ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان
سرخط خبرها

دکتر پاپلی یزدی: دو ملت ایران و افغانستان همیشه به هم لبخند زده‌اند

  • کد خبر: ۹۷۵۵۷
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹
دکتر پاپلی یزدی: دو ملت ایران و افغانستان همیشه به هم لبخند زده‌اند
«دکتر محمد حسین پاپلی یزدی» استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دو ملت ایران و افغانستان همیشه به هم لبخند زده‌اند گفت: آینده دو ملت و آینده منطقه به مهمان نوازی اکنون مربوط است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ «دکتر محمد حسین پاپلی یزدی» از اساتید صاحب نام خراسان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد در «شب هرات» که به همت مجله بخارا و به میزبانی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه من امروز را یک روز تاریخ ساز می‌دانم، چون شاهد پیوند فرهنگ و اقتصاد هستیم، گفت: من نمیدانم چرا از بچگی با افغانستان یک پیوندی داشتم، شاید برای اینکه در یزد و در همسایگی ما چند نفر افغانستانی بودند. به همین خاطر اوایل انقلاب که به همراه دکتر یاحقی در بنیاد پژوهش های اسلامی کار می کردم، به این مسئله پرداختیم، و بسیاری از فرهیختگان افغانستانی را جذب کردیم.

گلشهر به همه دنیا آدم فرستاده است

وی ادامه داد: ۳۵ سال پیش یک بچه‌ای در گلشهر مشهد شاگرد نانوا بود، در ده سالگی به تشویق عده‌ای به مدرسه رفت. در افغانستان وزیر شد، امروز در مشهد است و یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ است و باعث اشتغال صد‌ها نفر شده است. در همین ۳۵ سال پیش صد‌ها نفر از گلشهر بلند شدند که الان پزشک هستند، مهندس هستند، سیاست مدار هستند. من دارم کتابی تهیه می‌کنم و از دوستان افغانستانی کمک می‌خواهم، «گلشهر قلب جهان»، از همین گلشهر تقریبا ما به همه دنیا آدم فرستادیم و در کانادا شهردار داریم.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: من اگر امروز به بچه افغانستانی کمک می‌کنم، درست است که او امروز به نان و به من محتاج است، اما در آینده وزیر، سیاست مدار و فردی تاثیرگذار خواهد بود. نگاه ما باید اینطور باشد، این یک کمک نیست، این ساخت روابط بین المللی بین ملت‌ها است. ما با دولت‌ها کار نداریم.

نویسنده کتاب «شازده حمام» ادامه داد: ما اکنون ۲۵۵ دانش آموز افغانستانی داریم که آن‌ها را بورسیه کردیم، و در هفت مدرسه خودگردان تحت نظارت داریم. آنها، چون کاغذ (مدارک اقامتی) ندارند، نمی‌توانند در مدارس دولتی ثبت نام کنند. من از تاجران افغانستانی و ایرانی خواهش می‌کنم که به گلشهر و جاده سیمان بیایند و این مدارس خودگردان را بببیند. از این ۲۵۵ نفر بورسیه ما نزدیک به ۸۰ نفر را در خیابان پیدا کردیم و به مدرسه فرستادیم.

دکتر پاپلی یزدی: دو ملت ایران و افغانستان همیشه به هم لبخند زده‌اند

آینده دو ملت و آینده منطقه به مهمان نوازی اکنون مربوط است

وی تاکید کرد: بسیاری از این‌ها در کشور خود شرایط خوبی دارند، اما امروز بنا به دلایلی آمده‌اند اینجا، ممکن است بازگردند. ما می‌خواهیم آینده را بسازیم. ما داریم با کمک دوستان‌مان آینده روابط را می‌سازیم. اگر آقای دکتر متولی حقیقی می‌فرمایند که مشهد همیشه به هرات لبخند زده، ملت ایران همیشه به ملت افغانستان لبخند زده است و برعکس آن. ملت افغانستان و تاجیکستان به ملت ما لبخند زده است. ما نه تنها لبخند میزنیم که دست آن‌ها را می‌فشاریم. تاجران افغانستان در اینجا منشا خیر هستند. من از دولت استدعا می‌کنم که تکلیف پزشک‌ها مشخص بشود، در کجای دنیا ۷۰ پزشک متخصص می‌آیند، و هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نیست. ما افتخار می‌کنیم که امسال دکتر عبدالغفور آرزو اینجا هستند، اما هنوز تکلیف اقامت آن‌ها معلوم نیست. آینده دو ملت و آینده منطقه به مهمان نوازی اکنون مربوط است. آینده را با بچه‌های دبستانی می‌توانیم بسازیم.

*در این مراسم همچنین یوسف متولی حقیقی، منیژه بهره، محمدداوود منیر، علی‌رضا قیامتی و خلیل‌الله افضلی درباره اهمیت هرات و نقش زنان در جایگاه هرات سخنرانی کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->