «فیلمی عالی درباره اینکه چطور مطبوعات آزاد و مستقل میتوانند حسابرسی کنند و ریا و تجاوز را آشکار سازند.»
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش اول
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش دوم
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش سوم
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش چهارم
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش پنجم
۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ | بخش ششم