صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: اگرچه اشعاری از چند شاعر فارسی‌زبان به جای مانده، اما کارکرد شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان فارسی بی‌نظیر است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین‌زاده در افتتاحیه مراسم بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، اظهار کرد: ٢۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است. این دو مقوله از هم جدا نیست؛ زیرا به‌واسطه نقش‌آفرینی فردوسی ‌و شاهکاری که انجام داده، امروز روز پاسداشت زبان فارسی نیز هست.

 وی افزود: اگرچه قبل از فردوسی هم چند شاعر فارسی‌زبان اشعاری به زبان فارسی سروده‌اند، کارکرد شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان فارسی بی‌نظیر است. فردوسی با سرودن شاهنامه زبان فارسی را حفظ، تثبیت و ماندگار کرد و سپس به نسل‌های بعدی منتقل کرد و سبب شد که  امروز ما نیز به زبان فارسی صحبت کنیم و دارای این گنج باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: در طول تاریخ، به‌واسطه کشورگشایی برخی پادشاهان و فرهنگ‌دوستی که برخی سلسله‌ها داشتند، زبان فارسی فراتر از مرزهای ایران رفت و امروز، برادران ما در افغانستان و تاجیکستان هم‌زبان ما هستند. واقعیت این است که زبان فارسی در این کشورها نبوده و این زبان تا مرز هندوستان پیش رفته است. اگر امروز از اقبال لاهوری در پاکستان یاد می‌کنیم، به دلیل وجود حکمتی است که در اشعارش نهفته است. امروزه، شرق و غرب ما با زبان فارسی عجین شده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که ما در طول تاریخ، یک دوره عقب‌نشینی داشته‌ایم که دوره قاجار و پهلوی شامل این دوره است، ادامه داد: در این دو دوره، افرادی در کشورهای غربی تحصیل کردند و دچار خودتحقیرپنداری شدند و فکر کردند که پیشرفت‌نداشتن کشور به‌واسطه فرهنگ، زبان و دین است و این عقب‌نشینی ضربات سنگینی را به‌ویژه به حوزه ادبیات وارد کرد و سبب شد واژگانی وارد زبان فارسی شوند.

حسین‌زاده تأکید کرد: با توجه به تحولات امروز در غرب و شرق آسیا و اتفاقاتی که در غزه افتاد، دانشجویان و اساتید در برخی کشورها برای دفاع از آن سرزمین به زبان فارسی شعار می‌دهند؛ زیرا امروز ایران در عرصه اخلاق و دفاع از مظلوم پرچم‌دار جهان شده است و دانشجوی غربی برای دفاع از مظلوم به زبان فارسی شعار می‌دهد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی به‌درستی دو پایه برای رشد و توسعه خود در جهان امروز بنا نهاده و آن‌هم پایه شیعه و ایرانی است. امروز در جامعه‌المصطفی، اگر طلبه‌ای بخواهد درس حوزه علمیه بخواند، اولین شرط این است که درس خود را به زبان فارسی بخواند. دین و فرهنگ ایرانی با هم تطبیق داده شده است.

با توجه به فرمایشات رهبری، ما موظف به تبلیغ اهل‌بیت(ع) هستیم؛ آن‌هم به زبان فارسی، که در این امر موفق عمل کرده‌ایم و باید در علم و تکنولوژی نیز همین‌گونه عمل کنیم.

شایان ذکر است که در این مراسم، از ۴ جلد مجموعه‌مقالات همایش سال ١۴٠٢ رونمایی شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.