محمدپور| شهرآرانیوز، حجتالاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه که به میزبانی تالار همایشهای شعبه المصطفی خراسان برگزار شد، طلاب غیرایرانی را شایسته تکریم و تجلیل مضاعف دانست و اظهار کرد: طلاب جامعه المصطفی به دو دلیل گرامی و قابلتکریم هستند؛ یکی اینکه مهمانان امام رضا (ع) هستند و دیگر اینکه با تحصیل در این حوزه، سربازان کارآمد امام زمان (عج) در عرصههای بینالمللی تبلیغ محسوب میشوند.
وی افزود: فراگیری علم دین در ایران اسلامی، فرصت بزرگ و مغتنمی است که ارزش و مرتبه آن با حضور در مجاورت بارگاه ملکوتی رضوی مضاعف شده و باید این فرصت را قدر دانست؛ زیرا بسیاری از علما و شخصیتهای تراز اول حوزه، حتی چندین ماه از سال را در مشهد سپری میکردند و برنامه تشرف منظم و مستمر به حرم مطهر رضوی داشته و در طول عمر خود حتی لحظهای از کسب فیض غافل نبودهاند.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اگرچه ائمه اطهار در نقطه غایی همه فضائل هستند، اما در میان حضرات اهلالبیت (ع)، دو تن از معصومین به رأفت خاص اشتهار دارند و بهطور خاص بهعنوان رئوف شناخته میشوند. این دو عبارتاند از وجود مقدس حضرت زهرا (س) و امام رضا (ع) که هر دو در حدیث نبوی بهعنوان «بَضعَةُ الرَّسول» خطاب میشوند و در حقیقت، پاره تن پیامبر گرامی اسلام (ص) هستند.
وی ادامه داد: در روایت آمده که یکی از شیعیان نزد حضرت زهرا (س) آمد و قصد داشت تا چند سؤال شرعی را که در حقیقت شبهات مادر بیمار او بود، از محضر صدیقه اطهر (س) بپرسد منتها این پرسش و پاسخ بهقدری ادامه پیدا کرد که اطرافیان و شاهدان این گفتگو از حوصله و بزرگواری زهرای مرضیه (س) شگفتزده شدند، زیرا در برابر هر پاسخ حضرت، مرد مراجعهکننده سؤال دیگری مطرح میکرد و این گفتگو ادامه یافت تا زمانی که مرد بهطور کامل اقناع شد و محضر حضرت زهرا (س) را ترک کرد درحالیکه معترف به کرامت و رأفت حضرت در پاسخگویی دلسوزانه به مردم بود. علاوه بر این، در حدیثی هم از امام صادق (ع) آمده که خطاب به شیعه خود فرمودند که سلام مرا به نوهام علی ابن موسیالرضا (ع) برسان و سپس میفرمایند که آرزو داشتم عمر من اجازه میداد که محضر او را که عالم آل محمد (ص) است، درک کنم.
حجتالاسلام مروی در ادامه گفت: هرکس در هر پیشه و حرفهای که قرار دارد، به میزان اهمیت آن شغل و کارآمدی آن فرد، مسئولیت اجتماعی خاصی هم بر عهده دارد و در این میان، هدایت انسانها رسالت و مسئولیتی است که متوجه طلاب و حوزویان است و تحصیل در مجاورت پاره تن رسول خدا (ص) و امامی که به رأفت شهرت دارد، مسئولیتی مضاعف برای طلاب و حوزویان ایجاد میکند، زیرا همانطور که در سوره مبارکه حمد بهعنوان بزرگترین گنجینه عرش الهی ذکر شده، اساسیترین حاجت هر انسان، همان «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم» است.
وی با تأکید بر ضرورت مداومت طلاب بر فعالیتهای تبلیغی ابراز کرد: پس از بعثت نبی مکرم اسلام و فتح مکه، یکی از اولین تدابیر رسول گرامی اسلام (ص) این بود که یک کارگروه تبلیغی متشکل از زبدهترین سخنرانان و حاذقترین علمای دین را به یمن بفرستد تا مردمان آن خطه به اسلام دعوت شوند. در روایت دیگری هم نقل شده که فردی از طوایف و مناطق دورافتاده نزد پیامبر گرامی اسلام (ص) آمد و حضرت علاوه بر پاسخ به سؤالات او، مطالبی را هم برایش نقل کردند تا پس از بازگشت به موطن خود برای اطرافیان و اهالی شهرها تشریح کند. این روایات، بیانگر اهمیت تبلیغ است که طلاب باید فعالیت در این عرصه را اساسیترین مأموریت خود بدانند.
تولیت آستان قدس رضوی، «خدا را در نظر گرفتن» و «برای خدا کار کردن» را دو شرط اساسی توفیق در هر عرصه خواند و تصریح کرد: امام صادق (ع) توصیه کردهاند که مبلغ باید با عمل خود مروج دین و اخلاق باشد، زیرا هرچقدر که زبان مؤثر باشد، اثرگذاری رفتار و عمل در انسانسازی ماندگارتر است. رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید «إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِیَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُولِهِم» و این حدیث نشان میدهد که هر مبلغ مکلف است تا متناسب با نیازها و با در نظر گرفتن سطح آگاهی و دانستههای مردم با آنها ارتباط بگیرد و ناشر معارف و آموزههای دینی باشد.
وی تأکید کرد: امروزه دشمنان با تمام توان در جبهههای جنگ نرم فرهنگی فعال هستند و جز نابودی اسلام، هدف دیگری ندارند، اما طرح جدید عملیات روانی دشمن این است که نابودی اسلام به دست مسلمانان صورت بگیرد و جریانات انحرافی، جعلی و تکفیری همچون داعش، زمینهساز توقف موج اسلامگرایی و سپس نابودی آن باشند که در برابر گروههای ضداسلامی، این طلاب غیرایرانی هستند که میتوانند ناشران اندیشههای اسلامی، معارف اهل بیت (ع) و گفتمان انقلاب اسلامی باشند.
حجتالاسلام مروی با بیان اینکه تبیین یک مأموریت بسیار حیاتی در مواجهه با توطئههای فرهنگی دشمن در جنگ نرم کنونی است، اظهار کرد: اگرچه در جلسات درس و بحث امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، هزاران نفر حضور پیدا میکردند، اما نباید از یاد برد که اندکی پیش از این دو امام معصوم و در سال ۶۱ هجری، جمع کثیری از کوفیان در برابر حضرت سیدالشهدا (ع) ایستادند، یاران حضرت را در اوج قساوت و بیرحمی به شهادت رساندند و اهلبیتش را هم به اسارت بردند بنابراین اگر شاهد وقوع یک انقلاب نرم فرهنگی در جامعه اسلامی آن دوران هستیم، باید بدانیم که به خاطر جهاد تبیین امام صادق (ع) و زینب کبری (س) بود و این مصداق اثرگذاری جهاد تبیین در حالت اتم و اکمل آن است که جامعهای یزیدی و گمراه را به جامعهای طالب فیض تبدیل میکند.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد: برای تعظیم جایگاه اهلبیت (ع) نیازمند غلو و جعل نیستیم، زیرا آموزههای موجود بهتنهایی آینه صادقی از شأن عظیم و جایگاه رفیع ائمه اطهار (ع) است و غلو نهتنها بر عظمت این شأن نمیافزاید بلکه خدشههای غیرقابلجبران بر آن وارد میکند. در این راه هدایتگرانه، فقط باید متوسل به ذات اقدس پروردگار و مطمئن به وعدههای صادق الهی بود و باارادهای راسخ، از هر ابزار و فرصتی برای نشر معارف اهلبیت (ع) استفاده کرد.