محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ حدود ۴ سال پیش و با شدت گرفتن مشکلات روستای دهرود در جاده سیمان که به دلیل نزدیکی به شهر و همجواری با دکلهای فشارقوی برق امکان تهیه و تصویب طرح هادی برای آن وجود نداشت، شورای عالی شهرسازی و معماری ماجرای پیوستن اینروستا به شهر مشهد را مطرح و تصویب آن را منوط به تأیید شورای شهر مشهد کرد. شورای چهارم و پنجم با اینکار مخالفت کردند، با اینهمه با درخواست شهرداری مشهد لایحه الحاق اینروستا به مشهد، به شورای شهر رسید و در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر بررسی شد و آنطور که رئیس اینکمیسیون اعلام کرد، شهرداری قرار است تحقیقات کاملی درباره اینالحاق انجام بدهد و بعدازآن اعضای شورا درباره تأیید یا رد اینالحاق تصمیمگیری خواهند کرد.
محمدهادی مهدینیا در گفتگو با شهرآرا با اشاره به بررسی طرح تفصیلی قرقی و مهرگان در شورای شهر گفت: با توجه به اینکه طرح تفصیلی اینمحدوده منفصل در دست بررسی است، شهرداری مشهد همزمان لایحه الحاق روستای دهرود به مشهد را به شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری آورد تا اینمسئله بار دیگر در شورای شهر مشهد بررسی شود.
وی با بیان اینکه نهتنها دهرود، بلکه روستاهای دیگر اینمحور مشکلات زیرساختی زیاد دارند، از الزام شهرداری بهکار مطالعاتی دقیق برای الحاق اینروستاها به مشهد خبر داد و افزود: شهرداری تنها یک لایحه یک خطی به شورا ارائه داده است که آیا دهرود به شهر مشهد ملحق شود یا نه؟ ما در اینمحور روستاهای زیادی داریم که مشکلات یکسان و زیادی دارند. قرار است شهرداری مطالعات دقیق و جامعی درباره اینالحاق انجام بدهد و اثرات مثبت و منفیاش را استخراج کند تا در شورا و براساس اینبسته کامل موضوع را بررسی کنیم.
مهدینیا ادامه داد: مشکلات روستاهای جاده سیمان بهویژه در ساختو سازهای غیرمجاز برای مشهد مشکل ایجاد خواهد کرد و گریبان ما را هم میگیرد، اما اینکه فقط دهرود به مشهد ملحق شود، شاید باعث اعتراض ساکنان دیگر روستاهای جاده سیمان بشود؛ چون اینروستاها هم مثل مثل علیآباد، اسلامآباد و برخی روستاهای دیگر مشکلات مشابه و زیادی دارند که باید فکری برای آنها بشود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با اشاره به بلاتکلیفی روستاهای توس که به عنوان محدوده منفصل به شهر مشهد ملحق شدهاند، گفت: تجربهای که در توس شکل گرفت، چندان خوب نبود و اکنون مدتهاست که طرح اینروستاهای ملحقشده به شهر تصویب نشده است و همچنان بلاتکلیف است. کار بسیاری از اینروستاها که زمزمه الحاق آنها به شهر وجود دارد، با تصویب طرح هادی راه میافتد؛ طرحی که شرایط به مراتب سادهتری برای روستاها دارد، اما همزمان با الحاق آنها به شهر و اجرای قوانین شهری در اینروستاها، قطعا شرایط برای آنها سختتر خواهد شد. بههرحال ماجرای الحاق دهرود به شهر مشهد منوط به مطالعات شهرداری مشهد و محاسبه هزینه و فایده اجرای اینمصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است و شورای شهر بعد از بررسی اینمطالعات موافقت یا مخالفت خودش را اعلام خواهد کرد.
دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم، خرابی مسیر پررفت و آمد و پرترافیک جاده سیمان، پاسکاری تعریض پل کشفرود و جاده میان اداره کل راهوشهرسازی و شهرداری مشهد، ساخت وسازهای غیرمجاز گسترده و از همه مهمتر تصویب نشدن طرح هادی برای روستاهای دهرود که موجب قفل شدن همه فعالیتهای عمرانی در این روستا شده است، تنها بخشی از مشکلات اینروستا و سایر روستاهای جاده سیمان با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر است که باعث شد شورای اینروستاها، دهیارها و حتی اهالی اینروستاها از رویه موجود گله داشته و خواستار الحاق اینروستاها به مشهد باشند.
درخواستهایی که حدود ۴ سال پیش بالاخره کارگر افتاد و شورای عالی شهرسازی و معماری با قید پذیرش شورای شهر مشهد، الحاق دهرود با جمعیتی نزدیک به ۲۰ هزار نفر به مشهد را تصویب کرد. اینمصوبه در سال ۱۳۹۵ به دست شورای چهارم رسید و آنها هم به دلیل نابسامانی وضعیت اینروستاها، با الحاق دهرود به مشهد مخالفت کردند. اینمصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سالهای گذشته در شورای پنجم هم طرح شد و باز هم به دلیل تبعات اجتماعی اجرای اینالحاق، گسترش حاشیهنشینی و هزینههای کلانی که ساماندهی ابتدایی اینروستا به شهرداری تحمیل میکرد، باز هم با آن مخالفت شد.