تصمیم جدید آموزش و پرورش درباره تحصیل دانش‌آموزان اتباع دارای برگه سرشماری در مدارس تهران اقرار وزیر بهداشت پاکستان به پیشی گرفتن افغانستان در مبارزه با فلج اطفال در یکسال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع از مرز دوغارون به افغانستان صادر شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: ممکن است جایگزینی برای نیروی کار اتباع خارجی نداشته باشیم نتیجه مثبت سیاست جدید دولت برای بازگرداندن اتباع غیرمجاز به کشورشان مقامات عالی رتبه روسیه با نمایندگان طالبان دیدار می‌کنند رتبه نخست طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به سرمایه‌گذاران افغانستانی رسید قیمت افغانی به تومان و دلار (یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴) گفت‌وگوی وزرای خارجه طالبان و پاکستان درباره وضعیت مهاجران افغانستانی وزیر خارجه پاکستان در رأس هیئتی بلندپایه، وارد کابل شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) مرتضایی در واکنش به تصمیم هیئت‌رئیسه فوتسال: ملی‌پوشان فوتسال افغانستان از لیگ‌های فرانسه، اسپانیا و تایلند پیشنهاد دارند قیمت افغانی به تومان و دلار (شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) موافقت دادگاه عالی روسیه با تعلیق طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور پخش تصویر موجودات زنده در رسانه‌های «قندوز» از سوی طالبان ممنوع شد فعالیت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در افغانستان متوقف شده است سنگ بزرگ هیئت‌رئیسه سازمان لیگ فوتسال ایران بر سر راه بازیکنان افغانستانی | هر تیم لیگ‌برتری، فقط یک بازیکن قیمت افغانی به تومان و دلار (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: اخذ مالیات از اتباع خارجی یک اقدام مثبت است کابل و تهران همکاری‌های خود را در زمینه استخراج معادن افغانستان افزایش می‌دهند سفارت ایران در کابل از تداوم همکاری با افغانستان در زمینه مین‌روبی خبرداد کودکان افغانستانی قربانی توقف کمک‌های آمریکا
سرخط خبرها

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

  • کد خبر: ۱۰۲۳۲۹
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
  • ۱
شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس
تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد. همه ساله با آمدن زمستان این مسیر استراتژیک به دلیل ارتفاع بالا پر از برف و عبور و مرور در آن دشوار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد.

کار ساخت این تونل در سال ۱۳۳۷خورشیدی آغاز و پس از ۶ سال در سال ۱۳۴۳خورشیدی پایان یافت.

این پروژه در زمان صدارت داوود خان با همکاری دولت وقت شوروی آغاز شد. ارتفاع این تونل ۵ متر و دارای عرض ۶ متر می‌باشد. بیشتر کار این پروژه توسط نیرو‌های ارتش افغانستان در زمان «دکروال محمد نسیم‌خان» انجام شده‌ است.

هزینهٔ احداث این تونل ۶۳۶ میلیون دلار آمریکا بوده‌ است. این تونل فاصلهٔ میان شمال و جنوب افغانستان را ۱۱۰ کیلومتر کوتاه‌تر کرده‌ است و در واقع این تونل شمال افغانستان را به جنوب افغانستان متصل می‌کند. قبل از احداث این تونل وسیلهٔ تجارت و انتقالات از میان کو‌های پر برف هندوکش صورت می‌گرفت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

تاریخچه جاده سالنگ

در زمان‌های قدیم مردم از شمال به جنوب افغانستان از طریق پنج راه سخت گذر سفر می‌کردند. این راه‌ها عبارت بودند از شاهراه میان بادغیس و هرات، از راه مرغاب و کونل نخوتک، شاهراه دوم میان بامیان و مزارشریف، جادهٔ سوم خنجان به شمالی جادهٔ چهارم میان بدخشان و پنجشیر و جادهٔ پنجم میان بدخشان و نورستان بود.

هم‌اکنون دو شاهراه آن یعنی هرات بادغیس و سالنگ‌ها ساخته شد و باقی همچنان خاکی است.

فکر اتصال شمال به جنوب افغانستان از طریق شاهراه پخته (آسفالت) پس از سلطنت امیر شیرعلی‌خان پیدا شد.

شاهان افغان به منظور دفاع و پیشرفت وطن مجبور شدند تا از تولیدات صنعتی مدرن روسیه استفاده کنند و ساخت یک شاهراه پخته و اساسی ضرورت داشت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۸ خورشیدی «امیر حبیب‌اله خان» خواست تا از راه شبر سالنگ شمالی را با سالنگ جنوبی وصل کند. کار این ساخت این جاده ۴۰٬۰۰۰ طلا اشرفی و نقرهٔ نیکولای هزینه داشت.

ساخت این جاده توسط ارتش افغانستان به فرماندهی «مهندس برگیت عبدالغیاث» پایان یافت.

این جاده توانست تا حدودی مشکلات دولت و مردم را حل کند؛ ولی سه مشکل را باخود داشت؛ یکی قیرریزی (آسفالت) نشده بود، دوم فواصل زیادی را در برمی‌گرفت و سوم اینکه در زمستان بیشتر وقت‌ها شاهراه به دلیل برف باری مسدود می‌شد. به همین دلیل این جاده نتوانست، پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

تا آنکه دولت افغانستان با همکاری دولت اتحاد شوروی سابق سرک سالنگ‌ها را طوری اساسی اعمار نمود. این جاده در خود تونلی به فاصلهٔ ۲٫۷ کیلومتری دارد. تونل سالنگ در مراحل اول ظرفیت انتقال ۶۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز داشت.

در سال‌های ۱۳۵۲خ ظرفیت تونل با نصب ماشین‌های هواکشی ظرفیت ۲٬۰۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز دریافت نمود. تونل سالنگ تا سال ۱۹۹۳میلادی طور عادی به‌روی حمل‌ونقل باز بود.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال ۱۳۷۲خورشیدی جنگ سختی میان «عبدالرشید دوستم» و «احمدشاه مسعود» درگرفت. مسعود و قومندان بصیر سالنگی به‌منظور جلوگیری از ورود نیرو‌های جنرال دوستم جاده را تا فاصله‌های چندین کیلومتر تخریب نمود.

این جاده پس از انفجار به یک حوض پر آب بزرگ طبیعی تبدیل شد، در سال ۱۹۹۸میلادی به منظور جلوگیری از ورود طالبان قسمت دهانهٔ این تونل توسط نیرو‌های جمعیت اسلامی منفجر شد.

کار احیای دوبارهٔ این تونل پس از سال ۲۰۰۲میلادی با همکاری بانک جهانی آغاز شد. چون تونل در یک ارتفاع نهایی رشته‌کوه هندوکش قرار دارد. همه ساله توسط ریزش بهمن مسدود شده و تلفات انسانی را به‌بار می‌آورد. سرمای هوا در این محل در زمستان تا منفی ۲۵-۳۰ درجهٔ سانتی گراد می‌رسد.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

عکس‌: بصیراحمد صالحی | متن: رسانه‌های داخلی افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
0
این جا سالنگ نیست مربوط ولایت ننگرهار میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->