صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سفر به مشهد؛ خیلی دور، خیلی گران

  • کد خبر: ۱۱۱۰۰۵
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
گزارش شهرآرا از هزینه‌های رفت‌و‌آمد و اقامت زائران امام رضا (ع) در دهه کرامت.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ چشمشان که به گنبد طلای قاب شده در تلویزیون دوخته می‌شود، دلشان پر می‌کشد برای لحظه‌ای نفس کشیدن در هوای بارگاه معطر امام رئوفی که سال هاست عطش حقیقی عشقش را با زیارت‌های مجازی و ریختن اشک حسرت برای حضور در مشهدش فرونشانده اند.

تنها یک راه برای التیام این قلب‌های مشتاق وجود دارد و آن، سفر به قلب معنوی ایران است؛ سفری که با همه تفاوت‌های معنوی اش مانند هر عزیمت، توشه‌ای می‌خواهد تا در وقت مناسب، مسافر را راهی مقصد کند. برای سفر به مشهد الرضا چه زمانی بهتر از دهه کرامت؟ می‌ماند هزینه سفر که اصل ماجرای حسرت مانده به دل زائران مجازی همین است.

فراهم کردن سازوکار سفری آسان و ارزان بر دوش یکایک مسئولان است و با وجود این حجم از دل‌های مشتاق زیارت، باید به این موضوع نگاهی کلان داشت، اما این دیدگاه در سال‌های اخیر با بی مهری همراه بوده است و از نشانه‌های این ادعا، حذف بودجه زیارت از آلبوم اقتصادی کشور و نبود پشتیبانی درخور از فعالان حوزه گردشگری بوده است که حمله ویروس کرونا بسیاری از آن‌ها را از پای درآورد.

هرچند کارگروه ملی زیارت پس از دو سال وقفه در دی ماه سال قبل با حضور رئیس جمهور برگزار و بر آسان سازی رفت وآمد و کاهش هزینه‌های تردد زائران تاکید شد، هنوز تا رسیدن به این تصمیم‌ها راهی طولانی در پیش است.

کیش؛ ارزان‌تر از مشهد

کافی است چرخی در سایت‌های فروش تور‌های مسافرتی بزنید و هزینه سفر به مشهد را با دیگر شهر‌های داخلی و خارجی مقایسه کنید، نتیجه چندان دلچسب نیست و در برخی مواقع حتی با رساندن خدماتی بهتر، سفر به دیگر نقاط گردشگری کشور از سفر به مشهد ارزان‌تر تمام می‌شود.

به عنوان مشتری با یکی از سایت‌ها که انواع تور آژانس‌های مسافرتی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و سرانجام به مشتری برای انتخاب بهتر مشاوره می‌دهند، تماس می‌گیریم.

در تعطیلات پیش رو هزینه تور مشهد برای دو شب اقامت در یک هتل پنج ستاره با صبحانه و رفت وبرگشت هوایی، بدون هیچ خدمت دیگری برای هر نفر ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. این مبلغ از مبدأ تهران است و مثلا اگر بخواهید با همین تور از ایلام به مشهد سفر کنید، باید ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان هزینه کنید.

اگر به این‌ها هزینه چهار وعده ناهار و شام، رفت وآمد درون شهری و خرید یک سوغات معمولی را هم اضافه کنید و به عنوان مثال از تهران عازم مشهد باشید، این سفر دو شب و سه روزه برای شما حدود ۵ میلیون تومان آب می‌خورد.

درست در همین تاریخ، اقامت در یک هتل پنج ستاره در کیش با وعده صبحانه و خدمات تفریحی و گردش درون شهری برای دو شب، ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. همچنین یک سفر ده روزه به عراق به همراه خدماتی مانند اقامت در چهار شهر، دریافت سه وعده غذایی روزانه، گشت شهری، رفت وبرگشت هوایی و... ۱۱ میلیون تومان هزینه می‌برد.

رسیدن به مشهد، گران تمام می‌شود

بدیهی است باتوجه به اینکه از کدام مبدأ به سمت مشهد حرکت کنید، هزینه آن متفاوت خواهد بود، اما نکته مهم اینجاست که درست در زمان‌های طلایی برای سفر به مشهد، اقتصاد آزاد و مبتنی بر عرضه و تقاضا فعال می‌شود و هزینه سفر با وسایل حمل ونقل عمومی، افزایش می‌یابد و زور سیستم‌های نظارتی هم به شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رسد.

با این حال تا لحظه تهیه این گزارش، تقریبا ظرفیت بلیت‌های تهران به مشهد برای روز پنجشنبه پر شده است و از جمعه نیز تعداد اندکی از شرکت‌های هواپیمایی، ظرفیت‌های محدودی دارند که حداقل قیمت آن‌ها یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است. البته در همان تاریخ، قیمت بلیت مشهد به تهران ۶۰۰ هزار تومان است و درست در پایان تعطیلات این رقم‌ها جابه جا می‌شود. این یعنی هزینه رفت وبرگشت هوایی به مشهد از تهران، بیش از ۲ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت بلیت هواپیما از دیگر شهر‌های کشور مانند اصفهان بیش از یک میلیون، از شیراز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و از اهواز نیز حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

از قطار معمولی تا لاکچری

قطار یکی از گزینه‌هایی است که معمولا برای سفر‌های ارزان قیمت به شما پیشنهاد می‌شود. در این دهه، شرکت حمل ونقل ریلی رجا بر روی برخی بلیت‌های خود تخفیف گذاشته است، با این همه تا لحظه تهیه این گزارش، بلیت‌های قطار تهران به مقصد مشهد تا روز جمعه فروخته شده و کمترین نرخ آن نیز مربوط به قطار بلیت چهارستاره اتوبوسی به قیمت ۱۵۵ هزار تومان، کوپه‌ای شش تخته ۲۰۴ هزار تومان است و قیمت بلیت قطار‌های چهارتخته نیزاز ۳۰۰ هزار تومان تا ۷۲۰ هزار تومان بر حسب امکانات متغیر است.

البته نگاهی به دیدگاه‌های مردمی در سایت‌های فروش بلیت قطار نشان می‌دهد که مسافران از کیفیت سیستم حمل ونقل ریلی ارزان قیمت راضی نیستند و گران تر‌ها هم فقط ظاهری مناسب‌تر دارند.

باتوجه به محدود بودن زمان تعطیلات، مسافرانی که بخواهند از راه‌های دوری مانند شیراز به مشهد بیایند، باید حدود ۲۴ ساعت در قطار باشند و اگر سیستم حمل ونقل ریلی شرایط مناسبی نداشته باشد، باعث خستگی مسافران و کاهش کیفیت سفر خواهد شد. قیمت بلیت اتوبوس تهران به مشهد نیز کم نیست و حدود ۲۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

ستاره کمتر، اقامت ارزان‌تر

حدود ۵۱ درصد از هتل‌های کشور در مشهد مستقر هستند؛ البته بدون احتساب اقامتگاه‌هایی مانند مسافرخانه‌ها و مهمان پذیر‌های این شهر. نزدیک بودن شما به بارگاه منور امام مهربانی‌ها یا دور بودن از آن، میزان ستاره‌های هتل و کیفیت و کمیت خدمات آن، هزینه هر شب اقامت شما در مشهد را تغییر چشمگیری می‌دهد.

به طور متوسط هزینه اقامت در یک هتل تک ستاره در خیابان‌هایی که نسبت به حرم در حلقه دوم یا سوم قرار دارند، در این روز‌ها بیش از ۳۰۰ هزار تومان است. اگر ستاره‌ها بیشتر و امکانات بهتر شود، قیمت‌ها هم سر به فلک می‌کشد و حتی در مواقعی به شبی ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

با یک حساب وکتاب سرانگشتی اگر شما با اتوبوس یا قطار ارزان قیمت از تهران فقط به قصد زیارت بارگاه نورانی امام رضا (ع) به مشهد سفر کنید و بخواهید دو شب در یک مکان بسیار معمولی اقامت داشته باشید، با احتساب هزینه خوردوخوراک و رفت وآمد درون شهری باید حداقل یک میلیون و ۵۰۰ تومان هزینه کنید که برای یک خانواده چهارنفره آن هم بدون خرید سوغات یا بازدید از دیگر نقاط شهر، ۶ میلیون تومان تمام می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.