صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«گشان» چرا همچنان منفی است؟

  • کد خبر: ۵۸۷۴۱
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
واکنش مدیران این مجموعه و شفاف‌سازی‌ها درباره ارزندگی سهام «گشان» یا همان پدیده نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است. این نماد که بیش از ۸۰ درصد بازار آن دراختیار سهام‌داران خرد است، حتی در روز‌هایی که بازار روند صعودی را در پیش می‌گیرد، قرمز است؛ اتفاقی که دیروز نیز شاهد آن بودیم.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ بیشتر تحلیلگران معتقدند بعد از ریزش‌های بازار سرمایه در ماه‌های گذشته، نماد‌ها به سطوح حمایتی خود نزدیک شده‌اند، کمااینکه اکنون شاخص P/E برای ۴۳ نماد فعال در بازار سرمایه کمتر از عدد ۵/۵ است و این یعنی سود نقدی سالانه در این نماد‌ها به‌تن‌هایی بیش از نرخ سود بانکی است، حال آنکه سهام‌داران این نماد‌ها از محل افزایش سرمایه و افزایش قیمت سهام نیز می‌توانند کسب درآمد کنند.

با وجود تمامی این اتفاقات و همچنین وجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره بهبود روابط سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی، شاخص کل بورس حرکت صعودی جدی‌ای را آغاز نکرده است و ازسوی دیگر همچنان شاهد ریزش برخی نماد‌ها در بازار سرمایه هستیم و همین موضوع، مانع رشد شاخص‌های بورسی و صعود دسته‌جمعی در بازار شده است.

نماد «گشان» متعلق به شرکت توسعه گردشگری پدیده‌شاندیز، یکی از آن جمله است؛ نمادی که کار خود را بعد از سال‌ها انتظار در بهار بورسی ایران یعنی اردیبهشت سال جاری آغاز کرد و تا مرداد بیش از ۱۰۰ درصد صعود را برای سهام‌داران خود رقم زد. اما از آن زمان تاکنون همراه با جریان کلی بازار، روند نزولی در پیش گرفته است.
 
واکنش مدیران این مجموعه و شفاف‌سازی‌ها درباره ارزندگی سهام «گشان» یا همان پدیده نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است. این نماد که بیش از ۸۰ درصد بازار آن دراختیار سهام‌داران خرد است، حتی در روز‌هایی که بازار روند صعودی را در پیش می‌گیرد، قرمز است؛ اتفاقی که دیروز نیز شاهد آن بودیم.

دیروز گشان در پایان معاملات با ۱۶۴ تومان کاهش قیمت، وارد کانال ۳ هزار تومانی شد. در معاملات روز گذشته، این نماد صف فروش ۱۴ میلیونی را به خود دید و ۴ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. با این حساب قیمت هر سهم از نماد «گشان» پس از تعدیل تأثیر افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی، ۱۹ درصد کمتر از ۲۰ اردیبهشت امسال است؛ تاریخی که گشان برای نخستین‌بار در بازار سرمایه معامله شد. لازم به ذکر است که تلاش خبرنگار ما برای مصاحبه با رئیس هیئت‌مدیره این شرکت برای گرفتن پاسخ نکات مطرح‌شده بی‌نتیجه ماند. البته ناگفته پیداست که دراختیار گرفتن ۸۰ درصد بازار سهام گشان ازسوی معامله‌گران خرد، نااطمینانی از اقتصاد بخش گردشگری در آینده نزدیک (زمینه فعالیت شرکت پدیده)، غلبه احساسات بر تصمیم‌های برخی سهام‌داران و... در زمره مهم‌ترین نکاتی که است که تاکنون به ادامه روند نزولی در نماد گشان دامن زده است.


پیش‌بینی روند معاملات بورس

بررسی‌های شهرآرا نشان می‌دهد دیروز شاخص کل بازار سرمایه، کار خود را با صعود ۲ هزارو و ۸۳ هزار واحدی به پایان رسانده است. در جریان معاملات دیروز، افزایش تقاضا در ۸۷ نماد باعث شد که برای این نمادها، صف خریدی به ارزش ۷۳۵ میلیارد تومان تشکیل شود. ازسوی دیگر افزایش عرضه در ۳۲۴ نماد، موجب قفل شدن معاملات در این نماد‌ها و تشکیل صف فروشی به ارزش ۲ هزارو ۷۶۰ میلیارد تومان شد.

بررسی آخرین قیمت معاملاتی و همچنین قیمت پایانی معاملات در تمامی نماد‌های بورسی و فرابورسی، نیز دربردارنده نکته مهمی است. درمجموع طی معاملات روز گذشته و در زمان بسته شدن پنجره معاملاتی، آخرین قیمت معامله در ۲۷ نماد، بیش از ۲ درصد بیشتر از قیمت پایانی (میانگین قیمت معاملات روز) بود که این موضوع نوید رشد قیمت این نماد‌ها را طی معاملات امروز می‌دهد.

در نقطه مقابل، دیروز ۳۲ نماد در بورس و فرابورس وجود داشتند که آخرین قیمت معامله‌شان، بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی‌شان بود و انتظار می‌رود قیمت این نماد‌ها طی معاملات امروز کاهش یابد.
با بررسی این آمار‌ها و شرایط پیش‌آمده در صف‌های خریدوفروش و همچنین تفاوت ایجادشده در آخرین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی معاملات، انتظار می‌رود فردا روند معاملات متعادل باشد، اما افت شاخص‌های بورسی نیز دور از ذهن نیست.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.