صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جایگاه هویت دیجیتال در شهر هوشمند

  • کد خبر: ۱۰۵۴۷۱
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
هویت دیجیتال عبارت‌است از توانایی اثبات هویت یک فرد از طریق یکی از کانال‌های دیجیتال حکومتی است و برای فراگیری خدمات و دسترسی شهروندان به آن‌ها ضروری است.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ دستاورد‌های پروژه‌های موفق در شهر‌های هوشمند را می‌توان در بهینه‌سازی الگو‌های ترافیکی، توقفگاه‌ها، بهینه‌سازی مصرف انرژی، سازه‌های هوشمند و ارتقای خدمات عمومی جست‌وجو کرد. اما تا زمانی که شهروندان در استفاده از این پروژه‌ها همکاری نکنند نمی‌توانند تمام ظرفیت‌های خود را ارائه کنند. بهبود و توسعه خدمات و تجربه شهروندان از آن‌ها برای موفقیت شهر‌های هوشمند حیاتی هستند.

تجربه خاورمیانه نشان می‌دهد که چگونه پروژه‌های شهر هوشمند به موتور محرک جدیدی برای ایجاد تنوع و جذابیت در اقتصاد منطقه فعال شده است. یکی از ابعاد کلیدی ارزیابی موفقیت یا شکست این پروژه‌ها را می‌توان در میزان مشارکت شهروندان بررسی کرد. شهروندان می‌توانند ارزشیابی‌های ارزشمندی را برای بهبود خدمات فعلی و توسعه و عرضه خدمات جدید ارائه دهند؛ بنابراین مقامات شهر‌های هوشمند باید برای آموزش و آگاهی بخشی به شهروندان تلاش کنند. اما این امر چگونه امکان‌پذیر است؟

هویت دیجیتال سرآغاز راه است

شهر‌های هوشمند شانس موفقیت پروژه‌ها و پایداری آن‌ها را می‌توانند با تقویت مشارکت شهروندان به حداکثر برسانند. هویت دیجیتال یکی از نقاط آغاز این مسیر است. هویت دیجیتال عبارت‌است از توانایی اثبات هویت یک فرد از طریق یکی از کانال‌های دیجیتال حکومتی است و برای فراگیری خدمات و دسترسی شهروندان به آن‌ها ضروری است. با افزایش خدمات دیجیتالی حکومت‌ها، هویت دیجیتال قابل اعتماد به هسته اصلی تمامی تراکنش‌های دیجیتال تبدیل می‌شود و امکان دسترسی به خدمات و منابع متنوع را برای شهروندان فراهم می‌سازد. براساس برآورد‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهر‌های هوشمند زندگی می‌کنند و مدیریت راهبردی هویت دیجیتال آن‌ها برای ادامه زندگی ضرور است.

نیازمند رویکرد‌های «داده محور» هستیم

مدیران شهر‌های هوشمند برای تضمین مشارکت و رضایت شهروندان و گردشگران باید تجربه مطلوب و خاطره‌انگیزی در استفاده از خدمات دیجیتال فراهم کنند. یکی از زمینه‌های تحقق این تجربه، استفاده از هویت دیجیتال است. در بستر هویت دیجیتال و ارتباطات میان شهروندان و پروژه‌های مختلف شهر هوشمند، مدیران می‌توانند دیدگاه‌ها و تجربیات شهروندان را پیوسته دریافت و در جهت بهبود آن تلاش کنند.

مشارکت شهروندان تک‌کانال نیست

مدیران شهر‌های هوشمند باید از طریق کانال‌ها و قالب‌های مطلوب شهروندان با آن‌ها ارتباط برقرار کنند: ارتباط بین فردی، تلفنی، استفاده از واقعیت افزوده، شبکه‌های اجتماعی و دیگر ساز و کارها. ارتباط با شهروندان از طریق مطلوب آن‌ها، احتمال برقراری ارتباط مطلوب و سازنده را افزایش می‌دهد. پروژه‌های شهر هوشمند مبتنی بر داده هستند. شهر‌های هوشمند حجم عظیمی از داده‌ها را از طریق سنسور‌های یکپارچه در سطح شهر‌ها و سایر دستگاه‌های ارتباطی جمع‌آوری، بایگانی و در لحظه تحلیل می‌کنند. شهروندان پیامد‌های به کارگیری هوش مصنوعی و ابزار‌های تحلیل داده را در زیست روزمره خود مشاهده خواهند کرد.

هویت دیحیتال؛ محرک موفقیت پروژه‌های هوشمند

هویت دیجیتال می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه بیشتری از پروژه‌های شهر‌های هوشمند را بالفعل کند و شانس موفقیت تحقق تغییرات پایدار را افزایش دهد. حکومت‌های محلی برای موفقیت پروژه‌های شهر‌های هوشمند خود باید شهروندان را درباره مزایای هوشمندسازی آگاه کنند و این امر نیازمند ارتباطات دو سویه از طریق شبکه‌های ایمن دیجیتال است. هویت دیجیتال زمینه تحقق چنین ارتباطی را از مجاری مختلف فراهم می‌کند و شهروندان را مشتاق می‌سازد. هویت دیجیتال، شهروندان را به شهر هوشمند متصل و آن را به اینترنت اشیا و شهروندان تبدیل‌ می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.