طنین همتی|شهرآرانیوز، عرضه تخممرغ از ابتدای بهمنماه در بستهبندیهای شناسنامهدار الزامی میشود. این خبری است که دبیر انجمن صنفی تخممرغ کشور اعلام کرده است که دلیل آن را نیز ثبات نسبی قیمت در سطح عرضه و در واحدهای مرغداری بیان کرده است.
وی اعلام کرده است: روش توزیع تخممرغ فلهای از مرغداری به مقصد عرضه مستقیم نه فقط یک غیربهداشتی است، بلکه از نظر اقتصادی بهدلایل متعدد باعث دونرخیشدن تخممرغ در عمدهفروشیها و خردهفروشیها با فاصله زیاد میشود، بنابراین کمی برای متعادلسازی نرخ تخممرغ در سطح عرضه اثربخش خواهد بود.
اما این نکته پابرجاست که امسال که تخممرغ نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرده و بهعنوان منبع پروتئینی ارزانقیمت برای اقشار جامعه است، آیا نیاز بود واحدهای عرضه تخممرغ را از ابتدای بهمنماه برای بستهبندی اجبار کنند؟ این هزینه بستهبندی چرا باید به مصرفکننده تحمیل شود، در شرایطی که قیمت فله آن برای بخشی از اقشار جامعه هم تحملناپذیر است؟
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی گفت: از اساس، کاری که قرار است انجام شود، از نظر بهداشتی برای مصارف خانوار کار خوبی است. اینکه تخممرغ هویتدار شود و تاریخ تولید و انقضا روی آن درج شود، قطعا کار مثبتی است، اما تخممرغی که الزاما بستهبندی شود، دستکم بین ۱۵ تا ۲۰درصد به قیمت مصرفکننده آن اضافه میشود. تخممرغی که الان کیلویی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است، پس از بستهبندی باید حدود ۲۰ هزار تومان عرضه شود.
موسوینژاد ادامه داد: باتوجهبه اینکه در شرایط اقتصادی مناسبی قرار نداریم و مردم برای تأمین همین تخممرغ ۱۷ هزار تومانی هم مشکل دارند، این الزام، هزینه دوچندانی بر دوش مردم میگذارد. در شرایط موجود این سؤال پیش میآید که آیا زیرساختها در استان و حتی کشور برای پیادهشدن این حرکت فراهم است؟ آیا سوپرمارکتهای ما ظرفیت نگهداری تخممرغ بستهبندی در یخچال را دارند؟ این زنجیره سرد از مرغداری تا خردهفروش که مدنظر دامپزشکی و بهداشت است، رعایت میشود؟ آیا ما زیرساخت حملونقل سرد را در استان داریم؟ مگر ما چند خودرو حملونقل سردخانهدار در استان داریم که اینها را حمل کند؟
وی افزود: پیشنهاد ما این بود که اول در رسانههافرهنگسازی کنیم تا مردم مطالبه کنند که تخممرغ بستهبندی شود، نه اینکه این هزینه به آنها تحمیل شود.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار خراسان رضوی در ادامه گفت: بهصورت میانگین فقط ۱۵درصد تخممرغ کشور در بستهبندی عرضه میشود که مشتری خاص خودش را هم دارد و اگر ۱۵ درصد را هم برای مصارف صنعتی در نظر بگیریم، ۶۵ درصد تخممرغ کشور بهصورت فلهای به خانوارها عرضه میشود. ما مخالف حرکت ضربتی در بستهبندی تخممرغ هستیم. با اینکه این طرح محصول ما را هویتدار میکند، باتوجهبه شرایط موجود فعلا امکان اجرای آن نیست.
موسوینژاد ابراز کرد: زمانی که تخممرغ در بدن مرغ ایجاد میشود و در لحظهای که از بدنش خارج میشود، ماده ضدعفونیکننده قویای بهطور طبیعی بر روی تخممرغ کشیده میشود و تخم مرغ را از ابتدا استریل میکند که ما هم از بهداشتی نگرانی نداریم. تخممرغ را هم بدون بستهبندی میشود در مراکز پخش نشانهگذاری و تاریخ تولید و انقضا بر آن درج کرد. بهنظرم الزام به بستهبندی تخممرغ فضا را برای رانت افزایش میدهد.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار خراسان رضوی ادامه داد: هزینه این ۱۵ درصد بستهبندی بر دوش مصرفکننده است و اگر سودی هم عاید کسی شود، قطعا تولیدکننده نیست. اگر زنجیره سرد تخممرغ رعایت شود، این محصول حدود ۲ ماه ماندگاری دارد، اما اگر در شرایط عادی نگهداری شود، ماندگاری آن حدود یک ماه است.