وزارت خارجه طالبان: وضعیت کودک افغانستانی در مسکو پایدار است حریفان تیم ملی فوتسال افغانستان در مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شد سید روح‌الله موسوی، ملی‌پوش موی‌تای افغانستان قهرمان آسیا شد سازمان ملل: حمله اسرائیل به ایران بحران افغانستان را عمیق‌تر کرده است سفیر ایران در روسیه: کودک آسیب‌دیده در فرودگاه روسیه ظاهراً افغانستانی بوده است قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۴) گزارش تصویری | تشییع پیکر شهید افغانستانی حملات اخیر اسرائیل به تهران طالبان: نباید اجازه تجدید جنگ‌افروزی به اسرائیل داده شود وزارت خارجه طالبان: نقض حاکمیت ملی ایران «غیرقابل پذیرش» است گفت‌وگوی سفیر ایران در کابل با وزیر خارجه طالبان برای انتقال حجاج ایرانی شاعران افغانستانی با کلمه در کنار ایران ایستاده‌اند حامد کرزی، طالبان و چهره‌های شناخته شده افغانستان حمله اسرائیل به ایران را محکوم کردند شعر شاعر افغانستانی در رثای شهدای حمله رژیم صهیونیستی | سلامی را گرفتی، آرزوی او شهادت بود شگفتی در هفته سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان | نتیجه دیدار نورزاد نمیروز و اتحاد هرات + فیلم ادامه بازی‌های چهارمین دوره لیگ برتر فوتسال افغانستان | خانه تکانی اتحاد هرات + نتایج تیم فوتسال اتحاد هرات سرمربی و بازیکنان ایرانی خود را اخراج کرد قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) پیروزی پرگل تیم صداقت مقابل ظاهر اسد در دربی لیگ برتر فوتسال افغانستان (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) انتقاد عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ارسال هفته‌ای ۴۰ میلیون دلار برای طالبان معاون سازمان بهزیستی: برخلاف تصور رایج درباره کودکان کار، اکثر آن‌ها ایرانی‌ هستند وزارت خارجه ایالات متحده: دارندگان ویزای «اس‌آی‌وی» از ممنوعیت ورود به آمریکا معاف هستند
سرخط خبرها

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

  • کد خبر: ۱۰۲۳۲۹
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
  • ۱
شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس
تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد. همه ساله با آمدن زمستان این مسیر استراتژیک به دلیل ارتفاع بالا پر از برف و عبور و مرور در آن دشوار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد.

کار ساخت این تونل در سال ۱۳۳۷خورشیدی آغاز و پس از ۶ سال در سال ۱۳۴۳خورشیدی پایان یافت.

این پروژه در زمان صدارت داوود خان با همکاری دولت وقت شوروی آغاز شد. ارتفاع این تونل ۵ متر و دارای عرض ۶ متر می‌باشد. بیشتر کار این پروژه توسط نیرو‌های ارتش افغانستان در زمان «دکروال محمد نسیم‌خان» انجام شده‌ است.

هزینهٔ احداث این تونل ۶۳۶ میلیون دلار آمریکا بوده‌ است. این تونل فاصلهٔ میان شمال و جنوب افغانستان را ۱۱۰ کیلومتر کوتاه‌تر کرده‌ است و در واقع این تونل شمال افغانستان را به جنوب افغانستان متصل می‌کند. قبل از احداث این تونل وسیلهٔ تجارت و انتقالات از میان کو‌های پر برف هندوکش صورت می‌گرفت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

تاریخچه جاده سالنگ

در زمان‌های قدیم مردم از شمال به جنوب افغانستان از طریق پنج راه سخت گذر سفر می‌کردند. این راه‌ها عبارت بودند از شاهراه میان بادغیس و هرات، از راه مرغاب و کونل نخوتک، شاهراه دوم میان بامیان و مزارشریف، جادهٔ سوم خنجان به شمالی جادهٔ چهارم میان بدخشان و پنجشیر و جادهٔ پنجم میان بدخشان و نورستان بود.

هم‌اکنون دو شاهراه آن یعنی هرات بادغیس و سالنگ‌ها ساخته شد و باقی همچنان خاکی است.

فکر اتصال شمال به جنوب افغانستان از طریق شاهراه پخته (آسفالت) پس از سلطنت امیر شیرعلی‌خان پیدا شد.

شاهان افغان به منظور دفاع و پیشرفت وطن مجبور شدند تا از تولیدات صنعتی مدرن روسیه استفاده کنند و ساخت یک شاهراه پخته و اساسی ضرورت داشت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۸ خورشیدی «امیر حبیب‌اله خان» خواست تا از راه شبر سالنگ شمالی را با سالنگ جنوبی وصل کند. کار این ساخت این جاده ۴۰٬۰۰۰ طلا اشرفی و نقرهٔ نیکولای هزینه داشت.

ساخت این جاده توسط ارتش افغانستان به فرماندهی «مهندس برگیت عبدالغیاث» پایان یافت.

این جاده توانست تا حدودی مشکلات دولت و مردم را حل کند؛ ولی سه مشکل را باخود داشت؛ یکی قیرریزی (آسفالت) نشده بود، دوم فواصل زیادی را در برمی‌گرفت و سوم اینکه در زمستان بیشتر وقت‌ها شاهراه به دلیل برف باری مسدود می‌شد. به همین دلیل این جاده نتوانست، پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

تا آنکه دولت افغانستان با همکاری دولت اتحاد شوروی سابق سرک سالنگ‌ها را طوری اساسی اعمار نمود. این جاده در خود تونلی به فاصلهٔ ۲٫۷ کیلومتری دارد. تونل سالنگ در مراحل اول ظرفیت انتقال ۶۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز داشت.

در سال‌های ۱۳۵۲خ ظرفیت تونل با نصب ماشین‌های هواکشی ظرفیت ۲٬۰۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز دریافت نمود. تونل سالنگ تا سال ۱۹۹۳میلادی طور عادی به‌روی حمل‌ونقل باز بود.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال ۱۳۷۲خورشیدی جنگ سختی میان «عبدالرشید دوستم» و «احمدشاه مسعود» درگرفت. مسعود و قومندان بصیر سالنگی به‌منظور جلوگیری از ورود نیرو‌های جنرال دوستم جاده را تا فاصله‌های چندین کیلومتر تخریب نمود.

این جاده پس از انفجار به یک حوض پر آب بزرگ طبیعی تبدیل شد، در سال ۱۹۹۸میلادی به منظور جلوگیری از ورود طالبان قسمت دهانهٔ این تونل توسط نیرو‌های جمعیت اسلامی منفجر شد.

کار احیای دوبارهٔ این تونل پس از سال ۲۰۰۲میلادی با همکاری بانک جهانی آغاز شد. چون تونل در یک ارتفاع نهایی رشته‌کوه هندوکش قرار دارد. همه ساله توسط ریزش بهمن مسدود شده و تلفات انسانی را به‌بار می‌آورد. سرمای هوا در این محل در زمستان تا منفی ۲۵-۳۰ درجهٔ سانتی گراد می‌رسد.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

عکس‌: بصیراحمد صالحی | متن: رسانه‌های داخلی افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
0
این جا سالنگ نیست مربوط ولایت ننگرهار میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->