شهرآرانیوز - در سالی که سینماهای دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و هنوز هم کاملا سرپا نشدهاند، اکران خیلی از فیلمهای مهم به تعویق افتاد، خیلی از جشنوارهها تعطیل شدند و تولید بسیاری از فیلمها به بنبست خورد؛ اما فیلمهایی هم بودند که اولین نمایششان یا در جشنوارههای اینترنتی بود یا در شبکههای نمایش خانگی. امسال فرصتی بود که ما در ایران در مقایسه با سالهای پیش، زودتر از موعد به تماشای فیلمهای دنیا بنشینیم. در سالی که فیلمهای ابرقهرمانی و بلاکباسترهای پرخرج از ترس شکست مالی کنج استودیوهایشان خزیده بودند، فیلمهایی که سالهای پیش کمتر دیده میشدند و فروش چندان برایشان اهمیت نداشت شانس دیدهشدن پیدا کردند. ما اینجا هر روز پنج فیلم از بهترینهای سال را معرفی میکنیم تا درنهایت در روز آخر این سالِ فیلمگونه و آخرالزمانی (۳۱ دسامبر) فهرست ۵۰تایی برترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ کامل شود.
توضیح:
ملاک انتخاب در این فهرست، فیلمهایی است که امسال به صورت مجازی در شبکههای استریم یا به صورت حضوری در سینماهای دنیا اکران شدهاند.
این فهرست، ترتیب مشخصی ندارد.
درام پرشور و درعینحال دلهرهآور میراندا جولای، درباره یک خانواده مردسالار کلاهبردار و یک زن جوان با روحیه و مقاوم و آزاده است. ریچارد بردی، منتقد نیویروکر درباره فیلم گفته: «تخیل زیبا و ظریف جولای اصلا از کنجکاوی دوستداشتنی و اضطرار احساسی او جدا نمیشود. او میتواند غم و اندوهی را که در یک دنیای پر از درد وجود دارد، تبدیل به یک نوع موسیقی سینمایی کند؛ چیزی که درون خود را با جزئیات ظریفی آشکار میکند و نهتنها دست تسلی به سمت شما دراز میکند، بلکه کورسوی امیدی هم به وجود میآورد.» پیتر برادشاو، منتقد گاردین فیلم را سوررئالیسمی با لبههای تیز و کنایهآمیز توصیف کرده است.
کورنلیو پورومبوی، کارگردان رومانیایی، که درگیر مفاهیم سیاسی زبان است، تریلری کلاسیک درباره پلیس کثیف را به یک موزاییک معرفتشناختی تبدیل میکند. در مرکز این فیلم زبان مخصوص جزایر قناری هست که از سوت به جای گفتار استفاده میکنند، تا دولت نتواند آنها را استراق سمع و نظارت و ردیابی کند. منتقد واشنگتنپست درباره فیلم گفته است: «سوتزنها برای یک طرفدار متوسط فیلم اکشن بیش از اندازه خشن و جذاب است. اما اگر کمی بیشتر عمیق شوید، معنایی درست را در زیرسطح آن پیدا خواهید کرد.
وقتی کریستن جانسون مستندساز، فهمید پدر پیرش که روانپزشک هم هست، به زوال عقل متبلا شده او را دعوت کرد که با او زندگی کند. او از ماجراجویی مشترکشان فیلمبرداری کرد و نتیجهاش فیلمی شد با سکانسهای ساختگی درباره مرگ پدرش و البته زندگی بعد از مرگ پدرش. فیلم پر از لحظات همزمان تراژیک و خندهدار است. کریستن در این فیلم از روشهای ابداعی و خارقالعادهای استفاده کرده تا کاری کند که پدر روانپزشکش بمیرد؛ اما امیدوار است که سینما به او کمک کند زمان را تغییر دهد، به دردها بخندد و پدرش برای همیشه زنده بماند. جاستین چنگ، منتقد لس آنجلس تایمز، درباره فیلم توصیف جالبی آورده است: «این فیلم یک اثر خندهدار درباره مرگ است؛ همین باعث میشود که یک فیلم آزاردهنده درباره زندگی باشد.»