عادل نجفی | شهرآرانیوز - وقتی به دو سال وقفه در زندگی جمعی انسانها نگاه میکنیم، یکی از حوزههایی که همچنان بهعنوان چالشی حیاتی خودنمایی میکند، سامانههای حملونقل است. بسیاری از ما برای رفتن به محل کار یا دسترسی به خدمات مختلف شهری به خودروهای شخصی و حملونقل عمومی وابسته هستیم. شیوع همهگیری کووید ۱۹ چالشهای جدیدی را برای صنعت حملونقل ایجاد کرد، اما فرصتهایی را نیز برای نوآوری به همراه داشت.
ما شاهد ارتقای کیفی دسترسیپذیری و تجربه جابهجایی آسانتر با آلایندگی کمتر هستیم که فناوری مبنای همه این تغییرات است. در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز انتظار میرود فناوری نوین مانند خودروهای خودران (AV)، خودروهای الکتریکی (EV) و خدمات جابهجایی شهر هوشمند مسیر تحولات صنعت حملونقل را در جوامع ما شکل دهند.
صنعت حملونقل همزمان با شیوع کووید ۱۹ و افزایش نگرانیها درباره سلامتی دچار لطمات جدی شد. زیرا مسافران از وسایل حملونقل عمومی که آنها را در معرض بیماری قرار میداد، دوری میکردند. در چنین وضعیتی بسیاری از افراد به سمت استفاده از خودروهای اجارهای یا مسافربرهای آنلاین رفتند تا تعداد سرنشینان را در کنترل خود داشته باشند؛ بنابراین انتظار میرود در آینده بهینهسازی سامانههای حملونقل عمومی به نحوی که کارایی و زمانبندی آنها با نیاز مسافران در بخش حملونقل عمومی منطبقتر باشد، افزایش یابد. همچنین پلتفرمهای مسافربری بیشتری با نوآوری در خدمات به بازار این حوزه وارد شوند.
باوجود کاهش ترددها در سالهای گذشته، همچنان آلودگیهای ناشی از تردد خودروهای شخصی و عمومی از عوامل مهم تغییرات اقلیمی تلقی میشوند. در سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر از ۲ میلیون خودرو الکتریکی در آمریکا پلاک شدند. این مقدار نزدیک ۳ برابر تعداد خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۶ بود. اما بهتدریج کاربری خودروهای الکتریکی از شخصی به سوی حملونقل عمومی میرود و شهروندان کلانشهر علاقه بیشتری به گزینههای حملونقل عمومی پایدار و پاک نشان میدهند.
با توسعه فناوریهای ایوی، شرکتهای تولیدکننده این خودروها، پلتفرمهای جابهجایی مسافر و مدیران شهری باید برای تضمین امکان دسترسی همگان به چنین ابزارهایی با یکدیگر همکاری کنند. افزایش خدماتی نظیر توسعه ایستگاههای شارژ که انواع مختلف خودروهای برقی از آنها بتوانند استفاده کنند و سرمایهگذاری در بازآفرینی ساختارهای شهری برای ایجاد امکان تردد ناوگان الکتریکی ازجمله این اقدامات ضروری است.
ایجاد سامانههای حملونقل پایدار و تابآور به راهکارهای حملونقل خرد وابسته است. حملونقل خرد با شکستن موانع، امکان دسترسی همه شهروندان به خدمات حملونقل عمومی جدا از جایگاه اقتصادی، اجتماعی و حتی موقعیت مکانی آنها را فراهم میسازد. در دو سال گذشته با کاهش استفاده از حملونقل عمومی، استفاده از راهکارهای حملونقل خرد افزایش یافت.
برای نمونه در آمریکا شهروندان بهتدریج با استفاده از دوچرخه و اسکوتر متوجه ظرفیت آنها برای تجربه جابهجایی آسان، سریع و ارزان شدند. این ابتکار تجربه بهتری برای شهروندان از جابهجایی بدون خودرو ایجاد میکند و همچنین توسعه فناوریهای آن جامعه ایمنتری را شکل میدهد. شرکتهای فناوری برای ارتقای ایمنی شهروندان از طریق حسگرهای پیادهرو و نظارت بر سرعت در تلاش هستند.
پیشرفتهای حوزه خودروهای خودران آنها را لحظهبهلحظه به استفاده عمومی نزدیکتر میکند. همانند خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران نیز به کاربریهای شخصی منحصر نیستند و میتوانند در سال ۲۰۲۲ به ناوگان حملونقل عمومی شهری بپیوندند. در سال ۲۰۲۱ شرکت خودروسازی فورد بهصورت آزمایشی سامانه خودروهای اشتراکی خودران را در چند شهر آمریکا بهصورت آزمایشی به اجرا گذاشت.