اعزام ۴۵۰ نیروی خدمات شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی از مشهد به نجف + ویدئو بهره‌برداری موقت از ایستگاه دائمی استقبال از زائران در محور نیشابور-مشهد | ظرفیت همزمان میزبانی از دو هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر دو برابر شدن سهم منابع آلاینده داخلی | هشدار برای تنفس در مشهد شهردار مشهدمقدس خبر داد: نصب ۱۵۷ قطعه بتنی (سگمنت) تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده شمارش معکوس برای تکمیل پروژه بزرگ تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب| روایت شهرآرانیوز از آخرین وضعیت پیشرفت کلان‌پروژه‌های شهر مجید طهوریان عسکری: مدیریت شهری تحول بزرگ در بولوار شاهنامه ایجاد کرد کمبود ۷۰۰۰ جای‌پارک در سطح شهر مشهد چرا هیچ خبری از پرداخت معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی نیست؟ معاون فرهنگی شهردار مشهد: تجمع کادر درمانی مشهد، فریادی علیه سکوت جهانی درقبال نسل‌کشی مردم غزه است اعتراض جامعه پزشکی مشهد به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه + فیلم مشهد، یکی از سبزترین شهر‌های کشور از نگاه مردم و مسئولان ورود نماینده ویژه رئیس‌جمهور در توسعه دریامحور و مکران، به مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) بودجه عمرانی مشهد ۳۰درصد افزایش یافت | فرماندار مشهد: اعتبارات خوبی برای پروژه‌های تأمین آب شرب مشهد اختصاص یافته است آغاز فعالیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد از ساعت ۶ صبح فردا (چهارشنبه یک مرداد ۱۴۰۴) آبفای تهران برای توزیع آب شرب در زمان قطعی، آب بسته‌بندی توزیع می‌کند (تکذیب شد) تاریخچه‌ای از کوچه دانشگاه ۷ مشهد | ۱۰۰ سال باغ سنگی سرویس‌دهی مترو مشهد فردا (یکم مرداد ۱۴۰۴) از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان مشهدی از عنوان «علی الحساب» در قبض برق + پاسخ معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد: عزم جدی برای تحقق هدف ۵ میلیون مترمربع آسفالت در سال ۱۴۰۴ معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد: نیازمند جراحی اساسی در منابع و مصارف مدیریت شهری هستیم آیا ادارات مشهد و خراسان رضوی، فردا (چهارشنبه، اول مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟
سرخط خبرها

ضرورت احداث کرانه شمالی

  • کد خبر: ۱۹۹۳۰۵
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
ضرورت احداث کرانه شمالی
اگر توسعه مشهد به شکل برنامه ریزی شده از شمال به سمت جنوب این اتوبان و مسیر‌های دسترسی و شاخه‌ای آن انجام شود، می‌توان زمین‌های درون محدوده را تعیین تکلیف مناسب و قانونی کرد تا اصول ساخت وساز آن‌ها هم به صورت مهندسی و با نظارت دقیق تری صورت پذیرد.

پهنه شمالی شهر مشهد با توجه به ریزدانگی بافت مسکونی شهری از تراکم جمعیتی زیادی برخوردار است. در سال‌های گذشته بر اثر ناهم خوانی توسعه نواحی شهری با نیاز‌های زیستی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان شهر، پایداری در شهر عملکرد قدرتمندی در تحولات زندگی شهری و اقتصادی خانوار‌ها نداشته است. از همین رو ششمین دوره مدیریت شهری با نگاه ویژه به خدمت رسانی یکپارچه و یکسان در همه نقاط شهر مشهد در راستای توسعه پایدار شهری از منظر عدالت اجتماعی، فضایی و محیطی در بافت‌های پیرامونی گام‌های مؤثری در راستای بهبود عملکرد شهر برداشته است.

واقعیات مرتبط با شاخص‌های شناسایی بافت‌های کم برخوردار و پیرامونی (ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری) حکایت از این موضوع دارد که تا زمانی که روند توسعه پایدار شهری از نظر اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی با نقصان روبه رو باشد، مشکلات بی شماری برای شهروندان به وجود خواهد آورد. همچنین پیشروی‌های سرزمینی در ساخت واحد‌های مسکونی ناایمن و غیرمجاز تهدیدی جدی برای مشهدالرضا (ع) است.

از این رو در  راستای هدایت و  برنامه ریزی توسعه متوازن شهری، ایجاد معبری با توان جابه جایی انبوه با کارکرد شهری یکی از پارامتر‌های اصلی کنترل این پیشروی هاست. از سویی با توجه به تراکم جمعیتی و نیاز به شبکه دسترسی مناسب در این پهنه، مسیر کرانه شمالی در مشهد برای دسترسی‌های سریع امروز و آینده نه چندان دور این شهر می‌تواند بسیار کارگشا باشد. زیرا جمعیت شهر در این محدوده در حال افزایش سریع است و در صورت برنامه ریزی صحیح برای ساخت پروژه کرانه شمالی مشهد، بخشی که امروز در ضلع شمالی صدمتری واقع شده است، به متن شهر تبدیل خواهد شد.

اگر توسعه مشهد به شکل برنامه ریزی شده از شمال به سمت جنوب این اتوبان و مسیر‌های دسترسی و شاخه‌ای آن انجام شود، می‌توان زمین‌های درون محدوده را تعیین تکلیف مناسب و قانونی کرد تا اصول ساخت وساز آن‌ها هم به صورت مهندسی و با نظارت دقیق تری صورت پذیرد.

آنچه بر اساس شواهد و بررسی‌های پدافند غیرعامل شهر مشهد مشخص است، امروزه مناطق حاشیه شهر خطر ناایمنی بسیاری را تجربه‌ می‌کند. زیرا بسیاری از ساختمان‌ها بدون هیچ اصول و فنون مهندسی ساخته شده اند و بی شک در برابر زلزله بسیاری از آن‌ها آسیب پذیر خواهند بود. این مسیر می‌تواند شبکه معابر بسیاری را در شمال شهر به خود متصل کند و تأثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد.

ایجاد این پروژه با همه مزایا نباید به سمت وسویی برود که سبب گسترش حاشیه نشینی یا توسعه غیراصولی شهر شود. مدیران اجراکننده باید به این موضوع دقت بسیاری داشته باشند. کرانه شمالی یک مسیر دسترسی آسان و سریع برای ساکنان حاشیه شهر است و با توجه به اینکه در زندگی‌های شهری ایجاد مسیر جدید سبب توسعه زندگی شهروندی می‌شود و با اینکه سال‌ها از ایجاد صدمتری مشهد می‌گذرد، نیاز است تا با ایجاد صدمتری دوم به کاهش بار ترافیکی در شمال شهر کمک کرد. ایجاد یک مسیر بزرگراهی در شمال شهر سبب می‌شود توسعه بهتری را در مناطق کم برخوردار شاهد باشیم و همچنین می‌توانیم شاهد تردد بهتر ساکنان این مناطق باشیم.

از نگاه کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری، موفقیت این طرح در حوزه املاک و شهرسازی در گرو نظارت مستمر بر روند اجرای ساخت وساز‌های غیرمجاز در شمال شهر مشهد است و درصورتی که بر این روند نظارتی نباشد، بی شک در ایجاد پروژه تداخلی رخ خواهد داد. از سوی دیگر، ساخت این پروژه می‌تواند به کنترل ساخت وساز‌ها در این پهنه کمک شایانی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->