صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ظرفیت غیرمجاز  در سرویس مدارس | چالش جدید اولیا در  رویارویی با معضل کمبود سرویس

  • کد خبر: ۱۳۰۹۹۴
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
تعداد سرنشینان مجازِ سرویس مدارس طبق کارت خودرو برای خودرو‌های سواری چهار نفر است، اما هم زمان با بازگشایی مدارس و وجود معضل کمبود سرویس در شهر، متأسفانه برخی سرویس‌ها خلاف قانون عمل و بیش از ظرفیت مجازِ خود مسافر سوار می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «یک ماه از سال تحصیلی می‌گذرد. اولیای مدرسه دخترم برای سرویس مدرسه می‌گویند هنوز برای مسیر منزل ما -چون تعداد متقاضی اندک است- سرویسی وجود ندارد. دانش آموزان بسیار دیگری نیز با همین وضعیت معطل مانده اند. اولیای مدرسه پیشنهاد داده اند اگر نمی‌توانیم، برای فرزندانمان خودرو اینترنتی بگیریم تا به مدرسه برسند. خودشان هیچ گونه نظارتی روی سوار شدن و پیاده شدن دانش آموزان ندارند.»

«لطفا درباره وضعیت گنجایش و ظرفیت سرویس مدارس گزارشی تهیه کنید. بیشتر رانندگان سرویس برای اینکه برایشان بصرفد بیشتر از حد مجاز دانش آموز سوار خودرو می‌کنند. فرزند من مدرسه اش داخل دانشجوست. راننده پنج سرنشین داخل خودرو جای می‌دهد. این چه وضعیتی است؟! لطفا پیگیری کنید. اگر برای فرزندانمان در حین رانندگی مشکلی پیش بیاید، چه کسی پاسخگوست؟»

«راننده سرویس مدرسه پسر من هر روز دانش آموزان دو مدرسه را برای جابه جایی پوشش می‌دهد. این کار باعث شده است که فرزند من صبح‌ها ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه از منزل خارج شود، درحالی که شروع کلاس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه است. ظهر‌ها هم ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه می‌رسد، درحالی که زنگ آخر ساعت یک و ۱۰ دقیقه زده می‌شود. چرا فرزندم با وجود مسیر کوتاه تا مدرسه از هر دو طرف یک ساعت وقت تلف شده داشته باشد.»

«فرزندم با اینکه هر روز از ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه آماده رفتن به مدرسه است و فاصله منزل تا مدرسه کمتر از ۱۰ دقیقه است، هر روز در حالی به مدرسه می‌رسد که معلم درس را شروع کرده است. حتی به مراسم صبحگاه هم نمی‌رسد. این چه وضعیتی است؟ رسیدگی کنید.»

گل بود، به سبزه نیز آراسته شد

این‌ها تنها بخشی از گلایه‌های فرستاده شده شهروندان برای شهرآرانیوز است؛ گلایه‌هایی که حالا گویا هم زمان با وجود معضل کمبود سرویس مدارس با چالش‌های دیگری هم همراه شده است. نزدیک به یک ماه از شروع سال تحصیلی می‌گذرد و دانش آموزان پس از دو سال خانه نشینی و آموزش مجازی، با میل و رغبت در مدرسه و کلاس‌های درس حاضر شدند، اما درست در نخستین روز‌های آغاز سال تحصیلی معضل کمبود سرویس مدارس آتش شوق و اشتیاق کلاس‌های حضوری را فرونشاند.

تغییر ماهیت شرکت‌های حمل ونقلی حوزه جابه جایی دانش آموزان و تراز پایین رقم دریافتی هزینه رفت وآمد توسط راننده سرویس همواره به عنوان دو توجیه اصلی متولیان حوزه حمل ونقل دانش آموزی برای کمبود ناوگان سرویس مدارس بیان می‌شد، اما حالا هنوز مشکل کمبود سرویس مدارس رتق وفتق نشده، مسئله دیگری دانش آموزان و اولیای آن‌ها را درگیر کرده است؛ معضلی که این بار امنیت جانی محصلان را نشانه گرفته است و علاوه بر جابه جایی بالاتر از ظرفیت مجاز باعث دیر رسیدن دانش آموز به مدرسه و منزل هم می‌شود.

کاملا مشخص است که تعداد سرنشینان مجازِ سرویس مدارس طبق کارت خودرو برای خودرو‌های سواری چهار نفر است، اما هم زمان با بازگشایی مدارس و وجود معضل کمبود سرویس در شهر، متأسفانه برخی سرویس‌ها خلاف قانون عمل و بیش از ظرفیت مجازِ خود مسافر سوار می‌کنند. یک راننده سرویس در این باره معتقد است: با این هزینه زیاد قطعات خودرو و سوخت، اصلا توجیه مالی ندارد که یک سرویس را تنها برای چهار دانش آموز پذیرش کنیم. هزینه ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز را به راحتی طی یک روز کار در شرکت‌های اینترنتی خودرو به دست می‌آوریم؛ بنابراین بهترین کار این است که خانواده‌ها برای امنیت فرزندان خود، کرایه دو سرنشین را بدهند.

سوار کردن بیش از ۴ سرنشین در خودرو‌های سواری تخلف است

به دنبال پیگیری این درخواست شهروندان به سراغ رئیس اداره انجمن اولیاومربیان اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی می‌رویم. عباس نعمتی درباره اینکه رانندگان گاهی بیش از ظرفیت مجاز سرنشین در خودرو خود جای‌ می‌دهند می‌گوید: این تخلف است. ظرفیت مجاز در کارت ماشین مشخص است و بیمه هم بر این اساس پاسخگوست.

وی ادامه می‌دهد: در قرارداد آموزش وپرورش با شرکت‌های حمل ونقل هم همین ظرفیتِ مجاز درج شده است. وظیفه شرکت حمل ونقل این است که مفاد قرارداد را به رؤیت و تأیید راننده برساند و در صورت تخلف با او برخورد کند.
نعمتی بیان می‌کند: وظیفه شرکت‌های حمل ونقل طرف قرارداد ما، نظارت بر عملکرد راننده است. انجام ندادن صحیح هریک از این شرایط تخلف است.

وجود ۴۶ شرکت طرف قرارداد

رئیس اداره انجمن اولیاومربیان اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی درباره مشکل سرویس دهی در مدرسه می‌گوید: شرکت‌های حمل ونقل توسط سازمان تاکسی رانی مجوز فعالیت می‌گیرند و به آموزش وپرورش معرفی می‌شوند. امسال ۴۶ شرکت از تاکسی رانی به آموزش وپرورش معرفی شدند که ما آن‌ها را به ادارات مشهد معرفی کردیم.

نعمتی با اشاره به قرارداد آموزش وپرورش با شرکت‌های حمل ونقل خودرو تصریح می‌کند: ما در قرارداد ذکر کرده ایم که راننده می‌تواند حداکثر ۱۵ دقیقه زودتر از شروع ساعت مدرسه دانش آموز را به مدرسه برساند. از طرفی بعد از زنگ آخر هم دانش آموز نباید ۱۵ دقیقه بیشتر معطل شود.

رئیس اداره انجمن اولیاومربیان اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در تشریح کمبود خودرو و راننده بیان می‌کند: در آیین نامه اجرایی این کارگروه شرح وظایف مشخص شده است. براین اساس وظیفه شرکت‌های حمل ونقل خودرو تأمین و سامان دهی خودرو‌ها ست. امسال بعد از دو سال تحصیلی غیرحضوری، شاهد آن بودیم که خیلی از رانندگان تغییر شغل داده اند؛ بنابراین شرکت‌ها برای جذب راننده فراخوان زده اند، هرچند که بخش زیادی از دانش آموزان سرویس دریافت می‌کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.