به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: شرکت ذوب آهن اصفهان برای فاز نخست خط ۳ متروی مشهد باید ۲۴ کیلومتر ریل تحویل دهد که این اقدام تا پایان سال جاری صورت خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه اگر دولت به موضوع حمل و نقل ریلی ورود نکند نمیتوان مترو ساخت، اظهارداشت: برای متروی مشهد تا کنون ۱ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین شده است و متاسفانه تا به امروز دولت پای حرفهایش نبوده است.
کیامرز تاکید کرد: دولت طبق قولی که داده باید تا پایان سال جاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهد که تا کنون فقط ۸۰۰ میلیارد تومان داده است. اگر اعتبارات به درستی نرسد، تا پایان سال دچار چالش خواهیم بود.
به گفته مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد، ساخت متروی مشهد در حال حاضر با اعتبارات محلی و اوراقی که از گذشته دریافت شده، در دست ساخت است و متاسفانه سرعت دلخواهمان را نداریم.
وی گفت: قرارگاه خاتم در گذشته اعتبار مورد نیاز را از حساب خودش پرداخت میکرد، اما امروز اعلام کردهاند که ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند. امروز دیگر پیمانکاران دولتی هم مانند پیمان کاران خصوصی هستند و از ابتدا پول میخواهند.
کیامرز با اشاره به وضعیت حفاری در خط سه متروی مشهد گفت: با ۴۰۰ متر حفاری دیگر به سیدی خواهیم رسید. همچنین از ابتدای سال آینده دستگاه حفاری از امامت ۴۹ به سمت غرب مشهد حرکت و حفاری را آغاز خواهد کرد.
به گفته وی، در خط ۴ مترو نیز مشکلی وجود ندارد و دستگاه حفاری به خوبی فعالیت خود را انجام میدهد. در حال حاضر قصد داریم تونل خط ۴ را به پایان برسانیم و مانند تهران در سالهای بعد ایستگاهها توسط آیندهگان ساخته شود.
وی ادامه داد: در خط ۴ مترو تا پایان سال جاری به میدان امام حسین (ع) خواهیم رسید و یکی از مهمترین چالشها و مشکلاتی که در پیش داریم، عبور از زیر میدان امام حسین (ع) است که امیدواریم با حفظ امنیت دستگاه از این نقطه نیز عبور کند.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد به وضعیت خط ۲ مترو مشهد اشاره کرد و گفت: باقی مانده خط ۲ نیز با اعتبارات شهرداری در حال انجام است. ایستگاه فکوری که در شهرک سلامت واقع است نیز در حال ساخت است که تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید.
کیامرز وضعیت اقتصادی را وضعیت مناسبی ندانست و گفت: متاسفانه از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار نداریم. به عنوان مثال ۳۰ میلیارد تومان میلگرد خریداری کردیم که ظرف ۲ هفته به پایان رسید. وضعیت ما در ساخت متروی مشهد نسبت به سایر شهرها بهتر است.
وی گفت: عملیات ساخت مترو در شهرهای کرمانشاه، قم و اهواز تعطیل شده است. از دید بعضی از افراد ما در مشهد سردم دار سازندگی هستیم، اما این اتفاق تا شرایط مطلوب ما فاصله زیادی دارد.
کیامرز تصریح کرد: عملیات ساخت مترو مشهد به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد و اگر روزی چنین اتفاقی بیفتاد بدانید من استعفا خواهم داد. امروز اگر نسبت به شهرهای دیگر در موضوع ساخت مترو پیش رو هستیم به این دلیل است که هرچه اعتبار داریم خرج میکنیم.
وی درباره وضعیت مترو مشهد-گلبهار گفت: مترو مشهد-گلبهار مربوط به راه و شهرسازی است و ما نیز در حد توان کمک و مشورت میدهیم. آنچه من اطلاع دارم این است دورنمای مترو مشهد-گلبهار خوب نیست و هیچ چیزی ندارد. چینی ها نیز در این زمینه قراردادی داشتند که آن قراردادهم عملیاتی نشده است.