صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی مشهد این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان افغانستانی با عنوان «هراتِ جان» است، نمایشگاهی که با استقبال هنر دوستان مشهدی روبرو شده است.

یاسمین پروانی | شهرآرانیوز؛ نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های برجای مانده از دوران باستان و یکی از آیین‌های برجسته در جفرافیای فرهنگی زبان فارسی است. فرصتی که طبیعت در اختیار فارسی‌زبانان جهان و دوست داران طبیعت در نقاط مختلف دنیا قرار داده تا همگرایی را جشن بگیرند.

در این میان ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور دوست، برادر و همزبان در طول سالیان دراز تلاش کرده‌اند تا با تکیه بر نوروز و میراث کهن زبان فارسی بهار طبیعت را جشن بگیرند و همگام با زمین خود را برای سالی نو آماده کنند.

قصه مشهد و هرات اما با دیگر شهرهای حوزه جغرافیایی زبان فارسی متفاوت است، این دو شهر در طول قرن‌های متمادی همچون در خواهر تنی در کنار یکدیگر و هم گام باهم در جهت اعتلای ارزش‌ها کوشیده‌اند.


اینجا ببینید: گزارش تصویری نمایشگاه هنرمندان هراتی در مشهد


آغوش باز مشهد به روی هنرمندان هراتی

این روزها هم طبیعت جامه نو به تن کرده، مشهد با آغوشی باز و مهربان میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمندان هراتی با عنوان «هراتِ جان» است.

برپایی این نمایشگاه در شهر مشهد آن هم در ایام نوروز فرصتی را فراهم کرده تا زائران و مجاوران حریم رضوی بتوانند با تبحر و هنر والای هنرمندان افغانستانی در زمینه مینیاتور، نقاشی و تهذیب آشنا شوند و فرصتی برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دو کشور فراهم شود.

۲۰هنرمند هراتی به مشهد آمدند | استقبال از نمایشگاه بی‌نظیر بود

وحیدالله سلطانی؛ رییس هیئت اعزامی و تیم فرهنگی هرات در این نمایشگاه در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۰نفر از هنرمندان هراتی آثار خود را برای نمایش به مشهد آورده‌اند گفت: در این نمایشگاه آثاری مثل صنایع پوست و چرم، زیور آلات سنگی، هنر مینیاتور، نقاشی، خوشنویسی و هنر تهذیب برای بازدید هنردوستان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه ایجاد ارتباط بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی و همچنین ایجاد ارتباط بین آثار هنری فاخر افغانستان با مخاطبان هنردوست ایرانی است.

این هنرمند هراتی افزود: خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه دور از تصور ما بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده میزبان هنرمندان ایرانی در هرات باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من دلیل استقبال بازدیدکنندگان ایرانی از صنایع دستی افغانستان در این نمایشگاه ریشه مشترک ما با برادران و خواهران ایرانی ما است، این دو کشور بیشتر از هر همسایه دیگری به هم نزدیک هستند، ما زبان، تاریخ، فرهنگ و دین مشترک داریم و همه این‌ها باعث نزدیکی بیش از پیش ما و ایرانی‌ها به یکدیگر است.

سلطانی علاقه‌مندی مردم ایران و آشنایی آنها با آثار هنری و تاریخی همسایه شرقی‌شان از نتایج اثربخش این نمایشگاه دانست و گفت: زمانی که بازدید کنندگان در این نمایشگاه صنایع دستی و هنری، نمایش‌های زنده هنرمندان هراتی و عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری هرات را دیدند، شیفته شدند و از علاقه‌شان برای سفر به هرات گفتند و این اتفاق مبارکی است.

این هنرمند هراتی درباره ضرورت برپایی این نمایشگاه در مشهد گفت: ایران و افغانستان مشترکات و تعلقات تاریخی بسیاری با یکدیگر دارند و برپایی این نمایشگاه کمک کرد این تعلقات تازه شوند و فرصتی برای توسعه فعالیت های فرهنگی فراهم شود.

نمایشگاه هراتِ جان تا روز هفتم فروردین آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است. شایان ذکر است، این اولین نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری هرات در مشهد است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.