صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: معاف‌بودن اتباع خارجی از اهدای خون مبتنی بر دستور‌العمل سازمان انتقال خون کشور است که طبق شاخص‌های بین‌المللی تهیه شده و ارتباطی با کرونا و شیوع بیماری ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی حسنی درباره علت اینکه اتباع بیگانه و به‌ویژه افغانستانی‌ها نمی‌توانند در ایران خون اهدا کنند، اظهار کرد: این مسئله طبق یک مقررات بین‌المللی بوده و تنها مختص ایران و انتقال خون ایران نیست و دلایل فنی دارد.

 

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه احتمال تردد اتباع با کشور خود وجود دارد، گفت: ما نمی‌دانیم مناسبات اجتماعی و پزشکی آن کشور چگونه است و چگونه رعایت و کنترل می‌شود و ممکن است فرد در این ترددها با رفتارهای خواسته و ناخواسته مواجه شوند که سلامت خود را به خطر بیندازد به همین دلیل از اتباع خارجی اهدا خون صورت نمی‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: معاف‌بودن اتباع از اهدای خون مبتنی بر دستور‌العمل سازمان انتقال خون کشور است که طبق شاخص‌های بین‌المللی تهیه شده و ارتباطی با کرونا و شیوع بیماری ندارد.

 

حسنی درباره امکان آزمایش پزشکی پیش از اهدای خون نیز این‌طور توضیح داد: در هیچ کجای دنیا اهدای خون منوط به انجام آزمایشات قبلی نیست بلکه منوط به مرحله پزشکی و مبتنی بر مصاحبه و معاینه است که در سازمان انتقال خون آن خون آزمایش می‌شود و اگر سالم بود مصرف می‌شود.

 

اگر یک مشهدی به مناطق خاصی از سیستان و بلوچستان سفر کند، یک سال از انتقال خون معاف است

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: حتی اگر اتباع ایران هم به مناطقی سفر کنند که یک بیماری در آنجا شیوع دارد از آن‌ها خون نمی‎گیریم، به‌طور مثال اگر افرادی از مشهد به مناطق خاصی از سیستان و بلوچستان سفر کنند و برگردند یک سال از انتقال خون معاف هستند.

 

وی در توضیح این بخش گفت: بحث اتباع مدنظر نیست بلکه تردد مد نظر است و چون اتباع خارجی بیشتر در معرض تردد خارج از کشور هستند و ما نمی‎توانیم آن‌ها را از هم تمییز بدهیم این دستورالعمل‌ها گذاشته شده است و این مسئله فنی است و به شخصیت و شرایط اجتماعی و فردی اتباع ارتباطی ندارد.

 

منبع: مشهد فوری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.