صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماماها نقش پررنگی در مسیر ترویج فرزندآوری و در تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت دارند و معتقدیم که این گروه در داشتن یک جامعه سالم، جوان و پویا نقش‌آفرین هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ناهید جهانی اظهار کرد: گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با توجه به رسالتی که در باب جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برعهده دارد فعالیت‌های زیادی در ۲ حوزه آموزش و پژوهش مقاطع مختلف تحصیلی در رشته مامایی داشته است و دروس و کوریکولوم دانشجویان هم این موارد گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه پژوهش و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی هم به چالش‌ها و موضوعاتی همچون عدم فرزندآوری، زایمان طبیعی، ترویج زایمان‌های بیشتر، خوشایندسازی زایمان و ترویج شیردهی پرداخته شده است.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در قرارگاه جوانی جمعیت به نقش ماما‌ها در مسیر ترویج فرزندآوری توجه شده است، خاطرنشان کرد: در جلسات قرارگاه جوانی جمعیت مدیرگروه مامایی همواره حضور داشته و در جریان مصوبات و اقدامات این قرارگاه قرار می‌گیرد و فعالیت‌‎های دانشکده را هم در همین سو پیش می‌برد.

جهانی نصریح کرد: در زمینه تسهیلات دانشجویان در حوزه فرزندآوری اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آنها می‌توان گذراندن واحد‌های تئوری به صورت مجازی برای دانشجویان دارای فرزند زیر ۲ سال و امکان استفاده از مرخصی تحصیلی به مدت ۴ نیم سال اشاره کرد، در این برنامه حمایتی حتی یک نیم سال آن در طول دوره بارداری دیده شده و استفاده از این مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی اخلاق و کرامت در مامایی در هفته پایانی شهریور ماه امسال، بیان کرد: در یکی از اقدامات گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در باب جوانی جمعیت برگزاری کنگره بین‌المللی‌ای بوده که با عنوان اخلاق و کرامت در مامایی برگزار می‌شود و این کنگره از ۲۵ تا ۲۷ شهریور ماه امسال در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار می‌شود و یکی از محور‌های کنگره مذکور پرداختن به موضوع جوانی و افزایش جمعیت بوده است.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مهمانان و سخنران حاضر در این کنگره بین‌المللی از تمامی استان‌های کشور و همچنین کشور‌های ترکیه، استرالیا و هلند هستند و در این کنگره ۳ روزه ۱۵ سخنرانی، ۶ پنل تخصصی، ۵ کارگاه جانبی و یک نمایشگاه دستاورد‌های مامایی را داریم و در تمامی این موارد به موضوع ترویج زایمان طبیعی و خوشایندسازی آن و همچنین افزایش فرزندآوری به‌طور ویژه توجه شده است.

جهانی افزود: ماما‌ها نقش پررنگی در حوزه‌های بهداشت و درمان و در موضوع ترویج زایمان و فرزندآوری دارند و می‌توانند با مشاوره و راهنمایی لازم به مادران باردار نقش‌آفرینی خوبی در مسیر تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت مورد تأکید مقام معظم رهبری داشته باشند.

وی در پایان گفت: در گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سالانه ۳۰ دانشجوی مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند و این افراد در اختیار در حوزه‌های بهداشت و درمان قرار می‌گیرند تا که مشاوره‌های لازم را در مراکز و خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشند و معتقدیم که حضور ماما در کنار پزشک متخصص زنان و زایمان در آرامش مادران باردار در طول دوره بارداری و همچنین تشویق این گروه از مادران به انجام زایمان طبیعی بسیار بوده و هست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.