صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کمبود سیمان، ساخت وساز را مشکل می‌کند

  • کد خبر: ۷۵۵۳۴
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
در پی عرضه و افزایش قیمت سیمان در بازار، ساختمان سازان در فصل کار با مشکل روبرو شده اند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ همان وقت که بخشنامه شورای امنیت ملی برای توقف سه هفته‌ای فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی به دلیل کمبود برق صادر شد، در گزارشی از زیان سنگین این تعطیلات تابستانه نوشتیم. با تجربه‌ای که از تعطیلی این واحد‌ها در دی ماه سال گذشته به دنبال قطعی گاز و افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان به دست آوردیم، گرانی و کمیاب شدن این محصول درپی تعطیلات سه هفته‌ای این صنایع در آینده نزدیک، دور از ذهن نبود. برای بررسی بازار این محصول، سری به چند مصالح فروشی می‌زنیم. همه با کمی تفاوت در جمله بندی، حرف مشترکی می‌زنند: «سیمان کم است و درنهایت ۱۰ تا ۱۵ کیسه با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نصیبمان می‌شود.»


یکی از فروشنده‌ها به ما می‌گوید در سبزوار هرقدر بخواهید، تحویلتان می‌دهیم، اما در مشهد نهایت می‌توانیم ۱۵ کیسه به هر فرد بفروشیم. نعمت ا... ظریف، دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی، نیز با انتقاد از وضعیت به وجود آمده در بازار سیمان به شهرآرا می‌گوید: کمبود سیمان، ساخت وساز را مشکل می‌کند. اکنون در فصل ساخت وساز هستیم، ولی سیمان پیدا نمی‌شود یا اگر باشد، قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی به ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد. وقتی سیمان نباشد، ساخت وساز‌ها آهسته پیش می‌رود و به نیمه تعطیل شدن نیز می‌رسد. بسیاری از ساختمان سازان مجبورند با قیمت گزاف سیمان بخرند تا کارشان نخوابد.


علی رضایی، یکی از فعالان حوزه ساختمان سازی، نیز به شهرآرا می‌گوید: اگر آشنا داشته باشید، هرقدر بخواهید، سیمان هست، اما حتی اگر با قیمت ۵۰ هزار تومان هم آن را پیدا کنید، باز حدود دو برابر گران‌تر از قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی این محصول قبل از قطعی‌های برق است. پیش از این می‌توانستیم هر کیسه ۵۰ کیلویی را تا ۲۷ هزار تومان نیز بخریم.


افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان

همچنین رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد در این باره به ایسنا گفته است: هم اکنون سیمان نه تولید می‌شود نه توزیع. همان مقداری که تولید می‌شود، نیز وارد بازار بورس می‌شود و این امر خود باعث افزایش ۱۰۰درصدی قیمت این محصول شده است.
غلامرضا سلطانی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری حدودا ۴۰درصد افزایش در قیمت سیمان به وجود آمد. اما در آن زمان، سیمان در بازار وجود داشت. آخرین قیمت برای فروش این محصول در مشهد، به ازای هر پاکت ۳۱هزارو۵۰۰تومان بوده است.


وی با بیان اینکه «برای کنترل قیمت و جبران کمبود سیمان در بازار هیچ اقدامی صورت نگرفته است»، ادامه داد: سیمان در مرحله اول باید وجود داشته باشد و بعد وارد بورس شود. هم اکنون با قطعی‌های مکرر برق، تولید سیمان کاهش یافته است و ازطرفی این محصول وارد بورس شده که این امر، مشکل را دوچندان کرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.