آیا گراکی‌پدیای ایلان ماسک یک کپی از ویکی‌پدیاست یا یک ارتقای بزرگ؟ افشای جزئیاتی جدید از باتری و نمایشگر گوشی گلکسی زد فولد ۸ اولین ویدئو از گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ منتشر شد + فیلم راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه ساعت اتمی کشور طی یک سال آینده آمار عجیب OpenAI از تعداد کاربرانی که با ChatGPT درباره خودکشی صحبت می‌کنند فرایند تأیید سن کاربران پلی استور در برخی مناطق آغاز شد پیام‌رسان ایتا از دسترس خارج شد (۵ آبان ۱۴۰۴) دانشمندان: احتمالا قارچ‌ها حافظه کامپیوترهای آینده باشند! تاریخ عرضه ناتینگ فون (3a) لایت مشخص شد + مشخصات و قیمت تصویب آیین‌نامه فضای مجازی خراسان رضوی با تأکید بر چابک‌سازی قوانین و ارتقای سواد دیجیتال دانشمندان روشی کاملاً جدید برای نگهداری مواد غذایی در یخچال اختراع کردند احتمال افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند، بعد از گران‌شدن چیپ‌های حافظه چرا میلیاردر‌های حوزه فناوری در حال ساخت پناهگاه‌های آخرالزمانی هستند؟ چاپلوسی چت‌بات‌ها، تهدیدی برای جوامع انسانی است برگزاری رویداد هوش مصنوعی، کسب‌وکارهای نوین و خلاق در مشهد | تفاهم‌نامه همکاری شهرداری مشهد با انجمن ملی هوش مصنوعی منعقد شد معرفی کفش هوشمند نایکی: تجربه‌ای راحت‌تر در پیاده‌روی و دویدن اخبار جدیدی از زمان عرضه آیفون بدون حاشیه و آیفون فلیپ آیا ناسا ماه‌نشین استارشیپ را از پروژه برگرداندن فضانوردان به ماه کنار می‌گذارد؟ اسپیس‌ایکس چطور با ماهواره‌های استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای موبایل را متحول می‌کند؟ دانشمندان «چشم رباتیکی» ساخته‌اند که به‌صورت خودکار فوکوس می‌کند و به منبع انرژی نیازی ندارد دوچرخه برقی ماژولار آلسو مدل TM-B معرفی شد + عکس
سرخط خبرها

چگونه شهر‌های هوشمند به توسعه سفر کمک می‌کنند؟

  • کد خبر: ۱۲۶۳۰۹
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
چگونه شهر‌های هوشمند به توسعه سفر کمک می‌کنند؟
در حوزه سفر، گردشگری هوشمند به کاربری‌های نوآورانه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای به‌روزرسانی الگو‌های کسب‌وکار و تسهیل میزبانی اشاره دارد که منجر به ایجاد فرصت‌های درآمدزایی جدید نیز می‌شوند.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ شاید پس از دو سال و اندی رکود در حوزه گردشگری و رویداد‌های بین‌المللی، تصور گردهمایی میلیونی انسان‌ها از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در یک شهر با چالش‌هایی همراه باشد. اما به هر شکل، دوران قرنطینه و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در حال پایان است. به‌تدریج رویداد‌های مذهبی مانند حج و راهپیمایی اربعین تا رویداد‌های ورزشی مانند المپیک و جام جهانی فوتبال در حال برگزاری هستند و میلیون‌ها نفر خود را برای حضور در آن‌ها آماده می‌کنند.

در چنین شرایطی نقش استارت‌آپ‌های گردشگری و شهر‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری برجسته به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کووید ۱۹، صنعت گردشگری ۱۰ درصد از GDP اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌داد و اکنون با سرعت گرفتن روند بازگشت به شرایط عادی، تأثیر فناوری‌های ارتباطی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر این حوزه نیز محسوس است.

گردشگری هوشمند چیست؟

صفت «هوشمند» در یک دهه اخیر به هر مفهوم و محصولی از دنیای فناوری از تلفن‌های همراه گرفته تا خطوط تولید کارخانه‌ها اطلاق شده است. در حوزه سفر، گردشگری هوشمند به کاربری‌های نوآورانه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای به‌روزرسانی الگو‌های کسب‌وکار و تسهیل میزبانی اشاره دارد که منجر به ایجاد فرصت‌های درآمدزایی جدید نیز می‌شوند. امروزه کشور‌های بیشتری در حال حرکت به سوی به‌کارگیری این مفهوم از طریق سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند تا از آن به عنوان یک مزیت رقابتی بهره‌مند شوند. به این ترتیب، مفهوم گردشگری هوشمند تا حدود زیادی به هوشمندی شهر‌ها وابسته است تا منابع و زیرساخت‌های مورد نیاز نسل‌های جدید گردشگران را تأمین کنند.

مؤلفه‌های کلیدی گردشگری هوشمند

در یک نگاه کلی، شهر هوشمند شهری است که از فناوری برای تحول سامانه‌های مدیریتی خود و افزایش بهره‌وری استفاده می‌کند. هدف غایی ابتکار‌های شهر‌های هوشمند، تأمین زیرساخت‌های هوشمند و پیوسته است که همه ذی‌نفعان را در یک اکوسیستم جامع به انتفاع می‌رساند و محیط زیست و زندگی بهتری برای شهروندان آن فراهم می‌سازد. در کنار مؤلفه‌های فناوری پایه، گردشگری هوشمند لایه‌ها و ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. پژوهشگران برای گردشگری هوشمند، سه مؤلفه کلیدی مقصد هوشمند، کسب‌و‌کار هوشمند و تجربه (گردشگری) هوشمند را در نظر می‌گیرند. مفهوم «مقصد هوشمند» درباره به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیرساخت‌های فیزیکی است که تسهیل حمل و نقل، تخصیص منابع و رصد پایداری کیفیت زندگی شهروندان و گردشگران را برعهده دارد.

«کسب و کار هوشمند» به معنای دیجیتالی‌سازی فرایند‌های اصلی تجارت و خلق اکوسیستم‌های جامع با مشارکت بخش خصوصی و دولتی است که برای گردشگران ظرفیت‌های مناسب اقتصادی و تفریحی فراهم سازد. سومین مؤلفه، «تجربه هوشمند» نیز به ارتقا و بهبود تجربه گردشگری از طریق شخصی‌سازی جاذبه‌ها، رصد لحظه‌ای تجربیات گردشگران، دریافت بازخورد از آنان و ارائه خدمات مبتنی بر بافت میزبان اختصاص دارد.

شهر‌ها و راهکار‌های هوشمندسازی گردشگری

با اطمینان بالا می‌توان گفت در عرصه عمل، دولت‌ها، کسب و کار‌ها و جوامع محلی با محدودیتی در به‌کارگیری راهکار‌های نوآورانه در صنعت گردشگری برای تحقق اهداف خود مواجه نیستند. از جمله راهکار‌های مشهور می‌توان به هوشمندسازی فرایند‌های صدور بلیت رویداد‌های مختلف اشاره کرد که به مدیریت مؤثر آمد و شد گردشگران و کمک به جلوگیری از تخریب محیط زیست با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌پردازد.

خدمات امنیتی هوشمند راهکار دیگری است که در شهر‌های هوشمند با وجود شبکه پیوسته دوربین‌های نظارتی در معابر و ناوگان شهری به گردشگران احساس امنیت بیشتری می‌دهد. راهکار‌های مدیریت هوشمند تجمعات نیز گزینه دیگری است که با افزایش تردد گردشگران و ایجاد تجمعات انسانی اهمیت آن افزایش می‌یابد. برای نمونه، شهر مکه برای میزبانی از حج با به‌کارگیری ترکیبی از فناوری‌های مانیتورینگ، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به مدیریت هوشمند تردد حجاج می‌پردازد.

منبع: intellias.com

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->