سرخط خبرها

تخریب تخلف در منطقه ۲

  • کد خبر: ۳۰۲۰۷
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
تخریب تخلف در منطقه ۲
دو رأی قلع هفته گذشته در بلوار توس و خیابان نوید اجرا شد

فرامرزی/ شهرآرانیوز - از ابتدای کوچه می‌شد انبوهی از جمعیت را مشاهده کرد. مردم با کنجکاوی با فاصله‌ای دور از ساختمان جمع شده بودند. بعضی‌هایشان زیر لب برای صاحب ملک ابراز تأسف می‌کردند. بعضی‌ها از گرانی مصالح و هزینه ساخت‌وساز می‌گفتند و از اینکه ساختمان در حال تخریب است ناراحت بودند. این صحنه در همه بنا‌هایی که قلع می‌شود بی‌برو برگرد تکراری است. همیشه مردمی هستند که از افتادن آجر‌ها و از جای درآمدن آهن‌ها ابراز تأسف می‌کنند و گاه زیرلب به حال صاحب‌خانه دلسوزی می‌کنند. قلع بنا شاید از نظر خیلی‌ها بی‌رحمانه باشد، اما شاید اگر همین افراد نظر اهل فن را در این‌باره بدانند نظرشان عوض شود.
طی هفته گذشته ۲ مورد رأی قلع در منطقه ما انجام شد. یکی از آن‌ها در خیابان توس و دیگری در نوید بود. این موضوع بهانه‌ای شد تا با معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲ مشهد گفتگو کنیم.
زهرا صحرایی در گفتگو با شهرآرامحله علت این قلع بنا را ساخت ملک بدون پروانه و وجود طبقه مازاد در ساختمان ذکر کرد و گفت: بیشتر تخلفات در حاشیه شهر اتفاق می‌افتد. در داخل شهر تراکم ساختمان‌ها و نوع کاربری‌شان مشخص است، اما معمولا زمین‌ها در حاشیه شهر یا کاربری زراعی دارند یا نوع کاربری‌شان کارگاهی و صنعتی است. با این حال مردم از طرح تفصیلی که برای آن محدوده در نظر گرفته شده است، بی‌خبر و به دنبال ساخت واحد مسکونی در این نوع کاربری هستند.
وی ادامه می‌دهد: گاهی هم پیش می‌آید که شهروند زمینی هزارمتری دارد و بدون در نظر گرفتن بحر زمین برای ساخت کارگاه اقدام می‌کند. این در حالی است که طرح تفصیلی برای هر نوع کاربری مشخصات خاص خودش در نظر گرفته است به طور مثال برای ساخت زمینی با کاربری صنعتی حتما بحر زمین باید ۲۰ متر باشد، چون کامیون برای بارگیری و تخلیه وارد کارگاه می‌شود به همین دلیل باید عرض زیادی داشته باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲ مشهد بیشترین مشکل در حاشیه شهر را در حوزه تغییر کاربری ذکر می‌کند و می‌گوید: در بیشتر موارد زمین کشاورزی است و به جای اینکه به فضای سبز و تنفس هوای شهر اختصاص یابد به وسیله شهروند به ملک مسکونی تبدیل شده است.
صحرایی به اجرای رأی قلع بنا در محله نوید اشاره می‌کند و می‌گوید: در محله نوید ملکی که رأی قلع آن اجرا شد ۲ طبقه مازاد داشت. هم پروانه ساخت از شهرداری نگرفته بود هم بدون توجه به تراکم به ساخت طبقه اضافه اقدام کرده بود. در این موارد شهرداری به اجرای رأی قلع مجبور می‌شود چرا که اگر ساختمان ساخته شود و در آن شهروند ساکن باشد اجرای رأی سخت می‌شود. از سویی این ملک با صد متر وسعت زمین تنها اجازه ساخت دو طبقه روی پیلوت را دارد که برای پارکینگ در نظر گرفته شده است نه ساخت ۵ طبقه.
وی در ادامه می‌افزاید: این نوع ساختمان که طبقه مازاد دارد از استحکام لازم برخوردار نیست و پارکینگ هم ندارد که راهی به جز قلع ندارد. البته این اقدام با تذکرات متعدد به مالک آغاز می‌شود و در صورت همکاری نکردن مالک با شهرداری رأی اجرا می‌شود. قلع بنا هم طبق دریافت دستور اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ از دادسرای ویژه تخلفات ساختمانی ناحیه ۷ انجام می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲ مشهد ادامه می‌دهد: وقتی مالکی در ملکش به تخلفاتی، چون تغییر کاربری، طبقه مازاد، نداشتن پروانه ساخت و... اقدام می‌کند در مرحله اول از ادامه کارش ممانعت می‌کنیم و از وی می‌خواهیم برای گرفتن مجوز‌های لازم اقدام کند اگر پیگیری نکرد در مرحله دوم ساختمان را پلمب می‌کنیم در این موارد یا مالک کار را تعطیل می‌کند و از راه قانونی وارد می‌شود یا فک پلمب می‌کند. افزون بر اینکه کمیسیون ماده صد وارد عمل می‌شود به دلیل تخلفاتی، چون فک پلمب و حذف موانعی که شهرداری مقابل ملک قرار داده بود پرونده وی به دادگاه ارجاع می‌شود. گاه پیش می‌آید ملکی با زیربنای ۱۰۰ متر پرونده‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای در دادگاه دارد، چون تخلفات بسیاری علاوه بر ساخت‌وساز غیرمجاز مرتکب شده است.
وی قطعی آب، فشار کم گاز و... را در نتیجه کنده‌کاری‌های گاه و بیگاه شرکت‌های خدماتی مانند آب و گاز و حاصل همین تخلفات ساختمانی می‌داند و می‌گوید: به اجبار باید زیرساخت‌ها متناسب با ساکنان هر محله گسترش داده شود. ساخت‌وساز‌های غیرمجاز به این موضوع دامن می‌زند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->