صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس اداره نظارت بر ساخت و ساز منطقه:

تخلفات ساختمانی پیگیری قانونی به همراه دارد

  • کد خبر: ۷۳۲۵
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

سیرجانی - «قلع طبقه مازاد ساختمان مسکونی....، قلع ساختمانی در ...» تیترهای خبری که هرازگاهی به شکل‌های مختلف روی سایت شهرداری می‌نشیند و خبر از تمّرد برخی‌ از قوانین تعریف شده در ساخت‌وساز‌ها دارد. فرقی ندارد کدام باشد؛ تمرد و دور زدن قانون یا نا‌آگاهی و‌ بی‌خبری از تخلفات ساختمانی هر دو نتیجه‌ای یکسان دارد؛ ورود قانون و اجرای حکمی که در نظر گرفته شده است. برای آگاهی بیشتر شهروندان در این‌باره، سراغ افشین آریانی، رئیس اداره نظارت بر ساخت‌و‌سازهای منطقه، رفتیم.  

وظیفه نظارت بر ساخت‌و‌سازها بر عهده کیست؟
در اجرای تکالیف قانونی مندرج در ماده 100قانون شهرداری‌ها، وظیفه نظارت بر ساخت‌و‌سازها به مراجع صدور پروانه‌ سپرده شده است که این امر در شهرداری به وسیله اداره نظارت بر ساخت‌و‌سازها انجام می‌شود. این مجموعه ابتدا به‌ عنوان مشاوره امین شهروندان در راستای افزایش اطلاعات و آگاهی آنان در‌باره مسائل‌ مرتبط با ساخت‌و‌سازها‌‌ و نیز عواقب‌ احداث بنا و بهره‌برداری از ساختمان‌های غیرمجاز اقدام می‌کند و به‌طور مستمر و با گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی بر کلیه ساخت‌و‌سازها و اراضی واقع در محدوده و حریم شهر  نظارت دارد و برابر قوانین و مقررات به اعمال قانون‌ اقدام می‌کند. همچنین برای جلوگیری از تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی وارد عمل می‌شود. ‌

گروه‌های گشتی پس از شناسایی در راستای جلوگیری از تخلفات ساختمانی چگونه اقدام می‌کند؟
 با توجه به اهمیت موضوع ساخت‌‌و‌سازهای غیرمجاز و تأثیر آن بر سیما و منظر شهری و نیز کاهش کیفیت زندگی و توسعه حاشیه‌نشینی در شهر مشهد، دادسرای ویژه شهرسازی با حمایت‌ مقام قضایی افتتاح شده است. کلیه اقدام‌های قانونی و دستورهای موردنیاز در راستای توقف و  جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر‌مجاز و برخورد قانونی و قاطع با متخلفان با هماهنگی این دادسرا انجام می‌شود. همچنین با حمایت مدیران ارشد شهرداری و توسعه زیرساخت‌ها و هوشمند‌سازی امکان ارتباط آنلاین گشت‌ها با قضات دادسرا ویژه شهرسازی فراهم شده است. دستورات قضایی از جمله احکام ورود و دستورپلمب قضایی به‌محض انجام تخلف‌ به صورت الکترونیکی و 24 ساعته‌ در محل تخلف صادر و با کمک و حضور مأموران‌ انتظامی حاضر در گشت‌های نظارت و در صورت لزوم همکاری کلانتری محل اجرا می‌شود، با حمایت مقام قضایی و بازدیدهای مستمر اکیپ‌‌های گشتی، برخوردی قاطع  و قانونی در انتظار متخلفان حرفه‌ای و قانون‌گریز است.

مراحل بعد از شناسایی املاکی که دارای تخلف هستند و جریمه‌‌های در نظر گرفته شده به چه شکل است؟
بعد از شناسایی‌ تخلفات ساختمانی، پرونده به کمیسیون ماده100 قانون شهرداری‌ها ارسال می‌شود و اعضای این کمیسیون درباره تخلفات ساختمانی انجام شده به استناد ماده100 قانون شهرداری‌ها رأی صادر می‌‌کنند. این آرا‌ شامل قلع‌بنا، جریمه، تغییر یا تبدیل و لازم‌الاجراست.

 نظارت بر حریم شهر چگونه است و برای کاهش تخلفات ساختمانی در آن چه تدبیری شده است؟
با توجه به اهمیت حفظ حریم شهر‌ و جلوگیری از تغییر کاربری، کمیته صیانت از حریم با حضور همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با زمین و مسکن تشکیل شده است و مدیریت امور هماهنگی و دبیرخانه این کمیته به اداره کل نظارت بر ساخت‌و‌سازها و کمیسیون‌های ماده100 شهرداری مشهد واگذار شده است. این کمیته با نظارت مستمر گروه‌های‌ گشتی در مناطق، اقدامات ویژه و اعمال قانون شامل رفع تصرف و اعاده به وضع سابق اراضی را با حضور عوامل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو کمیته و با دستور و نظارت مستقیم مقام قضایی در حریم شهر انجام می‌دهد.
 
در منطقه ما از ابتدای امسال چه تعداد رأی قلع بنا اجرایی شده و در مجموع شامل چند متر مربع است ؟‌
  آرای قلع بنای اجرا شده از ابتدای سال 22،98 مورد بود که 2550 مترمربع از انواع تخلفات ساختمانی نظیر طبقه مازاد پیشروی طولی به کاربری پیلوت و ... را شامل می‌شود.

اگر نکته و توصیه‌ای در این‌باره دارید، بفرمایید؟
 با توجه به وجود مشوق و امتیازهای قانونی از سوی شورای اسلامی و مدیران ارشد شهرداری در راستای رونق ساخت‌و‌سازهای شهری و برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی و نیز احداث بناهای باکیفیت و با استحکام در خوردومین کلان‌شهر مذهبی جهان از عموم شهروندان درخواست می‌شود افزون بر استفاده از امکانات نرم‌افزاری تهیه شده مانند سایت شهرسازی و شهروند سپاری، قبل از هرگونه خرید و فروش و نیز احداث بنا، از آخرین وضعیت ساختمان به لحاظ دارا بودن آرای کمیسیون ماده100بدهی احتمالی و همچنین ضوابط شهرسازی استعلام بگیرند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.