برخورد بار کامیون با پل هوایی شهید فهمیده در مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) انتقام از قاتل با قتل فجیع سه عضو خانواده سانحه رانندگی در خواف خراسان رضوی هشت مصدوم برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) قتل فجیع جوان ۲۳ ساله تهرانی به جرم دفاع از ناموس تصادف در مسیر سبزوار- خوشاب یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) کاهش مصرف آب در مشهد، نتیجه اقدامات فرهنگی موثر است مسمومیت ۶ عضو یک خانواده با گاز مونوکسید کربن در نزدیکی مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) ۸ محصول غیرمجاز آرایش چشم اعلام شد برخی جاده‌های خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲ آذر ۱۴۰۳) آیا میتوان با زن مبتلا به ایدز ازدواج کرد؟ پروازهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد جزییات حادثه سقوط آسانسور یک ساختمان مسکونی در خیابان قائم مشهد واژگونی خودرو در بجستان خراسان رضوی یک کشته برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۸۶ متهم به سرقت در اجرای طرح اقتدار امنیت اجتماعی در مشهد زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد
سرخط خبرها

نرخ‌های سرسام‌آور سرویس مدارس

  • کد خبر: ۱۲۷۷۶۱
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
نرخ‌های سرسام‌آور سرویس مدارس
سامانه یکپارچه سرویس مدارس که امسال از سوی آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است نقاط ابهام زیادی دارد که موجب نارضایتی والدین و رانندگان شده است.

بعد از دو سال آموزش مجازی، سال تحصیل جدید به صورت حضوری آغاز شد. طبیعی بود یکی از موضوعاتی که برخی از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان با آن مواجه شوند؛ گرفتن سرویس ایاب و ذهاب برای فرزندانشان باشد.
معاون سازمان تاکسیرانی تهران پیش از این گفته بود نرخ کرایه سرویس مدرسه سه تا هشت میلیون تومان است. با این حال بررسی‌های مهر نشان می‌دهد این رقم اصلاً رعایت نمی‌شود.

وزارت آموزش و پرورش پیش از آغاز سال تحصیلی جدید سامانه هوشمند سرویس مدارس را به نشانی sns.tehranedu.ir را راه اندازی کرد تا به نوعی موضوع سرویس مدارس را مدیریت کند.
خانواده‌ها در سامانه هوشمند سرویس مدارس پس از ثبت اطلاعات اولیه و موقعیت منزل خود، با انتخاب مدرسه، قیمت حدودی سرویس مدرسه فرزند خود را مشاهده و پس از آن می‌توانند در سامانه برای سرویس درخواست دهند.

در سامانه پس از ثبت و اعلام نرخ این پیام به والدین نشان داده می‌شود:
اولیا گرامی؛ قیمت‌های اعلامی بر مبنای پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ سرویس مدارس شهر تهران و تائید شورای شهر اسلامی شهر تهران اعلام می‌گردد؛ قیمت فوق حدودی بوده و نرخ نهایی توسط مدرسه از طریق همین سامانه به شما جهت تائید و سیر ادامه روند تخصیص سرویس مدرسه اعلام می‌گردد.

قیمت برای ۸ ماه سرویس دهی، مدارس ابتدایی در صورت ارائه سرویس در ماه خرداد هزینه جداگانه محاسبه و دریافت می‌گردد.
علی رغم اینکه سامانه قیمت اعلام شده را حدودی می‌داند با این حال به نظر می‌رسد نرخ‌های اعلام شده در سامانه هم چندان منصفانه نیست.
پدر یک دانش آموز که از این قیمت‌های اعلام شده ناراضی بود به خبرنگار مهر گفت: فاصله منزل ما تا مدرسه با احتساب مسیر رفت و برگشت مجموعاً با ماشین تنها ۱۵ دقیقه است چرا باید من فقط برای ۸ ماه تحصیل فرزندم؛ بیش از ۵ میلیون تومان هزینه بپردازم.

ولی این دانش آموز به ما این موضوع را هم اعلام کرد که سامانه چند روز قبل نرخ پیشنهادی را بیش از ۸ میلیون تومان زده بود و معلوم نیست چرا این رقم در این چند روز ۳ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است اما با این حال هم به دلیل فاصله خیلی نزدیک منزل ما تا مدرسه، بیش از ۵ میلیون تومان خیلی زیاد است.

مسئولان سرویس مدارس به نرخ‌های اعلام شده در سامانه اهمیت نمی‌دهند
با وجود اینکه سامانه به خانواده‌ها هیچ نرخ قطعی را اعلام نمی‌کند و اعلام نرخ قطعی با پیمانکاران سرویس در هر مدرسه است؛ با این حال به نظر می‌رسد قیمت‌های اعلام شده در سایت در عمل با قیمت‌هایی که خانواده‌ها در نهایت ناچار به پرداخت آن می‌شوند اختلاف فاحشی دارد.

پدر یک دانش آموز که فرزندش در مقطع ابتدایی در حوالی میدان پونک تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: قبل از اینکه ثبت‌نام کنیم به ما در مدرسه گفتند ۶ میلیون تومان هزینه سرویس است. ما در سامانه ثبت نام کردیم که سامانه نرخ کرایه را حدود ۱۲ میلیون تومان اعلام کرد. چند روز پیش فردی که خود را مسئول سرویس مدرسه پسرم معرفی کرد با من تماس گرفت و گفت که نرخ سرویس فرزند شما ۱۸ میلیون تومان است. وقتی از او بابت علت این اختلاف زیاد نرخ با نرخ سامانه پرسیدیم، به ما گفت این نرخ‌ها ارتباطی با ما ندارد.

این پدر دانش آموز با بیان اینکه ۱۸ میلیون تومان برای ۸ ماه تحصیل خیلی زیاد است؛ گفت: ۱۸ میلیون یعنی نصف شهریه مدرسه فرزندم و این هزینه خیلی زیادی است. حتی اگر هر روز برای فرزندم تاکسی هم بگیرم این قیمت نمی‌شود.
مسئولان مدارس اعلام می‌کنند که پیمانکاران سرویس مدرسه از سوی مناطق آموزش و پرورش به مدارس اعلام می‌شود و مدارس در انتخابات پیمانکاران و مسئول سرویس نقشی ندارد.
پیمانکاران هم اعلام می‌کنند ۷۰ درصد پولی که از خانواده‌ها گرفته می‌شود مستقیماً به راننده داده می‌شود و مابقی به سازمان تاکسیرانی، راهنمایی رانندگی، مدرسه و آموزش و پرورش داده می‌شود.

سیدعلی محتشمی پور معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه عارضه اصلی در تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، اثرگذاری سامانه‌های هوشمند مسافربری در این کسب و کار است، گفت: وقتی نرخ کرایه را برای به صرفه کردن سفر برای راننده بالا می‌بریم، خانواده‌ها ناراضی می‌شوند و وقتی نرخ کرایه را برای رضایت خانواده‌ها کاهش می‌دهیم، راننده‌ای جذب نمی‌شود؛ بگونه‌ای که ما برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه مرتبه فراخوان صادر کردیم که در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر راننده اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که این رقم برای سال ۹۸، حدود ۱۸ هزار نفر بود. برای سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که به ۲۰ هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط ۲۰۰۰ نفر به فراخوان پاسخ دادند و ما با بحران مواجه هستیم و این خلاء و فاصله ناشی از کسب و کارهای موازی است. با این وجود به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای موازی نمی‌تواند دلیل و توجیه مناسبی برای رشد بسیار زیاد نرخ کرایه سرویس‌ها باشد.

محاسبات خبرنگار مهر نشان می‌دهد والدین در بسیاری از محلات شهر تهران اگر هر روز هم برای فرزند خود تاکسی دربست بگیرند باز هم به حق الزحمه‌ای که سرویس مدارس طلب می‌کنند نمی‌رسد.
معلوم نیست که قیمت گذاری با چه فرمولی به دست آمده است و چگونه پیمانکاران می‌توانند تا این اندازه قیمت‌های بالاتری را به خانواده‌ها اعلام کنند.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که مبالغ واریزی در سامانه سرویس مدارس به چه حسابی می‌رود، چند درصد سهم آموزش و پرورش، چند درصد سهم پیمانکار و چند درصد سهم راننده است. به همین علت رانندگان نیز نمی‌دانند باید در ازای دریافت چه مبلغی ۸ ماه از سال را سرویس بگیرند. اینهمه نقاط ابهام موجب موج نارضایتی در میان والدین و رانندگان شده است و مدارس نیز از پاسخگویی روشن و دقیق به دلیل عدم شفاف‌سازی آموزش و پرورش نیز طفره می‌روند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->