صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلشهر در آستانه نوروز + عکس

  • کد خبر: ۱۰۲۷۷۰
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
گلشهر بزرگترین محله مهاجرنشین ایران است، بیش از چهار دهه است که جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی را در خود جای داده است. فارسی زبانان افغانستانی ساکن گلشهر همه ساله آمدن نوروز را جشن می‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گلشهر محله‌ای در شرق شهر مشهد است که جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی نزدیک به ۴دهه است در آن زندگی می‌کنند.

این محله در قدیم روستایی به‌نام «گلشن» بوده که به‌مرور زمان زمین‌‌های کشاورزی آن به منازل مسکونی اجاری تبدیل و قسمتی از شهر مشهد شده است. این منطقه از اوایل انقلاب تاکنون محل زندگی بسیاری از مهاجران افغانستانی بوده‌ است.

چند سالی است که در تقسیمات شهرداری مشهد گلشهر در منطقه۵ شهرداری قرار گرفته و به‌ شهید آوینی تغییر نام داده است.


بیشتر ببینید: عکس‌هایی از گلشهر در آستانه نوروز


گلشهر بزرگ‌ترین محله مهاجرنشین ایران است، مهاجرانی که بیش از ۴دهه است در آن زندگی می‌کنند و روابط خوبی با همسایه‌های ایرانی خود دارند.

تمرکز حضور مهاجران در این سال‌ها باعث شده است بسیاری از نخبگان و چهره‌های مهاجران افغانستانی که این روزها در افغانستان و دیگر کشورهای جهان حضور دارند، روزگاری در مشهد زندگی کرده باشند.

همچنین بسیاری از تشکل‌های فرهنگی و مذهبی مهاجران افغانستانی در همین محله شکل گرفت و به جمعیت مهاجران دیگر خدمات ارائه می‌کرد.

در سال‌های گذشته و با تأسیس رستوران‌هایی که غذای افغانستانی طبخ می‌کنند، این محله در میان مردم مشهد و زائرانی که برای زیارت به این شهر می‌آیند، شهرت پیدا کرده است و روزانه مردم برای خوردن «قابلی» به محله گلشهر می‌روند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.