تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در پاریس به حبس محکوم شد رئیسی وارد «کراچی» قلب اقتصادی پاکستان شد حمله پهپادی حزب الله به ۲ پایگاه نظامی ارتش اسرائیل وزیر دفاع روسیه: اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد اردوغان در راه بازگشت از عراق: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سرلشکر باقری: وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است
سرخط خبرها

حاشیه‌نگاری یک انتقال قدرت جنجالی در آمریکا

  • کد خبر: ۵۶۴۲۲
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
حاشیه‌نگاری یک انتقال قدرت جنجالی در آمریکا
روز چهارشنبه با برگزاری مراسم سوگند جوزف بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و خانواده‌اش کاخ سفید را ترک کردند و دولت جدید آمریکا به طور رسمی آغاز به کار کرد.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز - روز چهارشنبه با برگزاری مراسم سوگند جوزف بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و خانواده‌اش کاخ سفید را ترک کردند و دولت جدید آمریکا به طور رسمی آغاز به کار کرد.


بخشش‌های پایانی ترامپ

به گزارش «نیویورک‌تایمز» ترامپ در ساعات پایانی حضورش استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید و مشاور کمپین انتخاباتی‌اش در سال‌۲۰۱۶ را به همراه ۱۴۲‌تن دیگر عفو کرد. در‌میان عفوشدگان با دستور ریاست جمهوری، نام الیوت برویدی، یکی از تأمین‌کنندگان مالی جمهوری‌خواهان، کوام کیلپاتریک، شهردار دیترویت، آنتونی لواندوفسکی، مهندس سابق گوگل، پل اریکسون، وکیل نامدار آمریکایی، پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، چارلز کوشنر، پدر دامادش، راجر استون، مشاور کمپین سابقش و مایکل فلن، مشاور امنیت ملی پیشین وی به چشم می‌خورد. برخلاف گزارش‌هایی که درباره تصمیم ترامپ برای عفو خود و خانواده‌اش منتشر شده بود، وی به این موارد اشاره‌ای نکرد.


خداحافظی پرطمطراق ترامپ

علاوه‌بر‌این ترامپ در روز آخر ریاست‌جمهوری‌اش، متن سخنرانی خداحافظی خود را به‌صورت ویدئویی ازپیش‌ضبط‌شده ارائه کرد. به گزارش «الجزیره»، ترامپ ادعا کرد که به هدف خود مبنی‌بر سیاست «اول آمریکا» دست یافته است و به هوادارانش تأکید کرد: «جنبشی که ما آغاز کردیم، تازه شروع شده است.» وی اقدامات دولت خود را در زمینه مبارزه با بحران کرونا، کاهش مالیات، ساخت دیوار مرزی مکزیک و توافق آمریکا-مکزیک- کانادا تحسین کرد و اعتبار تولید دو واکسن آمریکایی کرونا را به نام خود گره زد. وی همچنین عملیات‌های آمریکا علیه رهبر گروه تروریستی داعش، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، به شهادت‌رساندن سردار قاسم سلیمانی و رویکرد به سیاستی خصمانه علیه چین را از دستاورد‌های بزرگ دولت خود دانست.


آشوب جدید ترامپ؛ تشکیل حزب میهن‌پرستی

در این میان، به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، ترامپ به‌دنبال تشکیل یک حزب سیاسی جدید در آمریکاست. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش چالش‌های زیادی با هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود داشته است؛ و حال اگر تصمیم داشته باشد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌۲۰۲۴ شرکت کند، از حمایت این حزب برخوردار نخواهد بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ برای تشکیل حزبی جدید بر همین مبنا باشد. به گزارش این روزنامه آمریکایی، مشاوران ترامپ گفته‌اند که وی حزب جدید را «حزب میهن‌پرستی» می‌خواند.


سفر بایدن آغاز شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، سفر خود به واشینگتن برای شرکت در مراسم تحلیفش را از دلاور آغاز کرد. او در سخنرانی احساساتی خود جمع مردم دلاور گفت: «می‌دانم در دوران تاریکی هستیم، اما همیشه روشنایی هست.» پس از آن در واشینگتن، بایدن و کاملا هریس درکنار یادبود آبراهام لینکلن سخنرانی کردند و بر شرایط سخت آمریکایی‌ها و آسیب‌های که در دوران همه‌گیری کرونا دیده‌اند، تأکید کردند و نوید فردایی روشن‌تر دادند.


رویکرد‌های منتخبان دولت بایدن

افراد منتخب دولت بایدن در این بین، در مجلس سنا، از سیاست‌های خود رونمایی کردند. به گزارش «میدل‌ایست‌آی»، آنتونی بلینکن، گزینه سمت وزیر امور خارجه آمریکا، در جلسه استماع مجلس سنا تعهد کرد از امنیت رژیم صهیونیستی و راه حل «دوکشوری» حمایت خواهد کرد. علاوه‌بر‌این وی تأکید کرد که از به‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حمایت کرده و سفارت آمریکا را در این منطقه حفظ می‌کند. وی همچنین اعلام کرد که تصمیم وزیر خارجه دولت ترامپ مبنی‌بر تروریستی‌خواندن انصارا... را بازنگری می‌کند. بلینکن درباره سیاست‌های دولت جدید در‌قبال کره شمالی گفت که این دولت با فشار‌های حداکثری، کره شمالی را برای خلع سلاح هسته‌ای به میز مذاکره می‌نشاند.
 
وی تأکید کرد همکاری با متحدان آمریکا را گسترش می‌دهد و برای مقابله با چالش‌های روسیه، چین و ایران تلاش خواهد کرد. او درباره سیاست خود در‌قبال افغانستان اظهار داشت که هرگونه توافقی میان طالبان و دولت افغانستان باید به نفع مردم این کشور باشد و افزود: «بررسی مجدد توافق‌نامه میان دولت آمریکا با گروه طالبان در دستور کار قرار دارد تا از گسترش بیشتر تروریسم در آن کشور جلوگیری کنیم.»

به گزارش «هیل»، لوید آستین، وزیر دفاع منتخب بایدن نیز در جلسه تأیید سنا، چین را جدی‌ترین رقیب آمریکا قلمداد کرد. همچنین به گزارش «الجزیره»، آوریل هینز، گزینه بایدن برای اداره اطلاعات ملی آمریکا، در‌مقابل سنا تعهد کرد که گزارشی غیرمحرمانه درباره مقصر و مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد دولت عربستان سعودی، منتشر خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->