جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

ارزیابی میدانی برای حل مشکلات شهرک «مهرگان» و «قرقی» مشهد

  • کد خبر: ۷۹۰۴۳
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
ارزیابی میدانی برای حل مشکلات شهرک «مهرگان» و «قرقی» مشهد
رئیس و شماری از اعضای شورای اسلامی مشهد با انگیزه چاره‌جویی برای کمبود‌ها و کاستی‌ها به حاشیه شهر مشهد رفتند.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ اعضای شورای ششم که چند هفته‌ای است فعالیت رسمی خود را به‌عنوان نمایندگان مردم مشهد در پارلمان شهری آغاز کرده اند، توجه به دغدغه‌های حاشیه شهر مشهد و رفع این مشکلات را از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی‌شان در این دوره شورای شهر دانسته اند. ازهمین رو بازدید‌های میدانی از مناطق حاشیه شهر را در دستورکار قرار داده اند تا از نزدیک به مشکلات این مناطق شناخت پیدا کنند. در همین راستا، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد عصر یکشنبه با حضور در منطقه «مهرگان» و «قرقی» با مشکلات این منطقه به صورت میدانی و از نزدیک آشنا شدند.

۳ راهکار اساسی برای مقابله با معضلات حاشیه‌شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه بازدید از شهرک مهرگان و محله قرقی با بیان اینکه مقابله با حاشیه شهر مستلزم اجراکردن ۳ راهکار و راه‌حل جدی و اصلی است، گفت: ابتدا بسترسازی‌ها باید به نحوی باشد که به تدریج بتوان زیرساخت‌ها را تأمین کرد تا سلامت، امنیت، بهداشت و کرامت شهروندان حفظ شود.


حسن موحدیان با تأکید بر اینکه تصمیم گیری برای حاشیه شهر باید با رأی و نظر و مشارکت مردم باشد، افزود: تصمیم‌های یک طرفه و یک سویه گرهی از مشکلات مردم ساکن در حاشیه شهر باز نمی‌کند؛ شهروندان باید در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های مدیریت شهری مشارکت فعال داشته باشند تا اقدامات مورد قبول آن‌ها واقع شود.


وی با بیان اینکه برای افراد بی‌بضاعت ساکن در حاشیه شهر که در تأمین مسکن مشکل دارند باید فکری اساسی کرد، گفت: شورای شهر و مدیریت شهری نیز به‌سهم خود باید راهکار مقابله با این موضوع را بیندیشد؛ حال این راهکار می‌تواند تهیه زمین و جلب مشارکت سازندگان مسکن باشد تا بهای تمام‌شده برای جامعه مخاطب ارزان شود.
رئیس شورای شهر تأکید کرد: با قاطعیت باید مانع از پیشروی حاشیه شهر و بازتولید آن شویم.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های پیشران توسعه

همچنین رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر با اشاره به طرح دوفوریتی برای پروژه‌های زودبازده و پیشران توسعه شهری در حاشیه شهر که به‌تازگی به تصویب شورای اسلامی رسید، اظهار کرد: براساس این مصوبه ۲ ماه به شهرداری فرصت داده شد که در تعامل با شورا‌های اجتماعی محله‌ها، دفتر‌های تسهیلگری و مسجد‌ها و معتمدان محله بتواند پروژه‌های زودبازده را که نهایت در مدت یک سال به بهره برداری برسند، تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تعریف کند.


سیدابراهیم علیزاده خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در محله‌های هدف بازآفرینی و حاشیه شهر مشهد به پروژه‌های زودبازده که نیاز اولیه و ضروری محله‌ها هستند، اختصاص پیدا می‌کند. وی با تأکید بر اینکه تاکنون توسعه شهر مشهد به سمت جنوب و جنوب غرب بوده و متأسفانه قسمت شمالی شهر مغفول واقع شده است، تصریح کرد: تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی در کمیسیون شهرسازی و معماری و مدیریت کلان شهری باید پیگیری شود و از سوی دیگر، با تخصیص اعتبارات به حاشیه شهر باید برای کاهش فاصله طبقاتی شکل‌گرفته گام برداریم.


علیزاده با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های اصلی معضلات حاشیه شهر توافق با بزرگ‌مالکان است، افزود: مقدمه این توافق، تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی است؛ در مشهد بیش از هزار هکتار زمین رهاشده داریم که این اراضی باید تعیین تکلیف شوند و در گام بعد باید به سمت تأمین خدمات زیربنایی ضروری برای این مناطق از ابعاد مختلف ازجمله فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، فضای سبز و ورزشی گام برداشت.

ضرورت ساخت سوله‌های بحران در حاشیه‌شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه این بازدید در راستای رسالت و وظیفه نظارتی شورای شهر در برنامه قرار گرفت، گفت: مناطق حاشیه شهر تراکم جمعیتی بسیار زیادی دارند و امکانات و زیرساخت‌های شهری در این بافت‌ها تناسبی با جمعیت ساکن ندارد.


موسی‌الرضا حاجی‌بگلو افزود: از مباحث بسیار مهم در زمان وقوع بحران و حوادث غیرمترقبه، پیش بینی سوله‌های بحران و مکان‌هایی برای مدیریت بحران به ویژه در محله‌های حاشیه شهر است؛ بر همین اساس شهرداری منطقه ۳ در شهرک مهرگان سوله بحران ساخته است.


وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به ساخت سوله‌های بحران در همه پهنه‌های حاشیه شهر مشهد، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته شهرداری مشهد دراین زمینه فعال عمل کرده است و در آینده عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

دردسر‌های نبود طرح تفصیلی در قرقی و مهرگان

همچنین رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر گفت: ساخت وساز محرک توسعه و منشأ اتفاقات سازنده است، اما متأسفانه به دلیل نبود طرح تفصیلی این امکان سلب شده است؛ از سوی دیگر امکان ایجاد سرانه‌های خدماتی نیز با وجود اعتبار، به همین دلیل وجود ندارد.


ایمان فرهمندی با بیان اینکه بازدید‌های میدانی موجب آشنایی و شناخت بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر با مسائل شهری می‌شود، افزود: بر همین اساس، یکی از برنامه‌های ثابت اعضای شورا در این دوره بازدید‌های میدانی از محله‌های مختلف خواهد بود؛ اصل آشنایی با مسائل و شناخت درست آن‌ها می‌تواند تصمیم گیری و اولویت بندی درست را به‌همراه داشته باشد.


وی گفت: محله قرقی و شهرک مهرگان که از مناطق منفصل شهری است، مسائل ویژه و خاص خود را دارد؛ این ۲ بافت، مناطق پرمسئله‌ای هستند که طیف گسترده‌ای از مسائل در زمان تبدیل بافت روستایی به شهر به وجود آمده است.


فرهمندی با بیان اینکه بسیاری از ضوابط شهری به راحتی قابل تطبیق بر این مناطق نیست، افزود: از سویی، افزوده شدن این مناطق به بافت شهری، توقع‌ها و انتظار‌های به‌حقی برای ساکنان ایجاد کرده است و از سوی دیگر محدودیت‌هایی نیز در بدنه مدیریت شهری وجود دارد.


رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته کار‌های خوبی انجام شده است، اما مشکلات اساسی همچنان به قوت باقی هستند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به کمبود سرانه‌های فضای سبز و تفریحی اشاره کرد.

نبود طرح تفصیلی مهم‌ترین معضل شهرک مهرگان و قرقی است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: شهرک‌های مهرگان و قرقی از لحاظ سرانه‌های خدماتی با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند و از اصلی‌ترین معضلات آن‌ها، نبود طرح تفصیلی است که با وجود گذشت ۸ سال و افزوده‌شدن به شهر همچنان تصویب نشده است.


حمید ضمیری با بیان اینکه این ۲ پهنه از سال ۱۳۹۲ به صورت منفصل به محدوده شهر مشهد اضافه شده و خدمات رسانی در آن‌ها به عهده شهرداری مشهد است، تصریح کرد: مراحل بررسی و تصویب طرح تفصیلی این منطقه در شورای شهر را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن برای اخذ تأییدیه به کمیسیون ماده ۵ استانداری فرستاده شود.
وی طرح تفصیلی را یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان دانست و تصریح کرد: نبود این طرح سبب شده است امکان پاسخگویی به شهروندان نیز وجود نداشته باشد و سبب نارضایتی آن‌ها شده است.


ضمیری گفت: برخی محله‌ها نیز که پیش‌تر شکل گرفته‌اند، از محدوده خارج شده بودند که با طرح تفصیلی جدید درحال تدقیق آن‌ها هستیم و مشکل آن‌ها در طرح جدید برطرف می‌شود.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریف و اجراشدن پروژه‌های پیشران توسعه در شهرک مهرگان و قرقی خبر داد و افزود: این اعتبار براساس نیازسنجی از شورا‌های اجتماعی محله‌ها، معتمدان و مسجد‌های محوری محل هزینه خواهد شد تا سبب ارتقای کیفیت زیستی و بهبود شرایط برای ساکنان شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->