به گزارش شهرآرانیوز، مهدی فیاضی درباره چالشهای نظام آموزشی کشور و اتباع خارجی، گفت: دانشآموزان اتباعی که غیرقانونی داخل کشور هستند، ابتدا باید در سامانه سهمای وزارت کشور ثبت کنند تا از اجازه تحصیل برخوردار شوند.
او در ادامه با بیان اینکه ما به وضعیت اقامت این دانشآموزان کاری نداریم، گفت: دانشآموزان اتباعی که بهصورت غیرقانونی در کشور هستند تا دهم شهریور بهمنظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی برای ثبتنام در مدارس فرصت دارند. این دانشآموزان ابتدا باید از طریق سامانه سهمای وزارت کشور اقدام کنند سپس ثبتنام خود در مدارس را انجام دهند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به وضعیت مدارس خودگردان اتباع افغانستانی در ایران گفت: مدارس خودگردان اتباع بهویژه آنهایی که تحت پوشش دارالقرآن کار تعلیم و تربیت مدرسهای انجام میدهند نیز حتما باید مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل میشوند.
او ادامه داد: آمار این مدارس مجهول و شناور است و درصورت نداشتن مجوز، مدرک تحصیلی صادرشده از سوی این مدارس را تأیید نمیکنیم.
فیاضی خاطرنشان کرد: اخیرا برنامه راهبردی توسط همه نهادها برای اتباع حاضر در ایران تألیف شد که چند اولویت مهم در حوزه دانشآموزی در آن سند راهبردی وجوددارد که نخستین اولویت آن سند راهبردی تکریم اتباع است.
این مقام وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: از ۴۰ملیت، دانشآموز اتباع در ایران حضور دارند که اکثریت آنها افغانستانیها، عراقیها و پاکستانیها هستند، اما از ملیتهای دیگر هم حاضرند. اولویت دوم این سند نخبهپروری در بین دانشآموزان اتباع است. اگر در بلندمدت به این امر بپردازیم شاید موج مهاجرت در درازمدت کاهش یابد زیرا این افراد باید با میل و اختیار خود به کشورشان بازگردند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، "قانونمندشدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند یادشده عنوان کرد و افزود: ۵درصد آموزش و پرورش و ۲۲هزار کلاس ما در اختیار دانشآموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵میلیون دلار معادل حدودا ۱۰همت(هزار میلیارد تومان) برای دانشآموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه میکنیم. در واقع سرانه هر دانشآموز تبعه ۵۲۷دلار معادل ۱۵میلیون تومان است. این آمار درحالی است که کشور همسایه ما یعنی ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه ۲میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را بازمیگذارم تا پناهجویان سوریهای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین منظور سالانه ۲میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت میکند.
فیاضی با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال حدود ۱۷میلیون یورو برای آموزش اتباع، کمکهای بینالمللی دریافت میکند، تصریح کرد: در حالی که آن ۱۰همت (هزار میلیارد تومان) و ۳۳۵میلیون دلار همهاش بر دوش خود ما در مدارس دولتی است. این نهادهای بینالمللی مثل کمیساریای پناهندگان، یونیسف و انآرسی به دلایلی میخواهند به نوعی در این شرایط تحریم، فشار اقتصادی مضاعف بر دوش ما باشد.
او ادامه داد که در برخی شهرستانهای تهران و استانهای مجازی که میتوان در آنها میزبان اتباع بود، بیش از ۵۰درصد دانشآموزان یک کلاس را اتباع تشکیل میدهند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: از اول انقلاب تا الان نهادهای بینالمللی ۸۸مدرسه ساختهاند و ۲۳مدرسه دیگر در حال ساخت است. ما در ایران ۲۲هزار کلاس در اختیار اتباع داریم و نهادهای بین المللی از اول انقلاب تا الان به طور تجمیعی ۸۸مدرسه با ابعاد متوسط ساختهاند. در سال۱۴۰۰ و قبل از دولت سیزدهم، ۱۵۰میلیارد تومان از نهادهای بینالمللی کمک گرفته شده بود، اما از نیمه۱۴۰۱ تا الان یعنی۱۴۰۲ ما جمعا توانستیم هزار میلیارد تومان کمک دریافت کنیم که از این هزار میلیارد تومان اعتباری که قول آن را از نهادهای بین المللی گرفتیم، ۶۰۰میلیارد تومانش وصول شده است.
این درحالی است که در روزهای گذشته سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامهای شیوهنامه ثبتنام دانشآموزی اتباع و مهاجران خارجی در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.
براساس آمارهای موجود بیشتر از ۵۰۰هزار دانشآموز افغانستانی دارای مدارک قانونی معتبر و بدون مدرک در مدارس ایران تحصیل میکنند.
پس از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر اینکه نباید هیچ دانشآموز افغانستانی از تحصیل بازبماند؛ مدارس ایران مانند چهار دهه گذشته آغوش پرمهر خود را به روی دانش آموزان افغانستانی گشودهاند.