به گزارش شهرآرانیوز، در بین خودروهای موجود در دنیا خودروهایی وجود دارند که یا سقف ندارند و یا سقفشان باز و بسته می شود و سرنشینان می توانند به طور مستقیم از هوای بیرون لذت ببرند. در خودروهای قدیمی، باز و بسته کردن سقف به صورت دستی صورت می گرفت اما در خودروهای جدیدتر برای باز و بسته کردن آن از موتورهای الکتریکی استفاده می شود و راننده می تواند با زدن یک دکمه سقف خودرو را باز کند و از هوای بیرون لذت ببرد.
محبوبیت این خودروها در میان مردم بسیار زیاد است و در ایران تقریباً همه به این مدل خودروها سقف کروک می گویند. کم تر پیش می آید که مردم اسم درست این خودروها را بدانند، به همین دلیل، اگر اطلاعات کمی درباره این خودروها دارید بهتر است این متن را بخوانید تا با اطلاعات بیش تری در مورد این خودروها آشنا بشوید.
نام گذاری این خودروها طوری است که خواننده می تواند بدون این که از ویژگی های خودروی مورد نظر خبر داشته باشد و فقط با شنیدن کلماتی مانند رودستر (Roadster)، کابریولت (Cabriolet) و کانورتیبل (Convertible) نوع خودرو و ویژگی ظاهری آن را تشخیص دهد. همه خودروهایی که با واژه های رودستر، کابریولت و کانورتیبل نام گذاری می شوند این ویژگی را دارند که سقفشان باز شود تا سرنشینان بتوانند از هوای آزاد بیرون خودرو بهره ببرند.
به چه خودروهایی رودستر (Roadster) می گویند؟
تمام خودروهایی که دونفره هستند (Two Seater) و از سویی دیگر، سقفشان جمع شونده است در دسته خودروهای رودستر قرار می گیرند و به این نام شناخته می شوند. البته باید گفته شود که خودروهای دونفره در صورت نداشتن سقف هم به نام رودستر شناخته می شوند.
تمام خودروهای رودستر از نوع کانورتیبل و کابریولت هستند، اما لزوماً خودروهای کانورتیبل و کابریولت نمی توانند رودستر باشند. زیرا خودروهای کانورتیبل و کابریولت می توانند چهارنفره باشند.
خودروهایی مثل بنز GT، آلفا رومئو ۴C ، جگوار F-Type و مزدا MX-5 از معروف ترین و برترین خودروهای رودستر به شمار می روند.
ویژگی خودروهای کابریولت (Cabriolet) و کانورتیبل (Convertible) چیست؟
نامگذاری کابریولت (Cabriolet) و کانورتیبل (Convertible) مخصوص خودروهایی است که بیش از دو نفر ظرفیت دارند و سقفشان هم باز و بسته می شود. برخی از خودروسازان برای خودروهای سقف تاشوی خود از نام کابریولت و برخی دیگر از نام کانورتیبل استفاده می کنند.
در بین خودرسازان دنیا اکثراً خودروسازان آمریکایی از نام کانورتیبل برای این نوع از خودروهای خود استفاده می کنند و از سوی دیگر، خودروسازهای اروپایی از هر دو نام کانورتیبل و کابریولت برای این سری از خودروها استفاده می کنند. گاهی از کابریو (Cabrio)، که کوتاه شده کابریولت است، نیز استفاده می شود.
به طور کلی، اولین بار برای خودروهایی با این ویژگی ها از نام کابریولت استفاده شد و بعدها نام کانورتیبل، که به معنی تبدیل پذیر است، بر روی این خودروها گذاشته شد. اما امروز برخی از خودروسازان علاقه دارند به جای کانورتیبل از نام قدیمی این خودروها، که همان کابریولت است، برای خودروهای جدید خود استفاده کنند.
ویژگی خودروهای کابریولت و کانورتیبل بسیار شبیه به هم اند، اما تفاوت هایی میان این مدل خودروها وجود دارند؛ برای مثال، برخی از این خودروها سقف پارچه ای دارند و یا سافت تاپ (Soft Top) اند و برخی دیگر سقف فلزی ای دارند که همجنس بدنه است و به آن ها هارد تاپ (Hard Top) می گویند.
خودروهایی مانند بنز SL، ب ام و سری ۳ و ۴، لکسوس IS و… نیز از معروف ترین خودروهای کابریولت و کانورتیبل موجود در بازار ایران هستند.
ایمنی سرنشینان خودروهای رودستر، کابریولت و کانورتیبل چگونه تأمین می شود؟
۱- Roll Over Protection
این مدل خودروها در زمان هایی که سقفشان باز شده است از لایه محافظ بالای سر برخوردار نیستند، به همین دلیل نیاز است در آن ها از سیستم ایمنی مناسبی برای محافظت از جان سرنشینان استفاده شود. این سیستم ایمنی Roll Over Protection نام دارد که با استفاده از مکانیزمی خاص در زمان بروز حادثه فعال می شود و از جان سرنشینان خودرو محافظت می کند. عملکرد این سیستم به حدی سریع است که توانست در تست ها خوب عمل کند و به همین دلیل از سیستم Roll Over Protection در بسیاری از خودروها استفاده می شود.
۲- طراحی خودروها به صورت تارگا (Targa)
برای طراحی خودروهایی که هم قابلیت بدون سقف شدن را داشته باشند و هم ایمنی سرنشینان را تأمین کنند از یک طرح خاصی استفاده می شود که به تارگا معروف است. در خودروهای کانورتیبل یا رودستر برای زمان هایی که سقف خودرو جمع شده است پنجره و قابی وجود ندارد تا از سرنشینان عقب محافظت کند به همین دلیل خودروهایی طراحی شدند که در آن ها از یک بخشی استفاده شده است که در همه حالت های خودرو ثابت است و از سرنشینان عقب محافظت می کنند. در خودروهایی که طراحی تارگا دارند، باز کردن سقف خودرو اکثراً به صورت دستی صورت می گیرد و بخش جداشونده، دوتکه ای است.
منبع: اسب بخار