صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ده‌ها هزار روس خواستار آزادی «ناوالنی» شدند

  • کد خبر: ۵۶۷۹۶
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
به‌دنبال دستگیری الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس حکومت روسیه، توسط نیرو‌های امنیتی این کشور، ده‌ها هزار نفر از مردم روسیه در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند.
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ به‌دنبال دستگیری الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس حکومت روسیه، توسط نیرو‌های امنیتی این کشور، ده‌ها هزار نفر از مردم روسیه در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند. ناوالنی که هفته گذشته، در‌پی بهبودی از مسمومیت، از آلمان به روسیه بازگشته و دستگیر شده بود، روز شنبه از هوادارانش خواست با برپایی یک تظاهرات، اعتراض خود را اعلام کنند. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، سرمای هوا و ممنوعیت اعلام‌شده برای حضور در این راهپیمایی توسط حکومت، معترضان در بیش‌از ۶۰‌شهر روسیه با آمدن به خیابان‌ها خواستار آزادی ناوالنی شدند.

در این اعتراضات، دست‌کم سه هزار نفر دستگیر شدند، که از این تعداد، حدود هزار نفر در پایتخت روسیه، مسکو، حضور داشتند. یولیا، همسر ناوالنی و لوبوف سوبول، متحد دیرینه او، نیز از‌جمله افراد دستگیرشده در این تجمعات اعتراضی بودند.
ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، کانادا و اتحادیه اروپا این اقدام حکومت روسیه را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری ناوالنی شده‌اند. ناوالنی چهل‌و‌چهارساله با چندین اتهام مختلف روبه‌روست و ممکن است به چندین سال زندان محکوم شود. از‌جمله این اتهامات، محکومیتی مالی است که در سال‌۲۰۱۴ برای ناوالنی به تعلیق درآمده بود.

ناوالنی حکومت روسیه را عامل مسمومیت خود می‌داند و از طرف دیگر، پوتین او را دست‌نشانده دولت آمریکا برای بی‌اعتبارساختن حکومت روسیه می‌خواند. روز شنبه وزیر امور خارجه روسیه، سفارت ایالات متحده در مسکو را به انتشار مسیر‌های راهپیمایی و تهییج معترضان به شرکت در اعتراضات متهم کرد و از دیپلمات‌های این کشور خواستار ارائه توضیحاتی شد. سفارت آمریکا نیز در واکنش به این اتهام اعلام کرده است که واشینگتن از حق شهروندان روسی برای داشتن آزادی بیان حمایت می‌کند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.