وزیر راه و شهرسازی: ساخت راهآهن گرگان-مشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از بازار سرمایه اجرا میشود.
علیرضا ظهیری|شهرآرانیوز - پس از سالها انتظار، چندین بار کلنگزنی و وعدههای مختلف برای ساخت خطریلی راهبردی مشهدبجنوردگرگان، بالاخره وعده چندی پیش دولت مبنی بر تأمینمالی ساخت این پروژه ملی از طریق بازار سرمایه گویا عملی شده است و وزیر راهوشهرسازی دیروز در گرگان اعلام کرد که این پروژه ریلی در بازه زمانی ۵ ساله با بهرهگیری از روش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ساخته میشود.
پروژه راهآهن مشهدبجنوردگرگان یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حملونقل کشور است. این پروژه یکخطه و طول آن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که هزینه ساخت آن بیش از ۸ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه ۶/۱ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خطریلی ۲ میلیون تا ۴ میلیون نفر است. این پروژه جزو پروژههایی است که ۱۰ سال از شروع آن میگذرد و در دولتهای مختلف چندین بار کلنگزنی شده است و در این سالها چندینوچند بار فرایندهای مختلفی اعم از حضور شرکتهای داخلی یا استفاده از فاینانس برای تأمین مالی آن آزموده شده و گاه جزو اولویتهای دولتمردان قرار گرفته و گاه از دستورکار خارج شده است.
این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راهوشهرسازی کلنگزنی شد و ۳ بار دیگر این کلنگ بهزمین خورد، اما موانع اجرای آن حل نشد.
با این حال، در مهر ۴ سال بعد و در جریان سفر مقام معظم رهبری به خراسانشمالی و با دستور ویژه ایشان، دولت ۱۴۴ میلیون یورو از محل شرکت مهابقدس برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستانقدس) اختصاص داد تا راهآهن شمالشرق وارد فاز اجرایی شود. مدتی بعد دولت در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد، اما باز هم این خطریلی وارد فاز اجرایی نشد و پس از مدتی وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد تا این خطریلی از طریق فاینانس اجرا شود. در همین راستا قرارداد اولیه با یک شرکت چینی منعقد و مقرر شد تا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علایم، ارتباطات و ساختمان ایستگاهها ازسوی شرکت مسکن و عمران قدسرضوی انجام شود که از این مسیر هم بهسرانجام نرسید و چندی پیش وزیر راهوشهرسازی اعلام کرد که چندین پروژه مهم حوزه راه این وزارتخانه از طریق بازار سرمایه تأمینمالی خواهد شد تا مسیر دیگری برای تکمیل این پروژهها امتحان شود.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت راهوشهرسازی، در همین راستا روز گذشته که وزیر راهوشهرسازی به گرگان رفته بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که راهآهن گرگانبجنوردمشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه ساخته میشود. محمد اسلامی افزود: این پروژه از جمله پروژههایی است که آثار اجتماعی مهمی را در منطقه برجای میگذارد و در اولویتهای وزارت راهوشهرسازی برای اجرا قرار دارد؛ در نظر داریم از طریق بازار سرمایه، تأمینمالی این پروژه انجام شود و هدف از این کار، سرعتدادن بهاجرای پروژه است.
وی ادامه داد: هماکنون مجوز ورود این طرح در بازار سرمایه دریافت شده و وارد اقدامات مالی و حقوقی آن شدهایم؛ بهزودی فراخوان اجرای این پروژه، اطلاعرسانی عمومی میشود؛ این پروژه، پروژهای ۵ ساله است که اگر دچار وقفه نشود، در زمان ازپیشتعیینشده تکمیل میشود و بهبهرهبرداری میرسد.
اسلامی پروژه ریلی گرگانمشهد را از ۹پروژه اولویتداری برشمرد که از طریق بازار سرمایه تأمینمالی خواهند شد.