به گزارش شهرآرانیوز - فیلم «لیگ عدالت» از سال ۲۰۱۷ تا به حال یکی از عجیبترین مراحل ساخت یک فیلم هالیوودی را داشته است. فیلمنامه بین سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ و حتی حین فیلمبرداری دچار تغییرات عمدهای شد. در ماه مه ۲۰۱۷، اسنایدر پس از مرگ تزاژیک دخترش و در مرحله پس از تولید از کار کناره گرفت و جاس ویدون جایگزین او شد. اما عجیب آنجا بود که ویدون بهعنوان کارگردان بینام، فیلم را تکمیل کرد و در تیتراژ اسم اسنایدر به عنوان کارگردان آمد. ویدون بر فیلمبرداری مجدد و دیگر تغییرات کار نظارت کرد و فضای فیلم را سبکتر و طنز آن را بیشتر کرد و به دستور کمپانی برادران وارنر، مدت فیلم را به ۱۲۰ دقیقه کاهش داد. این نسخه از «لیگ عدالت» نقدهای متفاوتی دریافت کرد. خیلیها از تصمیم برادران وارنر انتقاد کردند و حتی کمپینهایی برای بازگشت زاک اسنایدر و ساخت یک نسخه دیگر تسکیل شد. هجمهها آنقدر بالا گرفت که زاک اسنایدر بالاخره موفق شد روی نسخه خودش کار کند و حالا این فیلم منتشر شده است. فیلمی ۴ ساعته که قرار بود یک مینیسریال باشد.
خلاصه داستان: بروس وین، در تلاش است تا فداکاری سوپرمن را بینتیجه نگذارد؛ او با همکاری دایانا پرینسس، در تلاش برای گردآوری تیمی از ابرانسانهاست تا از زمین در مقابل حملهای فاجعه بار جلوگیری کنند. مأموریت سختتر از آنچه بروس فکرش را میکرد، از آب درمیآید؛ چرا که...
مت زولر
سایت راجر ایبرت
این فیلم به حدی هیجانانگیز است که باعث میشود به فیلم «بتمن مقابل سوپرمن» به چشم یک فیلم معمولی نگاه کنیم.
پیتر بردشا
گاردین
نسخه اسنایدر ممکن است کمی خستهکننده به نظر برسد اما بیننده را بهشدت به خود درگیر میکند.
کلینت ورثینگتون
The Consequence of Sound
فیلم کمی شلوغ و بیش از اندازه طولانی است اما بیشک تلاشی موفقتر است از نسخه اولیه در جهت نشان دادن اهدافی که سازندگان سعی داشتند ارائه بدهند.
آمون وارمان
The Empire
اگر طولانیبودن فیلم را کنار بگذاریم، «لیگ عدالت اسنایدر» فیلمی جذاب و سرگرمکننده است. اگر این آخرین فیلمی باشد که اسنایدر کارگردانی میکند میتوان گفت خروج بسیار قهرمانانهای از این سری فیلمها داشته است.
اریک کوهن
ایندیوایر
به نظر میرسد این فیلم بیشتر از اینکه نسخه پیشنهادی اسنایدر باشد، یک سرهمبندی از تمام سکانسهایی است که اسنایدر فیلمبرداری کرده است. مهم نیست چقدر هر سکانس در روند پیشرفت داستان تاثیرگذار است، سازندگان تمام سکانسها را در فیلم جای دادند.
اُون گلِیبِرمن | ورایتی | مترجم امید بصیری - ساخت یک فیلم براساس کمیکبوکها به تواناییهای خیلی زیادی نیاز دارد. از جمله این تواناییها میتوان به تسلط روی جلوههای ویژه، روایت چندجانبه داستان و البته توانایی برقراری ارتباط بین دنیای واقعی و ابرقهرمانها اشاره کرد. با توجه به مجموعه بسیار گسترده تواناییهای لازم برای ساخت این فیلمها، آنقدر هم باعث تعجب نیست که در طی سالهایی که از محاصرهشدن دنیای هالیوود با فرهنگ کمیکبوکی میگذرد، تعداد فیلمهای خوب ابرقهرمانی همچنان انگشت شمارند.
اما حالا به صراحت میتوانیم نسخه چهار ساعته زک اسنایدر از فیلم لیگ عدالت (۲۰۱۷) را هم به لیست فیلمهای ابرقهرمانی خوب اضافه کنیم. به جرئت میتوان گفت، نسخه چهار ساعته زک اسنایدر از «لیگ عدالت»، نهتنها یک نسخه اصلاحشده نیست بلکه یک فیلم کاملا جدید، با روایتی کاملا متفاوت نسبت به نسخه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ است. این فیلم با روایتی متأثر کننده و شگفتانگیز سعی میکند داستان را با صراحتی شگفتانگیز و متاثر کننده برای بیننده به تصویر بکشد. این فیلم دقیقا در مسیر تحقق اهداف کمیکبوکها قدم برمیدارد؛ گویا خدایان را در حال اجرای یک نمایش به تصویر میکشد.
این طرفداران این پروژه بودند که اولینبار اسم «اسنایدر کات» را رویش گذاشتند؛ اوایل سال ۲۰۱۷ بود که زک اسنایدر پس از بحث و مخالفت با استودیو سازنده فیلم و البته در پی خودکشی دخترش از پروژه فیلمبرداری لیگ عدالت جدا شد و ساخت فیلم را به جاس ویدون سپرد. جاس ویدون هم با نظر کمپانی برادران وارنر، که معتقد بودند نسخه زک اسنایدر بیش از حد تاریک و طولانی است، بیش از نصف فیلمنامه و روایتهای داخل فیلم را حذف کرد. به زبان دیگر، ویدن نسخهای را منتشر کرد که فکر میکرد بیشتر موردپسند مخاطبان قرار میگیرد که البته با توجه به بازخوردهایی که پس از انتشار فیلم از منتقدان و مردم گرفتند، مشخص شد که این تغییرات به مزاج کمتر کسی خوشایند به نظر میرسیدند.
به گفته دست اندرکاران فیلم، زمانبندی نقش بسیار حیاتیای برای آنان ایفا میکند. اول آن که الان بیش از یک سال از شروع پاندمی کرونا میگذرد و در طی یک سال گذشته هیچ شرایطی برای مردم فراهم نبوده تا بتوانند یک سناریو فانتزی خوب را روی پردههای سینما تجربه کنند. لیگ عدالت با داشتن صحنههای چشمنواز، جذابیتهای بصری بسیار زیاد و البته نفوذ به قلب احساسات مردم همه آن هیجانی را که مردم در طول دوازده ماه گذشته ازش محروم بودند را یکجا به آنان عرضه میکند. از طرف دیگر این نسخه از لیگ عدالت به نوعی در تقابل با زیادهروی افراطی مجموعه فیلمهای «انتقامجویان» قرار میگیرد.
لیگ عدالت کاری را که سری انتقامجویان در نه ساعت انجام داده در کمتر از چهار ساعت به سرانجام میرساند. البته ناگفته نماند که هر کدام از فیلمهای مجموعه «انتقامجویان» در جای خود، ارزش دیدن را دارند.
«لیگ عدالت» آنها را با یک شیطان به تمام معنا و مرید وفادارش روبهرو میکند که قصد دارند کنترل تمام زندگی را در دنیا به دست بگیرند. موازی با خط اصلی داستان هم میتوان روایتی از مرگ و بازگشت از آن دید. هنگامی که اعضای لیگ عدالت متوجه میشوند بدون کمک سوپرمن نمیتوانند از پس نجات زمین بر بیایند، تصمیم میگیرند استفاده از یکی از سه منبع انرژی بینهایت سوپرمن را به زندگی بازگردانند. این چیزیست که ویدن از نسخه اصلی فیلم حذف کرده بود. البته بازگشت سوپرمن به زندگی در نسخه اول وجود داشت اما هیچ داستانی علت و یا مسیر رسیدن به آن را روایت نمیکرد. در نسخه زک اسنایدر مسیر رسیدن به سوپرمن به تنهایی به عنوان یک داستان کامل به تصویر کشیده شده است.
لیگ عدالت جدید درهای جدیدی از شخصیت منفی و شیطانی را به روی بینندگان باز میکند. این بار با رنگ و بویی متفاوت از هر چیزی که در مجموعه فیلمهای مارول یا دیسی وجود داشته است. رابطه بین شخصیتهای فیلم هم به گونه متفاوتی به تصویر کشیده شده است. رابطهای که با پیشرفت فیلم، عمیقتر میشود و احساسات قهرمانان نسبت به هم را خیلی خوب به تصویر میکشد.از دیگر مثالهای تفاوت نسخه اسنایدر با نسخه اولیه لیگ عدالت میتوان به سناریو معرفی ازرا میلر به عنوان فلش اشاره کرد. سناریویی متفاوت نسبت به تمام آن چیزی که «ویدن» در نسخه اولیه ارائه کرده بود.
در نهایت میتوان گفت لیگ عدالت جدید یکی از بهترین فیلمهای کمیکبوکی به تصویر کشیده شده است. این فیلم چه به لحاظ ساخت و استفاده از جلوههای ویژه و چه به لحاظ روایت داستانی قدمی مثبت و بزرگ در دنیاد فیلمهای ابرقهرمانی به شمار میآید.
منبع: نقد فارسی