گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت اختراع دوربینی که شعر می‌سراید | Poetry Camera، عکاس و شاعر بیش از ۱۰۰ شرکت تسهیلات تولید موبایل گرفته‌اند | اعتبارات درست هزینه شده‌اند؟ چرا دیسکورد فیلتر شد؟ سونی به‌زودی از Xperia 1 IV رونمایی می‌کند مالک X: ممنوعیت TikTok خلاف آزادی بیان است آیا Discord مسدود شده است؟ گوشی تاشوِ BlackView HERO 10 ماه آینده می‌آید
سرخط خبرها

بزرگ‌ترین چالش پیش روی «شهر‌های نوآور» چیست؟

  • کد خبر: ۱۰۱۵۳۵
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
بزرگ‌ترین چالش پیش روی «شهر‌های نوآور» چیست؟
بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکوسیستم‌های خلاق نوآوری و پایگاه‌های استعدادیابی در شهر‌ها به عنوان عناصر کلیدی ارتقای بهره‌وری، رشد اقتصادی و بهبود استاندارد‌های زندگی عمل خواهند کرد.

به گزارش شهرآرانیوز - «نوآوری» این روز‌ها به کلیدواژه پرتکراری برای تعریف شهر‌های موفق تبدیل شده است. بسیاری از غول‌های اقتصادی دنیا راهبرد‌های خود در انتخاب شهر‌های میزبان سرمایه‌گذاری را با توجه به میزان ظرفیت‌های آن شهر‌ها در نوآوری تغییر داده‌اند. این امر «جنگ برای استعدادها» را به نقطه کانونی توجهات در شناسایی شهر‌ها تبدیل کرده است؛ بنابراین مدیران شهری اقتصاد نوآوری و مناطق نوآوری را سنگ‌بنای توسعه بلندمدت و پایدار شهر‌های هوشمند آینده در نظر می‌گیرند.

بدون تردید، «فناوری»، «نوآوری» و «هوشمندی» سه کلیدواژه پرتکرار در مباحث برنامه‌ریزی و طراحی آینده شهر‌های ما خواهند بود. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهند که اکوسیستم‌های خلاق نوآوری و پایگاه‌های استعدادیابی در شهر‌ها به عنوان عناصر کلیدی ارتقای بهره‌وری، رشد اقتصادی و بهبود استاندارد‌های زندگی عمل خواهند کرد.

ظهور شهر‌های نوآور

با وجود چالش‌های جاری در جهان، شهر‌هایی که هاب‌های قدرتمندتری از نوآوری را در خود جای داده‌اند و میزبانان بهتری برای پایگاه‌های استعدادیابی هستند شانس بیشتری برای بازیابی سریع‌تر و موفقیت در آینده دارند. شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ به دنبال سرمایه‌گذاری در چنین شهرهایی، به بهبود عملکرد اقتصادی آن‌ها کمک می‌کنند.

لندن، نیویورک و شهر‌هایی در این رده نمونه‌های مشهوری هستند که همه کمابیش درباره موفقیت‌های آنان اطلاع داریم. ایالات متحده هم‌چنان بیش از نیمی از عناوین برترین شهر‌های این حوزه را در اختیار دارد. اروپا، اما دست بالاتری در جذب استعداد‌ها و سرمایه انسانی دارد و لندن و پاریس دو شهر پیشتاز این قاره هستند. در آسیا نیز سنگاپوری‌ها هم‌چنان صاحب جذاب‌ترین شهر برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به شمار می‌روند.

چالش آزمون و خطای نوآوری

توسعه فناوری و اقتصادی‌سازی آن‌ها باعث شده است شهر‌ها امکانات رفاهی و خدمات متنوعی را توسعه دهند که به زیست‌پذیری بیشتر شهر‌ها و سکونتگاه‌های انسانی و در نهایت رشد شهر‌ها کمک می‌کند. اما مسائل جدیدی نظیر تغییرات اقلیمی در حال ظهور هستند که نشان می‌دهند شهر‌هایی می‌توانند از برتری فناوری خود استفاده کنند که با نوآوری به تحول در اکوسیستم دیجیتال خود نگاه کنند. آن‌ها باید بتوانند با توجه به توسعه اینترنت اشیا و هوشمندی بسیاری از روند‌های قدیمی، حجم انبوهی از داده‌های در لحظه درباره مصارف انرژی، مدیریت پسماند، سلامتی، حمل‌ونقل و سازه‌ها را مدیریت کنند.

این چالش نیاز ما مصرف‌کنندگان فناوری را به ایده‌هایی مانند «شهر گوگل» بیشتر می‌کند، پروژه کمترشناخته‌شده گوگل در تورنتو که فرصت آزمون و خطای همه ایده‌های نوآورانه و انقلابی در مدیریت شهری را با استفاده از علوم داده امکان‌پذیر می‌کند. در این پروژه حوزه‌هایی از هزینه‌های زندگی در یک منطقه شهری و تراکم جمعیت تا آثار فعالیت‌های مختلف بر تغییرات علمی با کارآمدترین شیوه‌ها و فناوری‌ها ارزیابی خواهند شد.

در شهر هوشمند آزمایشی گوگل، روبات‌ها به عنوان تاکسی و مأمور پاکبان فعالیت می‌کنند، آپارتمان‌ها با استفاده از مواد ارزان‌قیمت و قابل بازیافت ساخته می‌شوند و مجموعه‌ای از حسگر‌ها همه‌چیز را از زمان چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تا مدیریت کاربری فضا‌های عمومی بهینه‌سازی می‌کنند. شهر‌ها به‌ویژه شهر‌های نوآور هوشمند در آینده به عنوان نقاط تقاطع شبکه‌های جهانی مهارت، دانش و سرمایه، بیش از گذشته به مشارکت عمومی برای توسعه نیاز خواهند داشت.

شهر‌های گوگلی در آینده می‌توانند بستر تجربه اجرایی ایده‌های جدید و نوآورانه را ایجاد کنند تا خروجی به‌صرفه‌تری برای شهروندان به ارمغان بیاورند و هزینه‌های کمتری به مدیران شهری و تصمیم‌سازان تحمیل کنند.


در ادامه بخوانید

نقش اینترنت اشیا در هوشمندسازی شهر‌ها

شهر‌ها برای نوآوری به چه چیز‌هایی نیاز دارند؟

بازخوانی کارکرد‌های هوش مصنوعی و جایگاه ایران و مشهد در این فناوری نوپدید


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->