پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آغاز عرضه گسترده سیمان؛ از امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ + جزئیات

  • کد خبر: ۷۶۷۹۵
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
آغاز عرضه گسترده سیمان؛ از امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ + جزئیات
با وجود مخالفت برخی واسطه‌ها، تولیدکننده‌های بزرگ از عرضه سیمان در بورس کالا استقبال کرده‌اند. قرار است امروز ۴۴ تولید‌کننده بزرگ یک‌میلیون تن سیمان را در بورس کالا عرضه کنند. در این عرضه، متقاضیان کوچک هم می‌توانند وارد معاملات و خرید شوند. پیش‌بینی می‌شود با این میزان عرضه، قیمت سیمان در بازار تحت‌تأثیر قرار بگیرد و مبادلات سیمان در بورس کالا وارد فصل تازه‌ای شود.

به‌گزارش شهرآرانیوز، سال‌هاست صنعت سیمان به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با مشکل مواجه است. قیمت‌گذاری دستوری نه‌فقط به توزیع گسترده رانت میان دلالان منجر شده، بلکه به مانعی در برابر توسعه صنعت سیمان تبدیل شده است. کارشناسان بار‌ها هشدار داده‌اند راه‌حل مشکلات صنعت سیمان حذف قیمت‌گذاری دستوری است. مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۹۷ طی دوگزارش جداگانه پیشنهاد کرده دولت از طریق عرضه سیمان در بورس کالا، زمینه حذف رانت و توسعه صنعت سیمان را فراهم کند. به زعم بازوی پژوهشی مجلس، قیمت‌گذاری دستوری در کنار تولید مازاد سیمان به رقابت منفی و دامپینگ میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان منجرشده و باعث شده سیمان و کلینکر ایران با قیمت‌های پایین به کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان صادر شود. این موضوع موجب شده کشور‌های همسایه واردات سیمان را از ایران ممنوع کنند. قیمت‌گذاری دستوری در تمام طول سال‌های گذشته موجب شده صنایع سیمان ایران نتواند فناوری‌های خود را ارتقا دهد و از گردونه رقابت عقب بماند و حتی برخی کارخانه‌ها در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.
علیرضا بستانیان، مدیرعامل شرکت سیمان فارس، در این‌باره می‌گوید: با افزایش شدید هزینه‌ها و درآمد ناچیز صنعت سیمان، امکان نوسازی، تعمیر و نگهداری تجهیزات برای کارخانه‌ها ممکن نبود و شک نکنید اگر کارخانه‌های سیمان محصول خود را با قیمت دستوری عرضه کنند، ظرف دو تا سه‌سال آینده نیمی از واحد‌های تولیدی این صنعت تعطیل خواهد شد؛ البته خوشبختانه امروز شاهد ورود تدریجی کل سیمان کشور به بورس کالا هستیم.
حالا در اقدامی تازه، از خرداد امسال، با آغاز عرضه سیمان در بورس کالا، گام تازه‌ای برای حذف قیمت‌گذاری سیمان آغاز شده و امید‌ها برای حل مشکلات صنعت سیمان افزایش یافته است. قرار است از امروز این عرضه‌کننده‌ها میزان عرضه‌های خود را در بورس کالا افزایش دهند.

عرضه یک‌میلیون تن سیمان 

بورس کالای ایران اعلام کرده امروز، شنبه ۱۶مرداد، ۴۴ تولید‌کننده سیمان در اقدامی بی‌سابقه ۹۴۱هزارو۷۵۰تن انواع سیمان را در بورس کالا عرضه می‌کنند. در چند هفته گذشته به‌دلیل قطع برق صنایع و کاهش تولید، قیمت سیمان در بازار افزایش یافته بود، اما برآورد می‌شود با این میزان عرضه، قیمت سیمان در بازار با کاهش مواجه شود. هفته قبل هم ۷۳۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که قیمت‌ها را در بازار به سراشیبی نزول هدایت کرد.
بورس کالا برای اینکه عرضه‌های امروز تأثیر بیشتری بر قیمت در بازار داشته باشد حداقل تناژ خرید را برای هر خریدار ۱۰ تن، یعنی معادل حجم بار کوچک‌ترین کامیون کاهش داده تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تأمین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. در نتیجه از امروز به غیراز مشتریان بزرگ، مانند انبوه‌سازان و شهرداری‌ها، مشتریان کوچک هم قادر به خرید سیمان در بورس کالا هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر نیاز تمام مشتریان پاسخ داده شود.
محمد حسنی‌سعدی، سخنگوی بورس کالای ایران، در مورد نحوه فروش سیمان به متقاضیان خرد می‌گوید: متقاضیان خرید باید کد معاملاتی از کارگزار دریافت کنند، ضمن اینکه باید به کارخانه‌ای که در اطلاعیه عرضه قید می‌شود توجه کنند، زیرا باید سیمان را از انبار کارخانه دریافت کنند؛ بنابراین باید کارخانه‌ای را انتخاب کنند که در محدوده جغرافیایی آن‌ها باشد، در غیراین صورت باید متحمل هزینه حمل سیمان شوند که این موضوع با توجه به حجیم‌بودن سیمان صرفه اقتصادی ندارد.
حمید فرمانی، مدیرعامل سیمان آبیک، نیز می‌گوید: در روش سنتی، عرضه عمده انجام می‌شد و مبنای معاملات، هزار تن بود، اما اکنون، متقاضی خرید ۱۰تنی هم می‌تواند به‌راحتی، نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به‌معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است. او تأکید می‌کند: تا پیش از ورود سیمان به بورس کالا، کارخانه ما ۲۰مشتری داشت، اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به ۶۰۰نفر افزایش یافته است. رضا جمارانیان، رئیس انجمن سیمان، نیز به مصرف‌کنندگان سیمان سراسر کشور توصیه می‌کند از بورس کالا سیمان را با قیمت معقول و مناسب خریداری کنند.

استقبال تولید‌کننده‌های سیمان

برخلاف واسطه‌ها، که از خرداد امسال، در تلاش بودند مانع عرضه سیمان در بورس کالا شوند، تولیدکننده‌ها از عرضه سیمان در بورس کالا رضایت دارند و روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، به‌طوری که به‌تازگی با پذیرش ۹ تولید‌کننده دیگر در بورس کالا، تعداد عرضه‌کننده‌های سیمان در بورس کالا به ۵۴ شرکت رسیده است و روزبه‌روز بر عرضه‌های سیمان در بورس کالا اضافه می‌شود.
به اعتقاد مدیرعاملان شرکت‌های تولید‌کننده سیمان، با عرضه سیمان در بورس کالا، شفافیت قابل‌توجهی بر معاملات سیمان حاکم شده و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند به‌راحتی محصولات مورد نیاز خود را تأمین کنند. علاوه بر این با ورود سیمان به بورس کالا نظام قیمت دستوری که در تضاد با منافع سهامداران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، حذف شد.
کمال صدیقی، مدیرعامل سیمان ساوه، می‌گوید: نمی‌توان همه چیز را به شیوه سنتی اداره کرد و در این بین، سیمان هم باید از شیوه‌های سنتی فاصله می‌گرفت که خوشبختانه این کار با عرضه‌ها در بورس کالا و تداوم آن‌ها در حال انجام است.
محمدرضا بازوی‌بیدستانی، مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود، هم می‌گوید: هم‌اکنون هلدینگ سیمان تأمین از مجموعه شستا، ۱۰۰ درصد محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و دیگر هلدینگ‌ها نیز در حال ورود ۱۰۰درصد تولید خود به بورس کالا هستند. بر این اساس، امیدواریم به‌زودی تمام تولید‌کننده‌های سیمان کشور کل محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و این مسیر ادامه یابد.
مجدالدین خادمی، مدیرعامل شرکت سیمان زنجان، نیز معتقد است: ورود سیمان به بورس کالا علاوه بر خروج از قیمت‌گذاری دستوری باعث شده شرکت‌های تولید‌کننده سیمان، انبار دلالان نباشند.
به‌گفته او پیش از این دلالان سیمان را از کارخانه‌ها می‌گرفتند، اما برای اینکه قیمت‌ها افزایش یابد آن را تحویل نمی‌گرفتند و این موضوع منجر به انبارشدن سیمان در کارخانه‌ها می‌شد، اما امروز خوشبختانه دیگر چنین نیست و شرکت‌ها باید از قوانین بورس کالا تبعیت کنند.
منصور نجفی، مدیرعامل شرکت سیمان دورود، نیز با اشاره به اینکه قیمت دستوری در سال‌های پیش توان مالی شرکت‌ها را برای بازسازی و بهبود فرایند تولید کاهش داده بود، می‌گوید: با خروج از قیمت‌گذاری دستوری و عرضه در بورس کالا از اواخر خرداد سال‌جاری، علاوه بر اینکه صاحبان سهام می‌توانند از حقوق واقعی خود بهره‌مند شوند، شرکت‌ها نیز می‌توانند برای ادامه مسیر تولید به تقویت ساختار مالی و فنی خود بپردازند.
به‌گفته حسن معصومی، مدیرعامل شرکت سیمان بجنورد، قیمت‌گذاری دستوری، حقوق صاحبان سهام را تضییع می‌کرد و خوشبختانه با ورود سیمان به بورس کالا شاهد پایان دخالت در قیمت‌گذاری هستیم و امیدواریم با رفع باقی مشکلات، سهامداران بتوانند به حقوق حقه و واقعی خود دست یابند.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->