منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

طرز تهیه قابلی پلو غذای محبوب افغانستانی‌ها + جزئیات

  • کد خبر: ۱۰۹۰۵۹
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
  • ۱
طرز تهیه قابلی پلو غذای محبوب افغانستانی‌ها + جزئیات
قابلی پلو که به پلو افغانستانی‌ها نیز معروف است، یکی از غذا‌های محبوب در کشور افغانستان است. این غذا در مشهد هم طرفداران زیادی دارد و چند رستوران در محله گلشهر مشهد هر روز این غذا را تهیه و برای مشتریان خود سرو می‌کنند.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ در تهیه قابلی پلو از برنج باریک، گوشت گوسفند، هویج، کشمش و خلال پسته و بادام استفاده می‌شود.

اگر به غذا‌های شیرین علاقمند هستید، حتما از خوردن این غذا لذت خواهید برد.

مواد لازم برای پخت قابلی پلو

گوشت گوسفندی یا ران مرغ ۳۰۰ گرم

هویج ۲ عدد

پیاز ۲ عدد

برنج ۲ پیمانه

شکر ۱/۲ پیمانه

خلال پسته و بادام ۲ قاشق غذاخوری

ادویه مخصوص ۳ قاشق غذا خوری

روغن به میزان لازم

زعفران دم شده به میزان لازم

نمک، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

کشمش به میزان لازم

طرز تهیه قابلی پلو افغانستانی با گوشت یا مرغ

مرحله اول

پیاز‌ها را خلالی برش می‌دهیم. کشمش را پاک کرده و می‌شوییم. هویج‌ها را پوست کنده و خلالی برش می‌دهیم. گوشت را هم به قطعات خورشتی خرد می‌کنیم.

مرحله دوم: پخت گوشت

ابتدا نیمی از پیاز‌های خرد شده را داخل قابلمه مناسبی ریخته و به همراه روغن خوب تفت می‌دهیم، زمانی که پیاز خوب طلایی شد. کمی فلفل و زرد چوبه و در نهایت گوشت را هم به پیاز می‌افزاییم و خوب تفت می‌دهیم. حالا مقدار آب جوشیده به گوشت می‌افزاییم و اجازه می‌دهیم تا گوشت کاملا پخته شود.

مرحله سوم: کارامل کردن شکر

برای این کار شکر را داخل تابه مناسبی بریزید و اجازه دهید تا با حرارت کم کاملا ذوب شود این کار در زمان طولانی و حرارت کم میسر است.

مرحله چهارم: آماده سازی مواد آجیلی

ابتدا یک عدد پیاز باقی مانده را خوب تفت می‌دهیم تا طلایی شود، هویج خلالی را هم افزوده و خوب تفت می‌دهیم تا نرم شود. در انتها کشمش و خلال پسته، بادام را هم می‌افزاییم و با باقی مواد خوب مخلوط کرده و از روی حرارت بر می‌داریم.

مرحله پنجم: دم گذاشتن کابلی پلو

برنج را آبکش می‌کنیم، حالا شکر کاراملی شده را ته قابلمه مخصوص دم شدن برنج می‌ریزیم. بعد از آن یک لایه برنج روی کارامل ریخته و خوب صاف می‌کنیم و از ادویه پلویی یک لایه روی برنج می‌ریزیم.

مرحله ششم: افزودن گوشت

حالا تکه‌های گوشت پخته شده را روی برنج می‌چینیم و روی گوشت را با نیمی از مواد آجیلی پر می‌کنیم، بعد باقی مانده برنج را روی این مواد می‌ریزیم و یک لایه ادویه پلویی دیگر هم روی برنج می‌ریزیم.

مرحله هفتم: دم گذاشتن قابلی پلو

مقداری از آب گوشت و زعفران روی برنج می‌ریزیم و برنج را به مدت ۵۰ دقیقه دم می‌گذاریم.

مرحله هشتم: سرو قابلی پلو

قابلی پلو مجلسی را در ظرف زیبایی ریخته و با مواد آجیلی باقی مانده خوب تزئین و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

ادویه مخصوص کابلی پلو افغانستانی

ادویه این غذا را با فرمول زیر تهیه کنید: پودر زیره، پودر میخک، پودر جز هندی، پودر هل و دارچین به میزان مساوی مخلوط کنید و در این غذا از آن استفاده کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی طه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
0
واقعا عالیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->