سرخط خبرها

بی‌قانونی یا ناآگاهی از قوانین شهرسازی؟

  • کد خبر: ۳۱۰۸۲
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
بی‌قانونی یا ناآگاهی از قوانین شهرسازی؟
بی‌توجهی به قوانین ساخت‌وساز باعث ضرر و زیان به شهروندان شده است

محبوبه فرامرزی/ شهرآرانیوز- قلع بنا‌های متعددی از ابتدای سال تاکنون در منطقه ما انجام شده است. همین امر باعث شد تا دلیل وقوع این امر را موضوع گزارش قرار دهیم. در پیگیری موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه به این نتیجه رسیدیم افرادی که در این‌باره خسارت مالی می‌بینند و ملکشان قلع می‌شود یا با قانون آشنایی ندارند یا اگر مطلع هستند اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و فکر می‌کنند می‌توان از کنار این موضوع بی‌مشکل گذشت. در این‌باره نظر معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه و شهردار منطقه را جویا شدیم.

• درباره زمین استعلام بگیرید
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲ مشهد در این‌باره گفت: گاهی ساخت‌وساز انجام می‌شود سپس مالک متوجه می‌شود ملکش کشاورزی بوده و اجازه ساخت نداشته است. به همین دلیل شهروندان پیش از اینکه دست به ساخت‌وساز ملکشان بزنند حتما به واحد شهرسازی منطقه مراجعه کنند تا درباره وضعیت زمین اطلاعات بگیرند.
زهرا صحرایی با بیان این مطلب افزود: افرادی هم که می‌خواهند خانه‌ای بخرند یا حتی رهن و اجاره کنند و ملک تازه‌ساز است به شهرسازی منطقه مراجعه کنند و مطمئن شوند ملک خلافی ندارد. اگر خلافی داشته باشد و آن‌ها دقیقا واحدی را اجاره یا خریده باشند که طبقه مازاد است رأی قلع که انجام شود معلوم نیست بتوانند به پولی که هزینه کرده‌اند برسند یا نه.
وی ادامه داد: مالکانی که قصد ساخت‌وساز دارند پیش از هر اقدامی با در دست داشتن مدرک شناسایی و سند یا قولنامه زمین به شهرسازی منطقه مراجعه کنند تا مشخص شود زمینشان در طرح هست یا نه؟ اگر زمین در طرح نباشد امکان ساخت‌وساز زمین وجود ندارد و در صورت ساخت با رأی قلع مواجه خواهند شد.

• مراحل گرفتن پروانه ساخت
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲ در ادامه توضیحاتش گفت: شهروندان با مراجعه به شهرداری در صورتی که زمینشان اجازه ساخت داشته باشد، کد نوسازی دریافت و برای دریافت پروانه ساخت به دفاتر پیشخوان شهرداری مراجعه می‌کنند.
وی ادامه داد: معمولا بسیاری از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند در سبد خرید مسکن، هزینه‌ای برای دریافت پروانه از شهرداری در نظر نگرفته‌اند. تنها هزینه زمین و مصالح ساختمانی را حساب کرده‌اند. این افراد وقتی با مشکل مواجه می‌شوند به ما مراجعه می‌کنند.
صحرایی به دو فاکتور قیمت منطقه‌ای و سطح زیربنا برای دریافت هزینه پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: در همه جای منطقه بهای پروانه ساخت یکسان نیست و به این دو فاکتور بستگی دارد.
وی ادامه داد: هزینه دریافت پروانه برای شهروندان تقسیط می‌شود، در صورتی هم که نقد پرداخت کنند، تخفیف خوبی برای شهروندان در نظر گرفته می‌شود.

• خریداران ملک ضرر می‌کنند
وی یادآور شد: معمولا مالکان با هدف سودجویی به ساخت طبقات مازاد و بدون پروانه اقدام می‌کنند. در این موارد به دلیل پیش آمدن مشکلاتی، چون نبود استحکام، تأمین نبودن پارکینگ مورد نیاز، شکایت همسایگان و... ساخت‌وساز متوقف می‌شود.
صحرایی ادامه داد: معمولا با رأی کمیسیون ماده صد طبقات مازاد قلع می‌شود. در این بین خریداران این واحد‌ها متحمل بیشترین ضرر می‌شوند. پس بهتر است از مشورت رایگان واحد شهرسازی منطقه بهره ببرید تا متحمل ضرر‌های احتمالی نشوید.
وی یادآور شد: همکاران ما در واحد شهرسازی می‌توانند اطلاعات لازم درباره ملک و ساخت‌وساز آن را در اختیارتان قرار دهند.

• مشکلی به نام هوایی فروشی
شهردار منطقه ۲ هم در این‌باره این‌گونه اظهارنظر کرد: درباره ساخت‌وساز ما با مشکلی به نام هوایی فروشی روبه‌رو هستیم که معمولا تعدد مالک هم در این‌باره وجود دارد.
جلال قربانی درباره هوایی فروشی این‌طور توضیحاتش را ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه ساخت‌وساز شهروندان با آن مواجه هستیم؛ هوایی فروشی است. به این معنی که مالک پشت‌بامش را به فردی می‌فروشد.
وی ادامه داد: وقتی خریدار با هزینه گزافی هوایی یک ساختمان را می‌خرد در بیشتر مواقع به ساخت شبانه اقدام می‌کند. ساختمانی که هیچ استحکامی ندارد و معمولا با رأی قلع بنا مواجه می‌شود.
شهردار منطقه ۲ در توضیح تعدد مالک در هوایی فروشی این‌طور توضیح داد: مشکل دیگری که شهروندان و شهرداری در این‌باره با آن مواجه هستند؛ تعدد مالکان است. یعنی خریدار ملک هوایی با پیگیری شهرداری مواجه می‌شود و، چون امکان ساخت برایش فراهم نیست ملک هوایی‌اش را به فرد دیگری می‌فروشد. این چرخه ناقص تا چند مالک هم گاهی ادامه دارد.
قربانی ادامه داد: گاهی یک ملک هوایی چند دست بین شهروندان چرخیده است و بدون اینکه امکان ساختی در کار باشد خرید و فروش انجام می‌شود.
وی از شهروندان خواست پیش از هر اقدامی در حوزه خرید زمین یا ملک حتما به شهرداری منطقه مراجعه کنند و از امکان ساخت ملک مطمئن شوند تا بعد درگیر پروسه قضایی نشوند.

آنچه که شهردار مشهد در بین صحبت‌هایش به آن تأکید داشت؛ لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بود. او تأکید داشت که بار‌ها باید این موضوع تکرار شود و تکرار شود تا مردم آگاهی لازم را کسب کنند و دچار خسارت نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->