هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: وظیفه سازمان ملی استاندارد، حفاظت از جان مردم و دفاع از اعتماد عمومی است

  • کد خبر: ۱۳۴۵۲۴
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
آیت‌الله علم‌الهدی: وظیفه سازمان ملی استاندارد، حفاظت از جان مردم و دفاع از اعتماد عمومی است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: باید تمرکز ویژه‌ای بر زعفران و سایر اقلام سبد سوغات زائر داشت تا شرایطی ایجاد نشود که علاوه بر بی‌اعتمادی زائران نسبت به سوغات مشهد، اصالت نشان استاندارد ایران و محصول کشاورزی شاخص خراسان رضوی هم زیر سؤال برود.

محمدپور|شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی و جمعی از معاونان این اداره کل که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خدمت به مردم، عبادت به درگاه پروردگار است و وقتی ارزشمند خواهد بود که ما این خدمت را در طول عبودیت الهی بدانیم. مردم وسیله اثبات عبودیت در درگاه خدا و یک جریان مقدس هستند و در این شرایط، مسئولیت ذاتی ما، عمل به تکلیفی است که نسبت به مردم داریم.
وی افزود: حوزه عملکرد سازمان ملی استاندارد بسیار مهم است و تأمین سلامت مادی مردم به‌موازات حفظ اعتماد کنونی آنان به کالا‌های مزین به نشان استاندارد، تکلیف مضاعفی بر دوش همه بازرسان، ناظران، کارشناسان و مدیران این سازمان قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که اگر مهر استاندارد به‌ناحق بر کالایی نقش ببندد، مسئولیت آن بر عهده سازمان استاندارد است، زیرا هم جان مردم را به خطر می‌اندازد و هم اعتماد عمومی را هم سلب می‌کند و این معاصی در درگاه الهی، همه مصداق خیانت به مردم و خداست.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد باید به جایگاهی برسد که همه بدانند امکان معامله، رشوه و سازش با آن وجود ندارد. بسیاری از مردم، با اعتبار و اعتماد به نشان استاندارد به خرید می‌روند.
وی با بیان اینکه شیوه نظارت باید فراتر از نظارت نوعی، به نظارت مصداقی و فردی برسد، ادامه داد: نیازمند یک جریان بازرسی بسیار دقیق در سازمان ملی استاندارد هستیم تا به برکت آن، فرهنگ میزبانی در مشهدالرضا (ع) هم بیش از پیش نهادینه شود. در سالی که طبق برآوردها، آمار زائران خارجی مشهد افزایش چشمگیری خواهد داشت، هر کالایی که در مشهدالرضا (ع) وارد بازار شود و یا حتی از این شهر مقدس به بازار‌های مناطق دیگر راه پیدا کند، مردم آن را نشانه‌ای از مشهد امام هشتم می‌دانند.
آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت دفاع از کیفیت سوغات و کنترل اصالت اقلام این سبد اقتصادی گفت: زعفران و فرآورده‌های آن از جمله کالا‌هایی است که امکان تقلب و ایجاد مفسده در آن بسیار بالاست. از سوی دیگر، به این دلیل که زعفران سهم بسیارمهمی در سبد سوغات زائر در مشهد دارد، باید تمرکز ویژه‌ای بر این محصول و سایر اقلام سبد سوغات زائر داشت تا شرایطی ایجاد نشود که علاوه بر بی‌اعتمادی زائران نسبت به سوغات مشهد، اصالت نشان استاندارد ایران و محصول کشاورزی شاخص خراسان رضوی هم زیر سؤال برود.

رتبه نخست استاندارد ایران در جهان اسلام

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های این سازمان اظهار کرد: مأموریت‌ها و تکالیف شرعی، اخلاقی و قانونی سازمان استاندارد باعث شده تا در همه شئون از تائید صلاحیت‌ها در حوزه تولید گرفته تا استانداردشناسی، اندازه‌شناسی، بررسی اوزان و مقیاس‌ها و هم‌چنین برخورد با کم‌فروشی‌ها، نیازمند بازنگری در مأموریت‌ها و عملکرد این سازمان باشیم.
وی افزود: کلیه اقلام و کالا‌هایی که به کشور وارد یا از آن صادر می‌شود، باید پیش از هر چیز از آزمون‌های سازمان ملی استاندارد سربلند بیرون بیاید. علاوه بر این، اعطای نشان حلال که باز مضاعفی بر سازمان ملی استاندارد ایجاد کرد، حوزه مسئولیتی این سازمان را به جنبه‌های شرعی و معنوی هم تسری داده که البته با وجود صدور بیش از ۱۵۰ نشان ملی حلال در کشور، نوع گردش اقتصادی و تجارت این محصولات به‌دقت کنترل می‌شود و به برکت تلاش‌های شبانه‌روزی در حوزه کیفیت‌سنجی، آمار تخلفات در رشته‌های صنعتی از ۷/۴۹ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به توقف تولید پنج مدل خودرو به دلیل عدم پایبندی به استاندارد‌ها در سال گذشته خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد، تقاطع قدرت و ثروت است و با این حال، مدیریت انقلابی و تفکر جهادی در این سازمان باعث شده تا در یک سال گذشته، بخش عمده‌ای از زنجیره‌های فساد قطع شود. علاوه بر این، درحالی‌که رسوب کالا‌ها در گمرکات و بنادر تا پیش از دولت سیزدهم در حد سه ونیم میلیون تن بود، اما امروز به صفر رسیده و در شرایط کاملاً پایدار، کالایی که به گمرکات و بنادر وارد می‌شود، پس از گذراندن دوره‌های مشخص به واردات یا صادرات می‌رسد.
وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران در میان ۱۶۷ کشور حاضر در نظام رتبه‌بندی جهانی از رتبه ۲۶ به رتبه ۲۳ جهان رسیده، در بین کشور‌های آسیا و اقیانوسیه ششم و در کشور‌های مسلمان اول است. تاکنون ۳۷ هزار استاندارد نشان استاندارد مجزا برای اقلام مختلف محصولات موجود در بازار تهیه‌شده و با این وجود، امروزه ۱۱ نشان استاندارد موجود در بازار‌های جهانی، اساساً زاده کار کارشناسی و فنی سازمان ملی استاندارد ایران است و به برکت آن، در بسیاری از علوم پیشرفته، ریاست کمیته‌های متناظر تدوین استاندارد‌ها هم در اختیار دانشمندان ایرانی قرار گرفته است.
اسلام‌پناه، مشهد را به‌عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام، حائز جایگاه شاخصی برای الگوسازی از استاندارد‌های شاخص خدماتی دانست و گفت: در حوزه هتل‌ها، مهمانسرا‌ها و خدمات اقامتی با محوریت مشهد، سازمان ملی استاندارد وارد عمل شده تا علاوه بر بازار، نبض فضای خدماتی را هم در اختیار بگیرد و در سایه آن با برخی واحد‌های اقامتی که ستاره‌های خلاف واقع در کنار نام‎های تجاری خود دارند، برخورد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->