صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در برخی نما‌ها شاهد تقلید هستیم؛ تقلیدی که کامل هم نیست و مردم را دچار آشفتگی بصری در معماری کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در برخی نما‌ها شاهد تقلید هستیم؛ تقلیدی که کامل هم نیست و مردم را دچار آشفتگی بصری در معماری کرده است و مبتنی بر هویت فرهنگی و تعلقات تاریخی و تمدنی ما نیست. باید نما و معماری را به جایگاه واقعی اش برسانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، مهدی ناصحی در نشست «نقاب بر شهر» که با موضوع واکاوی ریشه‌ها و پیامد‌های معماری کلاسیک در سیما و منظر شهری مشهد، به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر برگزار شد، افزود: معماران و فعالان این حوزه باید به کمک بیایند و وضعیت را سامان دهند.

زیرا شورای اسلامی شهر فقط قانون گذار است. نگاه به این حوزه باید نگاه اصولی و دارای جهت درست باشد. سازوکار معماری را باید به سمت ارتقای مزیت‌های نسبی پیش ببریم تا از این طریق بتوانیم تمدن ساز باشیم.

وی افزود: امیدواریم با مدیریت صحیح در راستای تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی گام برداریم و اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) را به رویه‌های جریان ساز و تمدن ساز تبدیل کنیم. ناصحی ادامه داد: اصولا در معماری ایرانی و اسلامی هیچ المان بدون کارکردی نداریم و برای هر اثر معماری یک یا چندین کاربرد ویژه تعریف شده است.

ضوابط معماری و شهرسازی؛ فرصتی برای بروز و ظهور هنر اصیل

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز در این مراسم گفت: اگر در بحث معماری و نما، ضابطه سلبی پیشگیرانه نداشته باشیم، تخلف و انحراف را شاهد خواهیم بود و هنر اصیل هم بروز و ظهور پیدا نمی‌کند.

ایمان فرهمندی با اشاره به نقش‌های مختلفی که آثار معماری و بنا‌های ایرانی در گذشته داشته اند، اظهار کرد: شکل و شمایل و اجزای بنا‌های قدیمی مانند طاق و... شاید اقتضائات زمان بوده است تا سازه از نظر ایمنی و پایداری وضعیتی مناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه نبود ضابطه در بحث معماری، مجال مناسبی برای فرصت طلبان فراهم می‌آورد، افزود: برای ذائقه سازی، دوری از شلختگی و اتفاقات ناشایست باید ضوابط حداقلی داشته باشیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.