اخبـــار

کلائی، شهردار مشهد خبر داد
گشایش مرحله نخست پردیس تئاتر در بهار 1400
ــ ــ ـــ

شهرآرا: آذرِ سال گذشته بود که عملیات ساخت نخستین پردیس تئاتر شهر در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی آغاز شد. از همان زمان، پروژه پردیس تئاتر شهر در بوستان وفا، حدفاصل بولوارهای پیروزی و شهید فکوری در حال ساخت است.
روز گذشته، محمدرضا کلائى، شهردار مشهد درباره روند ساخت پروژه فرهنگی‌هنری مشهد توضیحاتی در اینستاگرامش منتشر کرد. او درباره اقدامات سازمان عمران نوشت: «ساعت ۵:۳۰ امروز و بعد از تلاش ۱۸ساعته همکاران عزیزم در سازمان عمران، بتن‌ریزی فونداسیون و دیوارها انجام شد تا یک اقدام مهم و اساسی دیگر در مسیر ایجادِ این پروژه مدرن در شهر مشهد صورت بگیرد و رکوردشکنی بتن‌ریزی برای پروژه تئاتر شهر مشهد اتفاق بیفتد.»
کلائی با اشاره به مشکلات پُرشمار پروژه پردیس تئاتر شهر ادامه داد: «کلنگ‌زنی این پروژه باعث شده بود تا به لحاظ زمان‌بندی اولیه دچار مشکلاتی باشیم، اما خوشبختانه در حال حاضر، پروژه به صورت شبانه‌روزی در شرایط مطلوبی پیش می‌رود.»
شهردار مشهد با برشمردن امکانات پروژه در حال ساخت، نوشت: «نگاه ما در این پروژه، برای ایجاد یک سالن بزرگ دارای ماشینری پیشرفته با گنجایش 700تماشاگر در کنار سه بلک‌باکس برای اجرای تئاترهای هم‌زمان و همچنین فضاهای آموزش و تمرین تئاتر است. اهالی فن که بدون شک می‌دانند، اما برای اطلاع عموم عرض می‌کنم که بلک‌باکس‌ها، سالن اجرای نمایش مکعب شکل هستند که در آن مواردی مثل صحنه، نورپردازی، محل قرارگیری تماشاگران و ... قابل حرکت و پرتابل هستند.»کلائی در پایان به زمان بهره‌برداری فاز نخست اشاره و بیان کرد: «به امید خدا تا سال آینده که بتوانیم چند فاز از پروژه را به بهره‌برداری برسانیم، توضیحات بیشتری درباره پردیس تئاتر شهر خدمت همشهریان خوبم خواهم گفت. امیدوارم در مسیر پیش‌روی، مشکلات جدید پیش نیاید و بتوانیم فاز نخست را در بهار 1400 تقدیم شما مردم نازنین کنیم.»


بهار کتاب در فصل پاییز
ــ ــ ـــ
شهرآرا: انتظار کتاب‌خوان‌های مشهدی امسال هم برای خرید تخفیف‌دار فصلی کتاب به سر خواهد رسید و طرح «پاییزه کتاب۹۹» از ۵آبان‌ماه آغاز می شود. به‌این‌ترتیب کتاب‌فروشی‌های متقاضی می‌توانند از دوشنبه همین هفته ۵آبان تا پنجشنبه ۱۵آبان‌ با مراجعه به سامانه اینترنتی tarh.ketab.ir برای ثبت‌نام در طرح پاییزه کتاب۱۳۹۹ اقدام کنند.روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرده که سقف خرید برای هر خریدار در طرح پاییزه کتاب۹۹، با افزایش ۲۵درصدی از ۱۵۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان رسیده است و خریداران می‌توانند از ۲۰درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۲۰۰هزار تومان در این طرح بهره‌مند شوند.
کتاب‌فروشی‌های عضو طرح‌های قبلی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برای تأیید شرکت در طرح پاییزه کتاب۹۹ به ثبت‌نام دوباره نیاز ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود شرایط شرکت در طرح را تأیید و اطلاعات خود را بازنگری و ویرایش کنند.
حدود 3ماه است که از اجرای طرح تابستانه کتاب می‌گذرد و بعضی کتاب‌فروشی‌های مشهدی به‌دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این طرح شرکت نکرده بودند. البته کتاب‌فروشی‌های شرکت‌کننده در طرح تابستانه نیز از مقدار اعطای اعتبار به هر کتاب‌فروشی رضایت نداشتند.


فروش 10میلیون دلاری نسخه ای نادر از نمایشنامه های شکسپیر
ــ ــ ـــ

یک نسخه قدیمی از مجموعه نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی 10میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک به فروش رسید. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و به نقل از روزنامه فیگارو- نسخه نادر از اولین مجموعه نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر به قیمت 10 میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک به فروش رسید که در نوع خود رکوردی برای گران‌ترین اثر ادبی به فروش رسیده بدین صورت است.این مجموعه نمایشنامه یکی از 6 نسخه‌ موجود در دست یک مجموعه‌دار خصوصی است و قیمت تقریبی آن بین 4 تا 6 میلیون دلار تخمین زده شده که در نهایت خریدار با پیشنهاد بیش از دوبرابر قیمت آن را از آن خود کرده است.این مجموعه که مربوط به سال 1623 یعنی 7 سال پس از مرگ ویلیام شکسپیر است،‌ حاصل کار دو دوست نمایشنامه‌نویس انگلیسی، جان همینگز و  هنری کاندل در جمع‌آوری و انتشار 36 نمایشنامه از مهم‌ترین آثار شکسپیر بوده است. ماه گذشته نیز یک نسخه نادر از آخرین نمایشنامه شکسپیر با عنوان «دو خویشاوند نجیب» در اسپانیا پیدا شد. این نمایشنامه که نوشته مشترک ویلیام شکسپیر و جان فلجر در سال 1613 بوده و تاریخ چاپ ۱۶۳۴ را بر خود دارد به طور اتفاقی از سوی محققی در حین تحقیق یافته شده است.ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نامه‌نویس انگلیسی بود که بسیاری او را پدر نمایشنامه‌نویسی انگلستان می‌دانند. نمایشنامه‌های او در سه دسته تراژدی، کمدی و تاریخی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین آثار او عبارت هستند از «اتللو» ، «مکبث»، «شاه لیر»، «هیاهوی بسیار برای هیچ» و «رویای نیمه شب تابستان».

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->