به گزارش شهرآرانیوز، پوریا محمدیان یزدی رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون عمران و حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در حاشیه نشست این کمیسیون گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست بحث چگونگی ساماندهی تاکسی اینترنتی و چگونگی بکارگیری خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی بود.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و نیاز به حمایتهای دولتی به دنبال این هستیم تا در جلسات بعدی از حضور نمایندگان دولت در وزارت کشور فعال در حوزه حملو نقل نیز بهرهمند شویم.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به بررسی طرح موضوع ادغام سازمانها در این نشست اشاره و اظهارکرد:پس از ادغام اتحادیه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در اتحادیه حمل و نقل مسافر موضوع ادغام سازمانهای تاکسرانی و اتوبوسرانی در کلانشهرها جدی شده است.
محمدیان در خصوص بررسی موضوع تامین ناوگان حمل و نقل عمومی با اعتبارات دولتی نیز گفت: تا کنون ۵۰ درصد از این ناوگان تخصیص یافته و الباقی آن متوقف شده است و مشکلاتی پیش آمده که حل آن جزو مطالبات اکثر کلانشهرها است و باید این موضوعات به وزارت کشور منعکس شود.
وی تصریح کرد:همچنین تعیین تکلیف نشدن آیین نامه خودروهای فرسوده از دیگر مسائلی است که در این نشست مورد بحث و بررسی قرارگرفته و باید از سوی وزارت صمت پیگیری شود.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: این درحالی است که مسئله واردات خودرو صفر و کارکرده نیز مطرح است و هنوز مشخص نشده، آیا واردات میتواند در حوزه حمل و نقل عمومی نیز اتفاق بیفتد یا خیر؟ معتقدیم تعیین تکلیف این موضوع میتواند باعث تزریق ناوگان در یک مقطع زمانی شده و به جبران کمبود ناوگان کمک کند.
محمدیان به طرح موضوع مرتبط با پلیس راهور به عنوان دستورکار دیگر نشست اشاره و خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم در سال ۹۶، ماده ۱۰۸ قید شده شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر به تاسی از تهران هزینههای پلیس راهور را پرداخت کنند و پلیس راهور نیز با شهرداریها هماهنگ شود.
وی اضافه کرد: بنا بود این الگو در سایر شهرها نیز پیاده شود، اما اینکه این بودجه چگونه در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد و صرف زیرساخت یا کمک هزینه و ... شود محل بحث بود.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزود: در همین راستا اخیرا جلساتی برگزار شد و قرار است به یک فرمت یکسانی در این موضوع برسییم.
محمدیان با بیان اینکه بازدارندگی نداشتن مبلغ جریمهها موضوع دیگری است که در این نشست بررسی شد اضافه کرد: عمده این جرایم مربوط به سال ۹۰ است و باید تغییراتی در آن صورت گیرد و بدون این کار اقدامات فرهنگی در این زمینه اثر بخش نخواهد بود و معتقدیم باید جرایم به روز رسانی شود.
وی ادامه داد: دستور کار دیگر نشست موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تسهیلات آن برای نوسازی ناوگان حملونقل در شهرداریها بود که مقررشد پیگریهای لازم انجام و از ظرفیت این ماده استفاده شود.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در ادامه گفت: در برنامه ششم توسعه قرار بود ۲ هزار دستگاه واگن به شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت داشته و حملونقل ریلی شهری دارند اختصاص داده شود و از این تعداد ۱۰۵۰ واگن برای تهران و ۹۵۰ واگن نیزبرای سایر کلانشهرها باشد، اما تا کنون هیچ برنامهای برای تامین واگن کلانشهرهای دیگر ندیده ایم.
محمدیان افزود: امیدواریم از الگویی که برای تهران اجرا شده است برای کمک به سایر کلانشهرها درجهت تامین واگن مورد نیاز نیز استفاده شود.
گفتنی است در این نشست مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز حضور داشت.