صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با وجود اینکه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید دارند که تهیه لباس فرم دانش‌آموزان اجباری نیست، اما والدین به دریافت پیامک مدارس مبنی بر تهیه لباس فرم دانش‌آموزان در برخی مدارس مشهد اشاره می‌کنند که می‌تواند نشان از الزام آن از سوی مدیران مدارس باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، هر ساله با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، پس از دغدغه ثبت‌نام مدارس، سرویس دانش‌آموزان، تهیه لوازم‌التحریر و... حالا تهیه لباس فرم مدارس یکی دیگر از دغدغه‌های والدین شده است که باید به دلیل تمکین از قوانین دست و پاگیر برخی مدارس، هزینه‌های میلیونی را برای تهیه فرم مدارس بر آنها تحمیل می کند، این درحالی است که با وجود تأکید مسئولان بر اجباری نبودن فرم مدارس، والدین ملزم به تهیه لباس فرم می‌شوند.

با وجود اینکه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان تأکید دارند که تهیه لباس فرم دانش‌آموزان اجباری نیست، با این وجود والدین به دریافت پیامک مدارس مبنی بر تهیه لباس فرم دانش‌آموزان در برخی مدارس مشهد اشاره می‌کنند که می‌تواند نشان از الزام آن از سوی مدیران مدارس باشد.

تعیین لباس فرم دانش‌آموزان با الگوی مشخص هر مدرسه، رویدادی است که هر سال تکرار می‌شود، هرسال هم قانون از عدم اجباری بودن فرم مدارس می‌گوید، اما مدیران مدارس، زیر بار این قانون نمی‌روند و می‌خواهند به هر طریقی که شده بازار گرم یا حتی تجارت پنهانی را برای تهیه لباس فرم، آن هم با تولیدی مشخص‌شده‌ای به راه بیندازند.

قرارداد مدارس با تولیدی‌های خاص

کریمی مادر یکی از دانش‌آموزان در مقطع هفتم دبستان است که با گلایه از هزینه‌های زیاد لباس فرم مدرسه می‌گوید: در چند روز گذشته، پیامکی از سوی مدارس ارسال شده است که برای تهیه فرم مدرسه اصرار دارد. هزینه زیاد ثبت‌نام و سرویس مدارس، کتاب و لوازم‌التحریر و حالا هم فرم مدارس بسیار سرسام آوراست. چرا هیچ نظارتی بر مدارس نیست؟

او ادامه می‌دهد: مدارس با تولیدی‌های خاص قرارداد می‌بندند تا درصدی از هزینه فرم مدارس به مدرسه برگردد، درحالی‌که خودم می‌توانم در منزل همین لباس فرم را بدوزم. چه اصراری است تا از تولیدی خاصی خرید کنم؟

حسینی یکی دیگر از والدینی است که با گلایه از اجباری بودن لباس فرم دانش‌آموزان می‌گوید: از یک طرف مسئولان به اجباری نبودن فرم مدارس تأکید می‌کنند و از طرف دیگر مدارس قوانین دست‌وپاگیر می‌گذارند. امسال برای لباس فرم پسرم که سه تکه شامل (پیراهن، کت و شلوار) است، مبلغ یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه پرداخت کردیم. چرا انجمن اولیا و مربیان نظارتی بر این‌گونه مدارس ندارند؟

لباس فرم دانش‌آموزان اجباری نیست

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، درباره اجبار برخی مدارس در تهیه لباس فرم دانش‌آموزان اظهار داشت: در تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان اجباری وجود ندارد و این موضوع به طور کامل در اختیار والدین است.

نعمتی بیان کرد: هیچ منعی ندارد که دانش‌آموزی بخواهد با لباس فرم سال گذشته خود در مدرسه حضور پیدا کند که با رنگ انتخابی لباس از سوی مدرسه متفاوت باشد.

به گفته وی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی آموزش و پرورش باید در طراحی و رنگ‌بندی لباس فرم دانش‌آموزان سادگی، آراستگی و عفاف و حجاب رعایت شود، این مشخصات کلی است و هیچ الزامی برای تغییر هر ساله لباس فرم دانش‌آموزان وجود ندارد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تغییر رنگ لباس فرم دانش‌آموزان بر اساس سلیقه مدارس برخلاف آیین‌نامه‌های اجرایی آموزش و پرورش است، افزود: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به تولیدکننده کیفیت پارچه و دوخت را بررسی کرده و پس از تأیید آن، هزینه را پرداخت کنند، همچنین خانواده‌ها می‌توانند خودشان برای دوخت و تهیه لباس فرم اقدام کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
مدارس سما دانشگاه آزاد ،دانش آموزان مجبور به تهیه لباس فرم از سامانه دانشگاه کرده و رئیس سازمان سما دکتر نادی با اعمال دستورات دیکتاتوری و تهدید مدیران که اگر لباس از سامانه دانشگاه تهیه نکنند اخراج می‌شوند این الزام امسال گذاشته. شهریه بالا مدارس یک طرف لباس یک طرف و اینکه خانواده امکان نداره خودش لباس تهیه کنه، خواهش میکنیم با نشر این پیام اعتراض ما اعلام کنید.
هیچ نظارتی رو دستورات اجباری دانشگاه آزاد بر مدارس وجود نداره واقعا زورگویی مدیران دانشگاه آزاد تا کی؟
علیرضا
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
برای الزامی بودن لباس فورم مبنای قانونی و ضابطه معین لازم است به لحاظ عقلی و شرعی و قانونی این موضوع واجد اشکال است. اگر در برخی مشاغل لباسهای فورم استفاده میشه یا برای زندانیان لباس فورم الزامی میشه مبنای عقلی و قانونی وجود دارد. به لحاظ عقلانی هم شما نمی توانید چهارفصل سال یک لباس خاص بپوشید.با تغییر فصول لباسها هم تغییر میکنند. تنها توجیهی که میاورند این هست که بچه ها بخاطر لباس بهم فخرفروشی نکنند که توجیه اشتباهیه. بچه ها از نظر روانشناسی کمترین چیزی که راجع بهش صحبت میکنند لباسه.این فخرفروشی بیشتر در مورد خوراکیها و لوازم التحریر رخ میده که اونم مدیران و معلمان باید با آموزش درست این رفتار ناپسند را کنترل کنند ازین گذشته جامعه یک واقعیته.بچه فقط چند ساعت داخل مدرسه هست بعدش چی؟آیا فضای بیرون مدرسه رو هم میخواهید تغییر بدهید؟بهتر نیست مدرسه شکل جامعه باشه؟بچه ها باید حقایق و تفاوتها رو ببینند. اونها نباید شبیه هم باشند