نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها

قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی

  • کد خبر: ۵۶۷۸۶
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور: «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پروژه بزرگ احداث قطاربرقی مشهد-تهران که قرار بود طعم شیرین کاهش پنجاه درصدی زمان سفر بین این ۲ شهر را به کام میلیون‌ها زائر بنشاند، پس از ۱۰ سال کش وقوس با درصد پیشرفت فیزیکی «صفر» همچنان در نقطه مانده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود در این باره به صورت رسمی آن را تأیید کرد که «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»

در اردیبهشت ۹۶ و با اعلام ورود سرمایه گذار چینی به این پروژه و برآورد چیزی حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیون یوآن فاینانس خارجی برای تکمیل قطاربرقی مشهد-تهران طی ۲ سال، برخی دغدغه‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه مذکور کمی حل وفصل شد؛ این قرارداد در مردادماه همان سال نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد-تهران را آغاز کند که پس از، اما و اگر‌های فراوان دولت توانست سهم ۱۱ هزار میلیارد تومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.
 
باوجوداین طرف چینی به بهانه‌های مختلف از جمله برجام و مشکلات تحریمی کشورمان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه شانه خالی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال درحالی که طبق وعده‌های داده شده باید شاهد فعالیت اولین قطاربرقی بین شهری کشور باشیم، خبر‌ها حاکی از آن است که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران با رهاورد ۲ مراسم کلنگ زنی در دولت‌های دهم و یازدهم و بدون پیشرفت فیزیکی همچنان در گیر‌و‌دارمباحث تأمین مالی است.

درهمین راستا مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح سرنوشت و گره‌های موجود در مسیر احداث قطاربرقی تهران-مشهد به خبرگزاری مهر گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوز‌ها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.


با توان داخلی می‌سازیم

سعید رسولی افزود: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای فاینانسور پیش آمد، اعلام کرد نمی‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند. وی اظهار کرد: شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.
 
معاون وزیر راه ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم. وی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم. وی با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل ونقل ریلی استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین در توضیح پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری ریلی گفت: به تازگی به فناوری جوش سوزن ریل دست یافته ایم. در این فناوری باید آلیاژ‌های مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->